מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

העלייה של סבתא שרה קמחי

העלייה מגרמניה
צריף שבדי בגני תקווה
העלייה מגרמניה

היחידה מבין בני משפחתי שעשתה עלייה לארץ ישראל הייתה סבתי שרה, אמו של אבי. שאר הסבים והסבתא השנייה מצד אימי נולדו בארץ.

סבתי שרה קימחי נולדה בעיירה במברג שבגרמניה לבית משפחת אלמר בשנת 1947. היא עלתה לישראל עם הוריה בשנת 1949, כשהייתה בת שנתיים. הם עלו לארץ באניית מעפילים כשהיא הייתה כבת שנתיים. הוריה היו ניצולי שואה שנדדו מפולין לגרמניה. היא לא זכרה את העלייה ארצה, כך שכל הידוע לה הוא רק לפי סיפורים ששמעה מהוריה ומשפחתה.

סבתי ומשפחתה עלו לישראל והגיעו לגני תקווה שהייתה אז מעברה. לא היו כבישים, וכמעט לא היו מכוניות, היו הרבה חולות… היא התגוררה בצריף שוודי – בית ירוק מעץ עם גג אדום. השירותים והמקלחת היו בחוץ. ילדותה של סבתי הייתה בגני תקווה של אותם הימים.

גני תקווה

"גני תקווה (גַּנֵּי תִּקְוָה) היא מועצה מקומית בבקעת אונו… גני תקווה היא פרוור של תל אביב. היא הוכרזה כמועצה מקומית בשנת 1953. בשנת 1949 הקימה הסוכנות היהודית יישוב עולים בפאתי פתח תקווה, סמוך למושב היובל (כפר מעש של היום), על אדמות שהיו שייכות בחלקן לקק"ל ובחלקן לבעלים פרטיים. היישוב הוכר בשם שיכון היובל. הוא קלט כאלף משפחות מלוב, מרומניה, מפולין, מתימן וממרוקו הם שוכנו ב 240 צריפים שוודיים. בכל צריף היו ארבע דירות, ובכל אחת מהן חדר אחד ופינת בישול". (ויקיפדיה)

סביי משני הצדדים וכן סבתי מצד אימי, עדנה ז"ל – נולדו בארץ ישראל. משפחותיהן הגיעו לארץ מפולין, גרמניה ויוגוסלביה.

סבתי שרה לא זוכרת פרטים מתקופת השואה בגרמניה מאחר והייתה תינוקת שנולדה עם סיומה של מלחמת העולם השנייה. היא הבינה מסיפורי משפחתה שהיהודים חיו שם בפחד תמידי ובחוסר ביטחון אשר התבטא בכך שהיה מפחיד ללכת ברחוב בתור יהודי, בנוסף היא זכרה שהיהודים חיפשו איך לצאת מאירופה בכל מחיר ולהגיע לכל מיני מדינות בעולם כדי לברוח משם.

עובדה זו הניעה את משפחתה לעבור מפולין לגרמניה ומגרמניה לארץ. הסוכנות היהודית הורתה להם לעבור לגרמניה כדי לעשות עוד שלב בעלייה בישראל ובגרמניה לא נתנו להם להישאר מכיוון שהיו פליטים.

הזוית האישית

הקשר הרב דורי של נגה קמחי וסבתא שרה קמחי.

מילון

גני תקווה
גני תקווה (גַּנֵּי תִּקְוָה) היא מועצה מקומית בבקעת אונו, מחוז המרכז בישראל, מצפון לסביון, מדרום לפתח תקווה וממזרח לקריית אונו. כשאר ערי בקעת אונו ויישוביה, גני תקווה היא פרוור של תל אביב. היא הוכרזה כמועצה מקומית בשנת 1953.

צריף שבדי
בשנת 1949 היישוב גני תקווה קלט כאלף משפחות מלוב, מרומניה, מפולין, מתימן וממרוקו ואלו שוכנו ב-240 צריפים שבדיים, ארבע דירות בכל צריף, בהן חדר אחד ופינת בישול.

ציטוטים

”סבתי ומשפחתה עלו לישראל והגיעו לגני תקווה שהייתה אז מעברה“

הקשר הרב דורי