מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור העלייה של סבתא רבקה שור

סבתא ואני בבית החינוך "מרחבים"
סבתא בילדותה בארץ ישראל
סיפור משפחתי: עלייה מפולין וקליטה בארץ

שמי רבקה שור לבית וורצל. אני הבת השנייה משלוש בנות, להוריי ברוניה ואשר (למל). נולדתי בפולין בעיר שנקראת שצ׳׳צ'יין בשנת 1946. הוריי תכננו לעלות לארץ והתחילו מסע של נדודים. בשנת 1950 היו הוריי בדרכם מאוסטריה (שם נולדה אחותי הקטנה) לישראל. המשפחה כולה מנתה הורים, שלושה ילדים וסבא, כך עלינו על אונייה בשם "עצמאות" בדרכה לארץ. לאחר טלטולי דרך הגענו לארץ.

הזיכרון שלי מתחיל משלב זה בו המשפחה הופנתה למרכז עולים ומשם לבית בחיפה, שהיה רכוש נטוש של ערבים שברחו מהארץ במהלך מלחמת העצמאות. הבית היה מורכב משני חדרים ללא מטבח וללא שירותים. אבא שלי בנה מטבח ובשירותים השתמשנו באדיבותה של אחת השכנות. בבית גרו משפחתי הגרעינית וסבא שלי. לא היו לנו מספיק מיטות ואבי בנה מיטות שנפתחו בלילה וקופלו בבוקר. הזיכרון שלי מהאווירה בבית היה של שמחה ללא תחושה של חוסר, למרות שבדיעבד ידעתי שהתקופה הזאת היתה תקופה של "צנע" המשפחה קיבלה מזון בהקצבה. הבגדים היו עוברים מילד לילד, הנעליים שהיו קטנות נגזרו באזור האצבעות כדי שנוכל לנעול עוד שנה את הנעליים. זכורים לי ערבי שבת המשפחתיים והשמחים, סבי ניהל את הארוחה שהיתה מסורתית. החגים שנחגגו היו על בסיס של מוטיבים יהודיים, למרות הצנע. הצעצועים ששיחקנו בהם והמשחקים נעשו באופן עצמאי ומאולתר מחפצים שהיו בבית ושיחקנו בעיקר בחצר.

הוריי יצאו לעבוד, כל אחד עבד בשתי משרות על מנת לכלכל את המשפחה. הם לא נעזרו בגורמים מוסדיים. הכל נעשה במו ידיהם. האווירה במדינה היתה של עשייה והתפתחות. המדינה היתה חשובה למשפחה. זה היה ערך שחונכנו עליו.

בכיתה א' נשלחתי לבית ספר דתי "בית יעקב"- על פי דרישת סבא שלי, בכיתה ב' הלכתי לבית ספר ממלכתי. קליטה זו בארץ ישראל משמעותית מאוד בעיני. היא זכורה לי כהצלחה של הוריי, ששניהם באו מ"הגיהינום" של מלחמת העולם השנייה. הוריי הגיעו ארצה ללא דבר, למעט שתי שמיכות פוך. הם בנו משפחה לתפארת במדינת ישראל החל מבסיס של אפס. זהו הזיכרון שחתום במוחי, ואחד הגורמים שנותנים לי להעריך את הוריי עד אין קץ ולהודות להם.

למצגת קבוצתית של פעילות התכנית:

הזוית האישית

סבתא רבקה: היה לי לעונג לעבוד עם תומר במיזם כה ערכי וחשוב. תומר שיתף פעולה, שאל שאלות ענייניות ומעודדות שיח מרגש. היה לי כיף ומרגש! אוהבת, רבקה.

תומר: מאוד נהניתי לעבוד עם סבתא שלי ולמדתי המון דברים חדשים עליה ועל המשפחה והמסורות שהיו לנו פעם, לפני שנולדתי.

מילון

מרכז עולים
מקום שבו ריכזו את העולים לארץ כשהגיעו.

צנע
הסתפקות במעט. כמות מוגבלת של משהו שנקבעה ע״י גורם סמכות.

שצ'צ'ין
עיר נמל בצפון-מערב פולין, על גדות הנהר אודר. שצ'צ'ין היא בירת פרובינציית פומרניה המערבית, ובעבר הייתה בירת דוכסות פומרניה. היא הנמל הפולני הגדול ביותר על חוף הים הבלטי, וחיים בה 405,657 תושבים, נכון לשנת 2015. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”הוריי בנו משפחה לתפארת במדינת ישראל החל מבסיס של אפס“

הקשר הרב דורי