מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור העלייה של סבתא מרים – על כנפי נשרים

סבתא במסיבת הברית שלי
סבתא וסבא בצעירותם
סיפור העלייה של סבתא מרים ומשפחתה

סבתי למרות שהייתה קטנה, היא זוכרת בבירור את הימים שמשפחתה החליטה לעלות לארץ ישראל בשנת 1949. היא מספרת, שהם עזבו בתימן רכוש רב ונטשו בית גדול ויפה. היא זוכרת, שהם ארזו כמה חפצים ונסעו בשיירות חלקים על גבי חמורים וחלקם ברגל. היא זוכרת, מסע ארוך וקשה מנשוא שהיה מלווה ברעב מחלות ופחד משודדי דרכים.
 
לאחר מספר ימים הגיעו באפיסת כוחות למחנה עולים שנקרא "חשד" שם הייתה תקופה קשה מאד ושהייה בלתי נסבלת של כמה חודשים בתת תנאים ובחרפת רעב. הרבה יהודים לא החזיקו מעמד במקום זה ומתו ממחלות ורעב. סבתי מספרת, שלאחר כמה חודשים נתבשרו שהגיע זמנם לעלות לארץ ישראל השלטונות לא אישרו להם לעלות חפצי ערך למטוס וכך הם השאירו את כל הדברים היקרים להם בשדה התעופה.
 
סבתי הגיעה לארץ ישראל בעלייה המפורסמת מבצע "על כנפי נשרים". עם עלייתם לארץ לאחר התרגשות גדולה ולאחר שנישקו את אדמת ארץ ישראל, נשלחו סבתי ומשפחתה למחנה עולים בגליל שם היו התנאים קשים מנשוא. הם גרו שם באוהלים עלובים לא הייתה להם תעסוקה ומקורות פרנסה ולכן חיו  בדוחק רב מאד.
 
הם חיו במחנה עולים כשלוש שנים. לאחר מכן עברו סבתי ומשפחתה למושב אורה ליד ירושלים. גם שם התנאים היו קשים. הם גרו בפחונים ועבדו בעבודות ייעור בירושלים. לאחר מכן עברה ליבנה, ובנתה בית. שם היא חיה עד היום.
 
 העשרה
מחנה חאשד: "בשנת התש"ו הוקם ליד עדן מחנה עולים בשם "גאולה" בעזרת הג'וינט והסוכנות היהודית שבארץ ישראל, הרב סינואני עבר לשם והועמד בראש העדה וכחבר מועצת הפליטים. מנהלי המחנה ובראשם ד"ר ביגל בן ברוך והאחות רחל משאט כיבדו אותו מאוד והוא כונה בפיהם "ענוותן כהילל".
 
מבצע על כנפי נשרים: "כינוי למבצע העלאתם של יהודי תימן ויהודי עדן לארץ ישראל כחלק מעליות חיסול גלויות בשנים 1949 ו-1950. המבצע כונה כך מתוך ספר שמות, פרק י"ט, פסוק ד': "ואשא אתכם על כנפי נשרים, ואביא אתכם אלי". המבצע כונה גם מבצע מרבד הקסמים‏ וכן מבצע ביאת המשיח". ויקיפדיה
 
תשע"ו

מילון

על כנפי נשרים
כינוי למבצע העלאתם של יהודי תימן ויהודי עדן לארץ ישראל כחלק מעליות חיסול גלויות בשנים 1949 ו-1950. המבצע כונה כך מתוך ספר שמות, פרק י"ט, פסוק ד': "ואשא אתכם על כנפי נשרים, ואביא אתכם אלי". המבצע כונה גם מבצע מרבד הקסמים‏ וכן מבצע ביאת המשיח.

מחנה חאשד
בשנת התש"ו הוקם ליד עדן מחנה עולים בשם "גאולה" בעזרת הג'וינט והסוכנות היהודית שבארץ ישראל, הרב סינואני עבר לשם והועמד בראש העדה וכחבר מועצת הפליטים. מנהלי המחנה ובראשם ד"ר ביגל בן ברוך והאחות רחל משאט כיבדו אותו מאוד והוא כונה בפיהם "ענוותן כהילל".

ציטוטים

”כשרוצים לבוא לארץ ישראל אזי מתגברים ומשתטחים המניעות והעיכובים“

הקשר הרב דורי