מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתא יפה גרינברג עלתה לארץ באונייה אקסודוס

סבתא יפה
סבתא שלי תמונה מאלבומה
עלייה באונייה אקסודוס

על סבתא יפה גרינברג

סבתי יפה מצד אבי נולדה בשנת 1940 ברוסיה אחיה הם: טובה, חיים, זאב, רוזה ומחלה. כשסבתא הייתה קטנה היא שיחקה בבובה שהייתה עשויה מסמרטוטים, והיא מאוד אהבה לצייר. סבתא לא הלכה לגן ולבית ספר החלה ללכת רקבכיתה ד׳ ולמדה עד כיתה ו׳. בביתה דיברו רק בשפה העברית, יידיש, גרמנית ולעיתים רחוקות רוסית. לאבא שלה היה מפעל לעיבוד עור ואימא שלה הייתה עקרת בית.

סבתא יפה מוסיפה ומספרת

"מלחמת העולם השניה פרצה והגרמנים השתלטו על כל המדינות. והמשפחה של סבתא ברחו מרוסיה והיו נרדפים ע״י הנאצים. ההורים שלה השאירו שם את כל הרכוש והדברים שהיו להם, חוץ מהכסף וכמה פריטים חשובים. הם התחילו לברוח ולהתחבא, את אביה לקחו להילחם במלחמה, ואימא שלה נשארה עם ארבעת ילדה לבד. סבתא מספרת שהם היו מתחבאים ביערות ובשיחים, הם כל הזמן היו חיים במשחק מחבואים ללא אוכל ומים.

עד שיום אחד היא פגשה אישה שעבדה אצלה בבית לפני המון המון זמן, היא הייתה אישה מאוד נחמדה ולקחה אותם למרתף שלה, ושם הם היו כל הזמן, האישה דארה להם לאוכל ומים. האישה הזאת הייתה גויה, וכל פעם שהגרמנים היו באים, היא לא הייתה מגלה אותם ושומרת עליהם מכל משמר. סבתא בתור ילדה קטנה הייתה תמיד בוכה, אז אותה אישה הייתה מרימה אותה על הידיים ולוקחת אותה למעלה, כדי שהגרמנים לא ישמעו אותה בוכה ויגלו אותם."

העלייה לישראל

סבתי עלתה מרוסיה עם הוריה בשנת 1948, כאשר הייתה בת שמונה. הסיבה לעלייה הייתה הפרעות ביהודים בשואה. סבתא שלי עלתה לארץ באונייה ״אקסודוס״ עם אמה ושלושה אחיה: רוזה, מחלה וחיים.  הם עלו לארץ ללא אביה וללא שני אחים נוספים שנרצחו בשואה. סבתא לא יכלה להתגעגע אליהם מכיוון שהייתה קטנה ואינה זוכרת אותם.

סבתי ומשפחתה הגיעו לארץ מרוסיה, לבאר יעקב למחנה עולים. כשהם הגיעו לארץ אימא שלה עבדה במפעל לתרופות. הם נשארו עם מעט מאוד ציוד ובגדים מועטים, כי כל הציוד והבגדים נפלו לים בעקבות הטביעה של אוניית אקסודוס, הם היו חייבים להיפטר מכל הציוד.

את בן זוגה של סבתי, סבא שלי, היא הכירה בבית הקולנוע בקריית מוצקין, והחתונה התקיימה בקריית מוצקין. לסבי ולסבתי יש שלושה ילדים משותפים, שתי בנות ובן אחד.

סבתא יפה מוסיפה ומספרת על העלייה לארץ באונייה אקסודוס

"כמעט לפני שהמלחמה נגמרה בני המשפחה של סבתא הגיעו לגרמניה ומגרמניה שלחו אותם עם אוניית מעפילים של עולים חדשים.

מכל רחבי אירופה התאספו פליטי שואה יהודים שרצו לנסוע לארץ ישראל. כולם נסעו באוניית ״אקסודוס״. אחרי זמן מה כשהם הגיעו לנמל חיפה, הבריטים לא נתנו להם להיכנס לתוך הנמל, והסיבה הייתה שהאנגלים שלטו בארץ. הם החזירו את האונייה בחזרה ומרוב שהאונייה הייתה גם ישנה וגם עמוסה היא התפרקה בים. כל הדפנות שלה נפלו, וכל האנשים שהיו על האונייה נפלו יחד איתה, כולם נאחזו בקרשים של האונייה. סבתא מספרת שהיא נפלה לים ואחותה תפסה לה את הרגליים והצילה אותה.

לאחר מכן, לקחו אותם באוניית מסע אנגלית, והעלו אותם לקפריסין. בדרכם לקפריסין נתנו להם לאכול עוגיות עם תולעים, כיוון שלא היה מה לאכול. הם היו מאוד רעבים, עוד היא מספרת שלמי שהיה תינוקות היו נותנים מעט חלב, אבל הכל היה מוקצב. שנה לאחר מכן , בתאריך 7 בספטמבר 1948, בעזרת אישוריים מזוייפים, עלו רוב נוסעי אוניית אקסודוס ארצה".

הזוית האישית

יובל גרינברג: החוויה מההשתתפות בתוכנית הייתה מרתקת ומחברת, למדתי שסבתא שלי הייתה בעלייה שהתבצעה באוניית אקסודוס וזה היה מרתק בעיני לשמוע על הסיפור מהצד שלה במיוחד לאחר שבשיעורי היסטוריה מלמדים על הסיפור המפורסם של אוניית אקסודוס ועל החוויות והזכרונות שלה מאותה התקופה.

מילון

אקסודוס
אקסודוס או יציאת אירופה תש"ז הייתה אוניית מעפילים, שיצאה מנמל סט שלחופי דרום צרפת ב-11 ביולי 1947, כשעל סיפונה 4,554 נוסעים ניצולי השואה, במטרה להגיע לארץ ישראל. בין הנוסעים היו 1,284 נשים, 1,568 גברים, 1,017 נערים ו-685 ילדים. הנוסעים לא הורשו להיכנס לתחומי הארץ, וגורשו בכוח לצרפת, ומשם למחנות העקורים בגרמניה, לאחר מאבק מר. (ויקיפדיה)

שיין - מילה בשפה היידיש.
פירוש המילה שיין ביידיש זה יפה.

ציטוטים

”צריך להעריך את החיים לקבל הכל באהבה ובסבלנות-לאחר כל החוויות שחוותה סבתי רצתה להעביר מסר שהחיים הם לא מובנים מאליהם .“

הקשר הרב דורי