מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור העלייה של סבתא איריס דאבוש

בתמונה אפשר לראות את סבתי
אפשר לראות בתמונה את חלק מבני הדודים שלי
הקשר הרב דורי - סבתא מצד אמא

שמי איריס דאבוש, נולדתי בתאריך 15.9.1948 בלוב שבטריפולי. בשנת 1949 עליתי לארץ באונייה ששמה "גלילה", הייתי בת חמישה חודשים וחליתי בווירוס קשה מאוד. הרופא שבאונייה חשב שאני מתה ורצה לזרוק אותי מהאונייה כדי ששאר הנוסעים לא ידבקו ממני. ברגע האחרון הגיע רב שהיה על האונייה, החזיק אותי בידיו ואמר לכולם שאני חיה ואסור לזרוק אותי, כך ניצלו חיי.

כשהייתי קטנה משפחתי גרה במעברה באוהל, בהרצליה, עד גיל שבע. לאחר מכן, עברנו לגור בשכונת נווה ישראל שבהרצליה. שמם של הוריי היה ממוס וג'וליה ימין. לאבי הייתה מכולת בשכונת נווה ישראל ואמי הייתה עקרת בית. אני זוכרת שהייתי הולכת ברגל מרחק רב לבית הספר. התחלתי ללמוד בבית ספר "בר – אילן" ואחר כך למדתי בבית ספר גורדון, לאחר מכן עברתי לבית ספר ויצמן, שניהם בהרצליה. בבית הספר למדנו בשפה העברית. בביתי דיברנו ערבית בניב טריפוליטאי, שמרנו שבת ואכלנו מאכלים טריפוליטאים, קוסקוס, מפרום ועוד.

חברי היו שכנים של המשפחה וילדים מכיתתי. שיחקתי איתם בכדורסל, חמש אבנים, מחניים וקפיצה בחבל. הייתי בתנועת הנוער "הצופים" במסגרתה השתתפתי בטיולים שונים בארץ. בעת הכרזת המדינה הייתי בת מספר חודשים חודשים, לכן אני לא זוכרת אותה.

אני וסבא שלך הכרנו כאשר הוא אסף אותי ברכבו, בזמן שחיכיתי לטרמפ. הכרנו בשכונה, אך המפגש הזה גרם לנו להחליט שאנחנו רוצים להפוך לזוג. התחתנו באולמי רעננה, בחתונה היו אורחים רבים.

שמי הפרטי הוא איריס – ארץ, נולדתי עם השם ארץ, אשר ניתן לי כיוון שעליתי לארץ ישראל זמן קצר אחרי שנולדתי והוריי חשבו שהשם ארץ מתאים לאירוע המשמח כל כך. כשגדלתי הוספתי את השם איריס, כי פחות אהבתי את השם ארץ. שם המשפחה שלי הוא דאבוש, קיבלתי אותו לאחר נישואיי לבעלי. זה שם המשפחה המקורי של משפחתו. משמעותו במקורות אנשים בעלי טוהר ואומץ. שם המשפחה הקודם שלי היה ימין, מהשושלת של רבי כמוס ימין. כפי הנראה השם נלקח מהפסוק "ימין ה' רוממה, ימין ה' עושה חייל".

סבתא איריס כיום

תמונה 1

הזוית האישית

אליה: היה לי ממש כיף לחקור ולדעת עוד דברים שלא ידעתי על סבתי. את התיעוד כתבתי במסגרת עבודת שורשים בבית הספר "יד גיורא", הרצליה, בשנת הלימודים תשפ"א, 2021.

מילון

אונייה
כלי שיט גדול, בעל סיפון, שנועד לשיט בים הפתוח, בנהרות, ואגמים. אוניות מלוות את האנושות מאז שחר התפתחותה, והיו גורם מפתח בהתפתחות הטכנולוגית והתרבותית של האדם: אוניות שימשו לתגליות, מסחר, דיג, לוחמה, הגירה, מסעות, ועוד. אוניות היו גורם מפתח בהתפתחותן של אימפריות, בהתפתחות הניווט ובתגליות מדעיות וטכנולוגיות רבות מספור, והיוו גורם מרכזי בגידולה העצום של האנושות ובהתפתחותה. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”צריך לנצל כל רגע בחיים“

הקשר הרב דורי