מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא פליקס ליפה עולה מארגנטינה

הכניסה לבית הכנסת המרכזי בבואנוס איירס Templo Libertad
אונית המעפילים "תאודור הרצל" - ויקיפדיה
סיפור העלייה שלו

שמי נגה ליפה השתתפתי השנה בתכנית הקשר הרב דורי. במפגשים סבא סיפר לי את סיפור המשפחתי שלו. סבא פליקס ליפה נולד בשנת 1942 בעיר בואנוס איירס, בארגנטינה הוא עלה לארץ ישראל בשנת 1969, כשהיה כבר בוגר בן 27.

רקע – יהדות ארגנטינה

"במהלך השלטון הצבאי בארגנטינה (1976-1983) הייתה מדיניות של רדיפת אנשי שמאל שהתבטאה בלכידת עשרות אלפי אנשים למעצר ללא כל האשמה חוקית. מעריכים שכאלף מתוך כ-30,000 האזרחים ש"נעלמו" בתקופה זו היו פעילי שמאל יהודים במסגרת מה שכונה "המלחמה המלוכלכת". רוב העצורים, נוצרים כיהודים, כנראה נרצחו. הרב מרשל מאייר פעל רבות בתחום זכויות האדם באותה תקופה. פעילות זו זכתה בהכרה משלטונות ארגנטינה לאחר סיום השלטון הצבאי….כיום חיים בארגנטינה כ-250,000 יהודים, בעיקר בבואנוס איירס. הקהילה קשורה חברתית מאוד ואף מפעילה לצרכיה בתי ספר יהודים ושומרת על מאות בתי כנסת. ארגונים מקומיים מחזקים את התרבות העברית והיהודית ואת הקשר עם מדינת ישראל. יש שיעור מסוים של התבוללות. בעקבות המשבר הכלכלי במדינה התגברה גם העלייה לישראל. הקהילה היהודית בבואנוס איירס נחשבת לציונית ורבים מחבריה עלו לארץ." (ויקיפדיה)

הכניסה לבית הכנסת המרכזי בבואנוס איירס Templo Libertad – ויקיפדיה

תמונה 1

סבא סיפר לי, שהוא ואחיו נולדו וגדלו בארגנטינה. ילדותם עברה עליהם בבואנוס איירס. סבא סיפר שלא היה להם הרבה כסף, אבל הם גם לא היו עניים. היה להם מספיק כסף כדי לקנות דברים בסיסיים ומזון למשפחה, לא היו מותרות בבית. הם קנו בגדים ונעליים רק מתי שהיו חייבים.

סבא שלי עלה לארץ בחודש מרץ שנת 1969 בהפלגה באנייה ששמה היה "תיאודור הרצל". הוא הגיע לנמל חיפה ומשם הלך לקיבוץ מצובה שם למד אנגלית ואז עברית וכך החל את הסתגלותו לחיים בישראל.

אנייה תיאודור הרצל

"תיאודור הרצל הייתה אוניית מעפילים שאירגן המוסד לעליה ב'. נקראה על שמו של המנהיג הציוני בנימין זאב הרצל". "ויקיפדיה)

הזוית האישית

נגה ליפה השתתפה השנה בתכנית הקשר הרב דורי ושמעה את סיפור עלייתו של סבא פליקס ליפה מהעיר בואנוס איירס שבארגנטינה לארץ ישראל בשנת 1969.

מילון

יהדות ארגנטינה
כיום חיים בארגנטינה כ-250,000 יהודים, בעיקר בבואנוס איירס. הקהילה קשורה חברתית מאוד ואף מפעילה לצרכיה בתי ספר יהודים ושומרת על מאות בתי כנסת. ארגונים מקומיים מחזקים את התרבות העברית והיהודית ואת הקשר עם מדינת ישראל. יש שיעור מסוים של התבוללות. בעקבות המשבר הכלכלי במדינה התגברה גם העלייה לישראל. הקהילה היהודית בבואנוס איירס נחשבת לציונית ורבים מחבריה עלו לארץ.

בואנוס איירס
בואנוס איירס היא בירתה של ארגנטינה והעיר הגדולה ביותר בה. העיר היא חלק מהמטרופולין השני בגודלו בדרום אמריקה, גראן בואנוס איירס (בואנוס איירס רבתי). בואנוס איירס שוכנת לחופי האוקיינוס האטלנטי, ובתחומה נמצאים מסלולו ושפכו לאוקיינוס של נהר ריו דה לה פלטה. נמל העיר הוא מהגדולים בעולם, ומשרת גם את פרגוואי ואורוגוואי שכנותיה של ארגנטינה.

תיאודור הרצל - אנייה
תיאודור הרצל הייתה אוניית מעפילים שאירגן המוסד לעליה ב'. נקראה על שמו של המנהיג הציוני בנימין זאב הרצל.

ציטוטים

”סבא שלי עלה לארץ בהפלגה באנייה ששמה היה "תיאודור הרצל".“

הקשר הרב דורי