מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור העלייה של מרגריטה קנט

אני וסבתי
סנטיאגו - העיר בה סבתא נולדה
סבתי החליטה לעזוב את הכל ולעלות לארץ ישראל כמתנדבת

ע"ש יצחק רבין, מביאה את סיפורה של סבתא מרגריטה קנט לבית סולומון. מרגריטה נולדה בשנת 1941 בצ'ילה בעיר סנטיאגו. היא עלתה לארץ בשנת 1967

סיפור העלייה של מרגריטה קנט

סבתי מרגריטה נולדה בצ'ילה בשנת 1941. סבתי הייתה בת יחידה לרודולף (רודי) ושרלוטה (לוטי) סלומון, זוג מקסים שהיגרו לצ'ילה מגרמניה בשנת 1939 בזמן מלחמת העולם השנייה. הוריה הצליחו לעלות על הספינה האחרונה שיצאה מגרמניה לצ'ילה, רגע לפני שסגרו את השערים ליציאת היהודים מגרמניה.

רודולף ואבא שלו (סבא קרל), היו במחנה עבודה בגרמניה, הם הצליחו להשיג היתרי יציאה מגרמניה וכך הצליחו לברוח. לוטי ניצלה בזכות תמונה של אביה אשר הייתה תלויה על הקיר בביתם.

אביה היה מורה בבית הספר, החייל הנאצי אשר נכנס לביתם זיהה את אביה וחס על חייה. על אותה האנייה היו כ – 3000 איש, כשבמקור יכלה להכיל רק 1000 איש. שמה של האנייה היה "קונטגרנדה". לאחר 30 יום של הפלגה קשה והתמודדות עם מזג אויר קשה בים, הם הגיעו לנמל של צ'ילה ולפראיסו, ולבסוף הגיעו לסנטיאגו, עיר הבירה. הם הגיעו ללא כסף וללא שפה.

כדי להצליח להתפרנס אבא שלה עבד כשומר על ארגזים וליפטים של אנשים אחרים. לוטי עסקה בעבודות בית, עד שבקצב איטי הצליחו להסתדר. הסבים, ההורים ועוד כמה משפחות, כולם חיו בדירה אחת. לאחר שאספו כסף מהעבודות הקטנות שעסקו בהם, הם פתחו מעדניה של נקניקים וגבינות. הם עבדו במעדניה הזו עד שבשנת 1967 עם פרוץ מלחמת ששת הימים, ה – 5 ביוני 1967, סבתי החליטה לעזוב את הכל ולעלות לארץ ישראל כמתנדבת לשנה אחת.

המקצוע של סבתי היה אחות מוסמכת ורצתה מאוד להתנדב כאחות במלחמה. סבתי הצליחה לקבל אישור לטיסה לארץ בגלל היותה אחות. היא עלתה לטיסה הראשונה של מתנדבים אשר יצאה מצ'ילה לישראל. כאשר הגיע לארץ נשלחה לקיבוץ תל יצחק התאריך היה 21 ליוני 1967. היא התנדבה בקיבוץ כאשר במאי 1970, החליטו הוריה לעלות גם כן לארץ ישראל. סבתי חיה שלוש שנים לבד והוריה חיו בצ'ילה, עד ההחלטה לעלות לארץ ולחיות כאן ביחד בארץ ישראל.

סבתא החליטה להתחתן, והוריה הגיעו לחתונה שלה בתאריך 5 למאי 1970. שנערכה בקיבוץ תל יצחק בתאריך 24 למאי 1970. ההתנדבות של סבתי נמשכה עד אוקוטובר 1977.

העשרה

יהדות צ'ילה: "יהדות צ'ילה היא אחת הקהילות היהודיות בדרום אמריקה.  בין הספרדים שהגיעו לצ'ילה במרוצת שנות הכיבוש הספרדי היו, ככל הנראה, גם יהודים אנוסים. האינקוויזיציה שפעלה במדינה זאת העלתה יהודים רבים על המוקד עד שנת 1813 אז הופסקה פעילותה. בין היהודים שהועלו על המוקד היה פרנסיסקו מלדונדו דה-סילבה, רופא אנוס שכינה עצמו אליהו הנזיר, שהצהיר על יהדותו בגלוי והועלה בשל כך על המוקד. על אף שהתגורר בקונספסיון (צ'ילה), משפטו ושריפתו התנהלו בלימה, פרו. דה סילבה הונצח בספר "la gesta del marrano" המתאר את קורותיו".

תשע"ו

 

מילון

יהדות צ'ילה
יהדות צ'ילה היא אחת הקהילות היהודיות בדרום אמריקה. בין הספרדים שהגיעו לצ'ילה במרוצת שנות הכיבוש הספרדי היו, ככל הנראה, גם יהודים אנוסים. האינקוויזיציה שפעלה במדינה זאת העלתה יהודים רבים על המוקד עד שנת 1813 אז הופסקה פעילותה. בין היהודים שהועלו על המוקד היה פרנסיסקו מלדונדו דה-סילבה, רופא אנוס שכינה עצמו אליהו הנזיר, שהצהיר על יהדותו בגלוי והועלה בשל כך על המוקד. על אף שהתגורר בקונספסיון (צ'ילה), משפטו ושריפתו התנהלו בלימה, פרו. דה סילבה הונצח בספר "la gesta del marrano" המתאר את קורותיו.

ציטוטים

”סבתי החליטה לעזוב את הכל ולעלות לארץ ישראל כמתנדבת לשנה אחת.“

הקשר הרב דורי