מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור העלייה של דינה גלסורקר מהודו

דינה גסולקר התלמידה שירה ג'ארד
התלמידה רעות דוראני ודינה
סיפור העלייה לארץ של דינה גלסורקר

סיפור העלייה לארץ של דינה גלסורקר

עלינו לישראל בשנת 1967 מהעיר רוהם שבהודו, מרוהם הגענו לטהרן ומשם לישראל. יום זה זכור לי היטב, זה היה שבוע לאחר מלחמת ששת הימים, רצינו רק לעלות לארץ ישראל הלכנו לשדה התעופה כל החברים והמשפחות שאנחנו מכירים באו להיפרד ממנו. עליתי ארצה בשנת 1967 הדרך שעברנו כדי לעלות לארץ הייתה דרך טהרן. טסנו במטוס ונחתנו קודם בטהרן נשארנו שם לילה בילינו שם היה ממש חוויתי.

דינה בצעירותה, תמונות מהודו 

תמונה 1

בהודו, גרנו בעיר רוהה במקום שרוב האוכלוסייה שם היא של מוסלמים, אבל למרות הכל חיינו בטוב והסתדרנו איתם כל אחד היה עושה את המנהגים שלו לא הפרענו לאף אחד וגם לנו לא הפריעו היינו ביחד בחגים אך לא אכלנו את המאכלים שלהם בגלל הכשרות וכדי לשמח אותם הבאנו כסף אחד לשני כמו דמי כיס וחיינו חיים טובים.

תמונה 2

 העיר שדינה נולדה בה בהודו, רוהה

תמונה 3

למרות החיים הטובים, בכל זאת העדפנו לעלות לארץ ישראל, למרות שהיה כיף. בארץ היה קצת קשה להתמודד כי היינו חדשים והיינו צריכים ללמוד את השפה העברית וללמוד את החיים שבארץ ישראל, בנוסף,  נורא התגעגענו לחיים שחיינו להודו ולעיר רוהה.

היינו משפחה גדולה של 9 אחים כמעט כל האחים היו בארץ חוץ מאחות אחת שהתחתנה ורצתה להישאר עם בעלה בהודו. אחרי שלוש שנים היא עלתה לארץ. קיבלנו שני בתים בגלל שאנחנו משפחה גדולה והתמקמנו . אני אחי ואחותי הלכנו לקיבוץ גשר ואחותי לקיבוץ חקלאות.

נשארנו שם ששה חודשים ולמדנו עברית. עזרנו לאמנו שהייתה תמיד בבית. אחרי שנה מיום עלייתנו, אחי התחתן ואחרי זה אני התחתנתי ושאר אחיי ואחיותיי. לאט לאט עם הזמן התרגלנו וחיינו את החיים שלנו.

השתלבנו בחיים, מצאתי עבודה תחילה לפני החתונה עבדתי  בחברת "טל רד", טל רד זה מפעל ליצור של אלקטרוניקה שהיה בלוד. בהמשך מצאתי עבודה בסריגת סוודרים בחברת "אומן". שם בתהליך הייצור ולפני שלב הסריגה של הסוודרים, הכנתי את השירטוט והתכנון, סקיצה של הסוודרים.

המקום בו עבדה דינה , טלרדתמונה 4

תכנית הקשר הרב דורידינה גסולקר השתתפה השנה בתכנית הקשר הרב דורי. במהלך המפגשים ליוו את דינה התלמידות שירה ג'ארד ורעות דוראני ויחד שמעו את סיפוריה ותיעדו אותם. 

דינה גסולקר והתלמידה שירה ג'ארד 

תמונה 5

התלמידה רעות דוראני חונכת את דינה גסולקר

תמונה 6

העשרה

יהדות הודו: "יהדות הודו כוללת מגוון נבדל של קהילות היהודיות, שמניינן הכולל הופך אותן לצבר כולל מהגדולים בקהילות אסיה. בית הכנסת של קהילת בני ישראל באחמדאבאד חג חֲנֻכָּה, פנים בית הכנסת הקוצ'יני, מדינת קרלה, הודו. Jewtown יהודי הודו מונים כיום כ-5,000 איש בלבד (כמחציתם במומבאי, כ-1500 בטהנה, 300 בפונה, ורק עשרות בודדות בקוצ'ין, קולקטה וניו דלהי) עד לפני מספר ."

תכנית הקשר הרב דורי, תשע"ה, 2015מדריכה יישובית ניצה דה פורטו

מילון

יהדות הודו
יהדות הודו כוללת מגוון נבדל של קהילות היהודיות, שמניינן הכולל הופך אותן לצבר כולל מהגדולים בקהילות אסיה. בית הכנסת של קהילת בני ישראל באחמדאבאד חג חֲנֻכָּה, פנים בית הכנסת הקוצ'יני, מדינת קרלה, הודו. Jewtown יהודי הודו מונים כיום כ-5,000 איש בלבד (כמחציתם במומבאי, כ-1500 בטהנה, 300 בפונה, ורק עשרות בודדות בקוצ'ין, קולקטה וניו דלהי) עד לפני מספר עשורים מנו יהודי הודו כשלוש רבבות.

ציטוטים

”למרות החיים הטובים בהודו, בכל זאת העדפנו לעלות לארץ ישראל“

הקשר הרב דורי