מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור העלייה לישראל של שרה אבוחצירה

אני וסבתא רבתא שלי בבת המצווה שלי
סבתא רבתא שלי חוגגת יום הולדת
סיפור העלייה של סבתא רבתא

אני שרה אבוחצירה, נולדתי בתאריך 18.10.1940 (אני כיום בת שמונים ואחת) בעיר א-רשידיה שנמצאת במרכז מרוקו, גרנו שם יחד אני ומשפחתי. נולדתי בביתי במרוקו להוריי שמעון ומזל-טוב (ז"ל).

"אַ-רַּשִׁידִיַּה (בערבית: الرشيدية) היא עיר במרכז מרוקו, השוכנת על הגדה המערבית של נהר זיז, כ-320 דרומית-מזרחית לרבאט. העיר היא בירת מחוז תפילאלת, ומתגוררים בה כ-100 אלף תושבים. היא ידועה בעבור תעשיית התמרים שלה. בעבר התקיימה בעיר קהילה יהודית שמנתה בשיאה כאלף נפשות. בשנת 1908 סבלה הקהילה מפרעות נגד היהודים, והרובע היהודי (מלאח) נהרס. בשנים 1928–1929 בנתה צרפת רובע יהודי חדש בעיר ועודדה הגירת יהודים אליה. בשנות ה-50 של המאה ה-20 עמד בראש הקהילה הסוחר מאיר צרפתי, ופעלו בה מספר רבנים חשובים. בתהליך הדרגתי עזבו מרבית היהודים את העיר לישראל ולצרפת, ובית הספר אליאנס של הקהילה נסגר לבסוף בתחילת שנות ה-70 של המאה ה-20." (ויקיפדיה)

נולדתי בביתי – באה רופאה הביתה וכך נולדתי. גדלתי עם שמונה אחים: פלורה, יעקב, אלברט (ז"ל), יהונתן, דוד, מקס, קלוד ונינט. אני האחות הרביעית במשפחה.

זכרון הילדות שלי הוא שאבא שלי (ז"ל) היה לוקח אותי לטייל בכל מיני ערים במרוקו ונהנתי לבלות איתו ולטייל איתו – זו היתה חוויה שחיכיתי לה מאוד ורציתי רק להגיע לטיול הבא שלנו יחד.

בילדותי הייתי תלמידה מאוד טובה. בבית הספר שלמדתי בו הייתי בשיעורי תפירה, סריגה ורקמה. כשהייתי צעירה לא שירתי בצבא מכיוון שבזמן זה גרתי במרוקו.

הזוית האישית

מוריה הנכדה המתעדת: נהניתי לשמוע על עברה של סבתא רבתא שלי ולחקור עליו.

מילון

מרוקו
ממלכת מרוקו היא מונרכיה בקצה הצפון-מערבי של יבשת אפריקה. מרוקו קיבלה את עצמאותה מצרפת בשנת 1956. בירת מרוקו היא העיר רבאט, אף שהעיר הגדולה והחשובה ביותר היא קזבלנקה. הדת הרשמית במרוקו היא אסלאם סוני, והשפות הרשמיות בה הן ערבית וברברית. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”לטייל עם אבי הייתה חוויה שחיכיתי לה מאוד ורציתי רק להגיע לטיול הבא שלנו יחד“

הקשר הרב דורי