מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

העלייה לארץ של רינה צוררו

נועה עם סבתא רינה וסבא אליעזר
סבתא רינה
על האנייה בדרך לנמל חיפה

סיפור העלייה לארץ

בשנת 1961 בהיותי בת 15 יצאנו מבוקרסט שברומניה ברכבת, שעברה גם דרך יגוסלבייה, לנאפולי שאיטליה.

בנאפולי ניצלנו את הזמן לטיולים, כשאימא כל הזמן דואגת איך תודיע למשפחה בארץ שאנחנו בדרך כי אפילו לשלוח מכתב לא היה לה כסף.

בחורה שהייתה בקבוצה שלנו שמעה שאין לנו כסף, הוציאה מתוך השיער שלה (שם החביאה את כספה) דולר כדי לתת לאימא שלי. בכסף קנינו גלויה כדי לשלוח לקרובי המשפחה שלנו בארץ.

בנאפולי היינו במשך שבוע בבית מלון שארגן לנו ארגון "הג'ויינט". לאחר שבוע עלינו על ספינה בשם "תיאודור הרצל" שיצאה מאיטליה היישר לנמל חיפה אליה הגענו ב – 11.5.1961.

באונייה היו איתי אימא פאני, אבא מיכאל ואחי איזו שהיה בן 6 (לימים כשגדל התגייס לחיל הים).

תמונה 1

חשוב להזכיר שלפני עלייתנו לאונייה, בביקורת הדרכונים לקחו לי את העגילים שאבא קנה לי למזכרת. העגילים שנלקחו ממני גרמו לי לעצב רב מכיוון שזו הייתה מזכרת מהוריי.

לא הייתי הילדה היחידה על האונייה. איתי היו עוד ילדים ויחד שhחקנו בכל מיני משחקים כשהמשחק האהוב עלינו היה מחבואים.

קיבלנו יחס יפה מכולם ורצינו להגיע כמה שיותר מהר לארץ ישראל. אני חיכיתי במצב רוח טוב להגיע לארץ ישראל. אחרי שבועיים של הפלגה הגענו לנמל חיפה. עוד באונייה קhבלה כל משפחה פתק שעליו היה כתוב לאיזו עיר היא מיועדת. על הפתק שלנו היה כתוב: אור עקיבא.

כשהגענו לאור עקיבא שלחו אותנו למעברה. במעברה היו עוד הרבה עולים חדשים מארצות אחרות ואנחנו הפכנו לחברים שלהם. היינו נפגשים איתם בערב והיה לנו כיף ביחד. היו לי חברות והייתי הולכת איתן לסרט בקולנוע.

אחרי תקופה באו מ"עליית הנוער" ושאלו אותי אם אני מעוניינת להירשם לקיבוץ עין חרוד איחוד כדי ללמוד עברית. כל יום אחרי הלימודים היו שעות שהייתי צריכה להיות במטבח ולמחרת הייתי צריכה לקטוף כל מיני פירות בשדה כותנה.

בעין חרוד הייתי חצי שנה וחזרתי הביתה כי התגעגעתי. הלכתי לעבוד בבית חרושת של שטיחים ועבדתי שם תקופה מסויימת.

אחרי תקופה הכרתי את בעלי. התחתנו בשנת 1965 וילדתי 3 בנים. יש לנו 9 נכדים (העשירי בדרך) שאחת מהן היא נכדתי נועה צוררו שלה ספרתי את סיפור העלייה שלי לארץ ישראל.

 

הזוית האישית

נועה: סבא וסבתא, תודה שהייתם איתי בתכנית הקשר הרב דורי. למדתי מכם המון. מהסיפור שסיפרתם לי על העלייה לישראל במיוחד אני זוכרת את הסיפור על האישה שהוציאה דולר משערה כדי שיהיה לכם כסף לקנות בול למכתב שישלח לישראל כדי להודיע על הגעתכם הקרובה. תודה שבאתם ותודה על הכל אוהבת נועה.

סבתא רינה: נועה יקרה, סבא ואני התרגשנו מאוד על זה שזכינו להיות איתך במפגשי תכנית הקשר הרב דורי זה ובמיוחד כשסיפרתי לך את סיפור העלייה שלי. אנחנו מאחלים לך שתמשיכי להיות נכדה מקסימה ונהדרת כמו שאת.

נועה עם סבתא רינה וסבא אליעזר בפעילות משותפת

תמונה 2

מילון

ארגון הג'ויינט
זהו ארגון שבתקופת השואה פתח במבצע רחב לסייע לשארית הפליטה באירופה ולהעלאת יהודי היבשת לישראל. ארגון זה פועל עד היום.

ציטוטים

”היא הוציאה מתוך השיער שלה (שם החביאה את כספה) דולר כדי לתת לאימא שלי“

הקשר הרב דורי