מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור העלייה ארצה של רחל בן חמו והיכרות עם בעלה

רבקה ורחל במפגש ראשון לתוכנית
טיול שורשים לפני 15 שנה במרוקו
העלייה, ההכרות, החתונה, הספינג'

הסיפור נכתב במסגרת תכנית beta צעירים מטעם משרד הבינוי והשיכון, אגף שיקום שכונות ורשת עתיד, הפועלת בחסות מרכז צעירים יקנעם.

רחל נולדה במרוקו בעיר רשאדיה. יש לה חמישה אחים וחמש אחיות. אח אחד נפטר לפני כמה חודשים. רחל למדה בבית ספר "אליאנס" במרוקו ובערבים למדה  ב"תלמוד תורה".

אביה היה שכיר במרוקו ואימא הייתה עקרת בית. יום אחד הגיעו שליחים של הסוכנות היהודית כדי להעלות את היהודים לארץ בסתר כדי שהשלטון לא ישמע על כך. רחל מספרת: "הייתי בת 13.5, שאלו את אבא אם הוא מעוניין לעלות ארצה, והוא הסכים. ארזנו את החפצים ולילה אחד עזבנו למקום שנקרא פ'יז, שם נשארנו לילה, ואז לקחו אותנו לקזבלנקה ומשם באונייה שנקראת "פלמנייה". הגענו לליין בצרפת שם נשארנו 15 יום. אחרי שהייה של 15 יום עברנו לאונייה "לוטה" והגענו לעוד מקום שאני לא זוכרת את שמו, ומשם הפלגנו באונייה נוספת ואחרונה בשם "לג'ג'ייה" לארץ ישראל, לעיר חיפה. אבא רצה להגיע לעיר צפת מכיוון ששם הייתה המשפחה שלו, אך אמרו לו שיקנעם גם קרובה וגרנו שם. הגענו בשנת 1963 לארץ, קיבלנו דירה ביקנעם, בבניין של אשכנזים שלא רצו שנגור לידם ועברנו לרחוב אחר."

סיפור ההיכרות עם בעלי

הכרתי את בעלי בארץ. ואחרי שנתיים התחתנו. עבדתי ביחד עם אחותו ביקנעם המושבה בכל מיני עבודות חקלאות. היינו חברות טובות והולכות אחת לביתה של השנייה. בוקר אחד הייתי אצלה ואח שלה היה אצל חבר שלו, ופתאום הוא נכנס. הכרתי אותו. לאחר היכרות קצרה הוא אמר שהוא רוצה אותי. הם גרו ליד הדודים שלי. אימא של בעלי אמרה לדודה שלי ש"הבן שלה רוצה את בת אחותך" וככה הלכו לשאול את ההורים שלי. אחי מכיר את בעלי עוד ממרוקו, שם הם היו חברים. ובאמת אחי רצה שאני אתחתן עם החבר שלו. וזהו. התחתנו."

יש לרחל ארבעה בנים ובת, 13 נכדים ושני נינים .

 מתכון של סבתא רחל לספינג'

מצרכים

קילו קמח, 2 כפות שמרים, 2 כפות סוכר, כפית מלח, ביצה, מעט עראק/ברנדי .

אופן ההכנה

מערבבים את כול המצרכים של הבצק ומוסיפים מים לפי הצורך, הבצק צריך להיות מעט רטוב ודביק. לתת לבצק לתפוח עד שמכפיל את הנפח לאחר מכן ללוש את הבצק לישה קצרה ולתת לו שוב לתפוח. לאחר מכן מחממים סיר עם שמן שהשמן רותח. לוקחים חתיכה מהבצק עם ידיים רטובות, יוצרים לולאה, מין טבעת, ומניחים בסיר. כשהבצק מתחיל להזהיב מלמטה הופכים צד. כשמזהיב משני הצדדים מוציאים. ניתן לפזר מעל אבקת סוכר או לצפות בסוכר.

הזוית האישית

רבקה: נהניתי מאוד מהמפגשים עם סבתא רחל. כיף מאוד לשבת ולדבר איתה, לשמוע חוויות שלה ואת סיפור חייה. שמחתי להכיר אותה, היא בנאדם מדהים עם לב טוב.

הסיפור נכתב במסגרת תכנית beta צעירים מטעם משרד הבינוי והשיכון, אגף שיקום שכונות ורשת עתיד, הפועלת בחסות מרכז צעירים יקנעם, בהנחיית המורה המובילה לירז אליס בן חמו.

מילון

אליאנס
בית ספר במרוקו שבו היו לומדים ערבית וצרפתית. כל ישראל חברים (בראשי תיבות: כי"ח, בצרפתית: Alliance Israélite Universelle - "אליאנס") הוא ארגון יהודי עולמי הפועל לקידום חברה יהודית ערכית ושוויונית. מושב ההנהלה העולמית הוקם בפריז והוא שם עד היום. ארגון כל ישראל חברים פועל בשלושה מישורים עיקריים: הוא מעודד מצוינות חינוכית בפריפריה, תוך חיזוק זהות ומנהיגות מקומית. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”היום צריך חכמת חיים“

הקשר הרב דורי