מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור החיים של רחל כהן גרשום

סבתי ואני כיום
סבתי וסבי בחתונתם ( רק בני 18!)
נישואין, הקמת משפחה וילדות

סבתי רחל נולדה בירושלים בתאריך 8.3.1932. לסבתי כיום קוראים רחל כהן גרשום, אך לפני שהתחתנה קראו לה רחל אברץ על שם סבתא מצד אבא. אימא של סבתי הייתה עקרת בית ואביה היה מוכר דגים.

כאשר סבתי הייתה ילדה היא חלקה חדר עם עוד תשעה אחים. עשרה ילדים בחדר אחד. סבתי אומרת שהם נהנו מאד לישון יחד באותו החדר, זה גיבש אותם ועשה להם טוב.

כאשר סבתי הייתה ילדה היא הייתה הולכת לבית הספר ולאחר מכן מגיעה הביתה לשחק עם חברים בחצר. כאשר לסבתי הייתה בת מצווה חגגו לה חגיגה בבית עם כל המשפחה, החברים ומקרים. סבתי מוסרת שהיא לא זוכרת הרבה מהאירוע אך זוכרת כמה היה משמח אז.

סבתי התחילה לעבוד כתופרת פאות כבר בגיל 13. סבתי הייתה עובדת עובדת עשר שעות ביום, אך אהבה את זה.

סבתא גרה בירושלים ובמלחמת העצמאות אחיה שירת בפלמ"ח בתור מפקד בדרגה גבוה ואף נפצע, כאשר מטען התפוצץ והוא איבד את רגלו. באחת מהפעילויות הצבאיות, ביקש את עזרת סבתי (אחותו) בהעברת נשק מירושלים לתל אביב וכך סבתי וסבי נפגשו. כאשר שניהם היו בתל אביב. הם נישאו והקימו משפחה בארץ.

ציר זמן

בשנת 1949 הכירו בתל אביב, על אונייה בירקון. בשנת 1950 התחתנו ועברו להתגורר בבסיס צבאי של חיל הים ביפו (סבי שירת בחיל הים). בשנת 1951 נולד בנם הבכור נאור, על שם סבו ניסים (לקחו את ה-נ') והוסיפו את השם אור וכך התקבל השם. בשנת 1954 נולדה בתם איריס (סבתי). היא נולדה באביב, בחג הפסח וקראו לה איריס, על שם הפרח שפרח בגינה שלהם באותה תקופה. בשנת 1956 עברו לגור ברמת גן. בשנת 1974 סבי לקה בדום לב ונפטר.

סבתי המשיכה להתגורר ברמת גן עד שנת 2008 (שנת הולדתי) ואז עברה לגור בכפר סבא.

הזוית האישית

גל: היה לי ממש כיף להשתתף בתכנית הקשר ברב דורי. למדתי הרבה דברים שלא הכרתי על סבתי. אני חושבת שהתכנית היא תכנית מצוינת שצריכה להמשיך עוד הרבה שנים.

סבתא רחל: היה לי מאד נחמד לשתף את הסיפור שלי ושהיה מי שהקשיב לסיפורי. אני חושבת שתכנית הקשר הרב דורי היא תכנית טובה שצריכה להמשיך להתקיים.

מילון

פלמ"ח
הפלמ"ח (ראשי תיבות: פלוגות מחץ), היה הכוח הצבאי המגויס של ארגון "ההגנה", ששימש כצבא של המדינה היהודית שבדרך, בארץ ישראל בשנים 1941–1948. הפלמ"ח הוקם ב-15 במאי 1941. הוחלט כי כוח זה יפעל בשיטות של לוחמה זעירה, יבצע סיורים לוחמתיים, חבלה, גישוש, תקיפה, ו"יכין את השטח" לקראת מתקפה נאצית, אם וכאשר זו תבוא. את הפיקוד על היחידה החדשה קיבל יצחק שדה, שהיה כפוף ישירות למטה הכללי של "ההגנה". (ויקיפדיה)

ציטוטים

”לעולם לא תמצא קשת בענן אם תביט מטה“

הקשר הרב דורי