מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור החיים של סבא מאיר

סבא שלי שירת בצבא השיריון
סבא שלי היה שחקן כדורגל בנוער
מילדות לסבאות - סיפור חיו של סבא מאיר

נולדתי בחיפה בחורף שנת 1945.גדלתי בבית הורי שהיה בעיר התחתית, עם שני אחי הגדולים ממני.כעבור מספר שנים בגיל 4 עברנו לדירה חדשה, בהדר הכרמל ברחוב יחיאל 7 קומה 2.בגיל 5 נכנסתי לגן חובה, שהיה ברחוב יל"ג שלא רחוק מהבית שלנו.זכור לי רק שבכיתי ביום הראשון וכשאימא שלי השאירה אותי לבד.לאחר שסיימתי את גן החובה, רשמו אותי הוריי לבית הספר היסודי, עממי א' שהיה ברחוב שפירא חיפה.זכור לי שהלימודים שלא היו קשים במיוחד והמרחק מהבית לבית הספר היה מרחק הליכה של 10 דקות.באותה שנה בשנת 1951 כשהייתי בכיתה א', זכור לי היטב  השלג הכבד שירד באותה השנה, והיה קשה להגיע מבית הספר הביתה. היינו במגפיים גבוהות והרגליים שקעו בשלג שנערם לגובה של חצי מטר.
בר המצווה של סבאלפני שהגעתי לגיל הבר מצווה בשנת1958 זכור לי היטב שבבית ממול גרה משפחת גוטמכר שהאבא היה
"מלמד" בחדר. הוא הדריך אותי בשיעורי לימוד ההפטרה 4 פעמים בשבוע כדי להכין אותי בצורה המושלמת לעלייה לתורה בבית הכנסת שהיה בבית הספר אליאנס שברחוב יל"ג, ושם בית הכנסת היה "חתם סופר".  בשבת בה עליתי לתורה כחתן בר מצווה, קראתי את פרשת יתרו שהיא בדרך כלל נקראת בבית הכנסת בסמוך לחג הט"ו בשבט. 
סיום בית הספר של סבאסיימתי את לימודי בבית הספר העממי, ונרשמתי לבית תיכון מקצועי, "בת גלים". כמו כן נרשמתי גם לשחק כדורגל בקבוצת הנערים של הפועל חיפה.שיחקתי בקבוצה מספר שנים והמשכתי בלימודי ובקבוצת הנוער של האגודה. נבחרתי כשחקן מצטיין וקיבלתי גביע מכסף השמור אצלי בבית עד עצם היום הזה.לא המשכתי בלימודי ונאלצתי מסיבות אישיות לצאת לעבודה כנער שלפני גיוס.

העבודה הראשונה של סבא כנער   עבדתי כשנה במוסך "סולל בונה" והתחברתי למספר חברים שעבדו עמי. תוך כדי העבודה פירקתי גלגל של טרקטור, והכנסתי את רגלי מתחת לטרקטור כאשר הטרקטור עומד על פלטות מעץ.תוך כדי העבודה הגיע מנהל העבודה למקום, וראה כיצד אני עובד כשרגלי מתחת לטרקטור. הוא כעס עלי מאוד ואמר לי להוציא מיד את רגלי. כעבור 2-3 דקות שקע הטרקטור על הרצפה וכך ניצלו רגלי.הודיתי למנהל העבודה על הערתו ומשך כל התקופה שבה המשכתי לעבוד שם נקטתי בכל אמצעי הזהירות. 

הגיוס לצבא בגיל 17 וחצי התגייסתי לשירות צבאי, ושירתתי בחיל החרמש בדרום הארץ (באר שבע).כמו כן לא הזנחתי את אהבתי לכדורגל ולאחר הטירונות שנמשכה מספר חודשים, ולאחר מכן עברתי לשחק בקבוצת הפועל ראשון לציון. שהייתה קרובה לבסיס בו שירתתי קרוב לשנתיים.בשבת השנייה של חודש פברואר שנת 1964 שהייתה שבת גשומה אמור הייתי לשחק בקבוצת הכדורגל הפועל ראשון לציון. יצאתי מהבסיס לפני הצהריים על מנת להגיע לפגישה אם המאמן והשחקנים. 
התאונה הקשה שסבא עבר בשרותו הצבאיתתפסתי "טרמפ" עם נהגת והתיישבתי במושב האחורי מאחוריה. לידי יש חייל נוסף וליד הנהגת ישב אחיה כאשר על ברכו הייתה מזוודה.לאחר נסיעה של מספר דקות איבדה הנהגת את השליטה ברכבה והתנגשה בעץ שבצדי הדרך. כתוצאה מהתאונה, איבדה הנהגת את מאור עיניה, ואני שישבתי מאחוריה עפתי קדימה, ונתקעתי בשמשה הקדמית. כתוצאה מהתאונה, נגרמו לי פגיעות קשות בחוליות הצוואר, בכף יד שמאל. אושפזתי בבית החולים תל השומר בלי יכולת לקום למשך מספר ימים. לאחר מכן הגיעו הרופאים למיטתי וניסו להרים אותי. באותם רגעים הרגשתי שכול העולם מסתובב לי בדק אותי רופא אורתופד, והודיע לי כי הוא צריך לשים לי גבס מתחילת הראש על המצח ומגיע אל הצוואר. ההחלמה נמשכה מספר חודשים, ולאחר התקופה השתחררתי מהשירות הצבאי חזרתי לאהבתי הקודמת ובעצת רופאים הודיעו לי שאני יכול להמשיך ולהתאמן בכדורגל. נרשמתי בגיל 22 לקבוצת הכדורגל ביתר קריית טבעון. 
העבודה של סבא בבתי משפטלאחר שחרורי מהצבא התקבלתי לעבודה בבתי המשפט בחיפה, ומאז התקבלותי לעבודה עבדתי במחלקת
הגזברות. 
ההכרות של סבא וסבתאבאותה שנה התקבלתי לעבודה בבתי המשפט בחיפה, ושם הועסקתי במחלקת הגזברות. באותה תקופה הכרתי את אשתי רחל, שעבדה במשרד עורכי דין בחיפה.  
החתונה של סבא וסבתאלאחר מספר חודשי הכרות התחתנו בשנת 1967 באולמי "קזינו" בת גלים שבחיפה. התגוררנו בדירה בת שניים וחצי חדרים בקריית אליעזר, והיינו מרוצים מאוד מהמקום בו הייתה ממוקמת הדירה.עם השנים מצבינו הכלכלי נהיה קשה וסבא יעקב ז"ל שעלה ארצה בשנות ה20 של המאה הקודמת התקבל לעבודה בצבא הבריטי לאחר מספר שנים של עבודה קיבל כאות הוקרה על פועלו טרנזיסטור עשוי פח. אבא פתח את העסק  שעסק בתפירת בדים וכיסויי רכב  שברחוב אלנבי שבעיר התחתית. במשך השנים הציע להעסיק את רחל בעזרה לעבודתו תמורת תשלום. חיפשתי מקום עבודה לרחל ולאחר שהיו לי קשרים עם עורכי דין שונים יצרתי קשר עם עורך הדין שטרנברג ז"ל שהציע לרחל להחליף פקידה בחברת עמידר שיצאה לחופשת לידה. 
החיים עם ילדנו החדשיםלאחר שנה נולדה  בתי הבכורה אביטל, ולאחר שנה וחצי נולד ארז שהוא אביו של עמית. מאוד נהנו לצאת לטייל בטיילת של השכונה שהייתה ארוכה ומלאת עצים משני צידי הטיילת. כעבור חמש שנים נולד בני הקטן ביותר אלדד. גרנו בדירה זו עד שנת 1978, ולאחר מכן עברנו דירה שבה התגוררנו עד שנת 1987. 
פרישתו של סבא מהעבודה  פרשתי בשנת 1988 מעבודתי והתחלתי לעבוד במשרד עורכי דין בקריית מוצקין. רוב עבודתי עסקה בגביית חובות מחייבים.עם השנים עברנו כל מיני קורסים על מנת לצבור מידע וקבלת תעודת בעל תפקיד ממשרד המפשטים. התעודה אפשרה לבעלי התפקיד לבצע עיקולים בעסקים ובבתים של החייבים בכל רחבי הארץ.עם הזמן החלטתי לפרוש מעיסוקי לביצוע עיקולים וכיום אני מועסק במשרד עורכי דין בחיפה בחצי משרה. 
בשנים האחרונותבשנים האחרונות בהם אני מועסק באופן חלקי ועצמאי אני פנוי לעיסוקים ספורטיביים הליכה, שחייה לפחות 4-3 פעמים בשבוע, ובנוסף לכך אני פנוי גם להיות עם כל הנכדים. עזרתי היא לכל שלושת ילדיי ונכדיי.  תקוותי לראות אותם גדלים מוכשרים בריאים ומצליחים בלימודיהם. ובכל אשר ירצו "ושהאור יאיר להם פנים". 

מילון

שיעורי לימוד ההפטרה
שיעורי לימוד תורה

מלמד
מְלַמֶד (נהגה בהברה אשכנזית, במלעיל: "מְלַמֶד". בתלמודי תורה חסידיים נקרא רֶבֶּה) הוא המורה של התלמידים בחדר המסורתי, המכונים תינוקות של בית רבן. הוא מלמד את התלמידים את התפילות על ניגוניהן, לימודי קודש: פרשת השבוע, חמישה חומשי תורה ומשנה. הוא אף יוצא עימם לטיולים קצרים בחיק הטבע.

ציטוטים

”"הייתה לי ילדות קשה"“

הקשר הרב דורי