מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור החיים של סבא יבגני

שון וסבא יבגני
סבא יבגני בצעירותו
מן הים השחור עד הים התיכון

סבא יבגני נולד בתאריך 14 לפברואר בשנת 1949 בעיר אקרמן שבאוקראינה. במשפחה שלו היו שש נפשות: אבא ואסילי, אימא רגינה ושלושה אחיות: נליה, סבתלנה ולודמילה. הוא היה ילד הכי צעיר במשפחה. בגיל 6 הוא התחיל ללמוד בבית ספר יסודי. השיעורים האהובים עליו היו גאומטריה ופיזיקה. בהפסקות סבא אהב לשחק כדורגל עם חבריו ובמשחק של גלגל ומקל.

לאחר שסבא יבגני סיים בית הספר הוא עבר לגור באודסה, שם התחיל ללמוד את התואר בגאולוגיה באוניברסיטה. הוא היה בחוג קיאקים בקיץ ובחורף, וכשהיה שלג הוא נסע במזחלות שלג. כל חייו סבא הקפיד לעשות כושר גופני, הוא היה ספורטאי טוב, עסק בכדורגל, כדורסל וטניס שולחן. את סבתה מלוינה הוא פגש עוד בבית הספר. הם התחתנו אחרי שסיימו לימודים באוניברסיטה. נולדו להם שתי בנות: דודה אירה ואימא שלי נטלי.

תמונה 1
סבא יבגני למעלה מצד ימין

החגים שסבא חגג: פסח, ראש השנה, חנוכה וראשון במאי. בעיר אקרמן לא הייתה מאפייה של מצות. כדי לאכול מצות בפסח, הם היו צריכים לנסוע 100 ק"מ לאודסה כי רק שם הייתה מאפיה של מצות. בבית ספר ובאוניברסיטה בכיתה של סבא רוב התלמידים היו יהודים וגם המורים היו יהודים. בקיץ סבא ומשפחתו אהבו לבלות בשפת הים השחור. הם היו נוסעים לים ביום שבת בבוקר וחוזרים ביום ראשון בערב מפני שיום ראשון היה יום מנוחה כמו יום שבת בישראל.

בהמשך החיים שלו סבא יבגני היה גיאולוג ימי. הוא חקר את הים וקרקעית הים במדינות שונות. יצא לו לבקר בהרבה מדינות וערים. הוא עבד בקבוצה של שבעה אנשים.

סבא חוקר על אונייה

תמונה 2

 

תמונה 3
האונייה פאסאט

כל שלושה חודשים הם היו שטים על האונייה "פאסאט". זאת הייתה אונייה מיוחדת שערכה ניסויים בים ובאוקיאנוסים. אחרי שלושה חודשים הם היו חוזרים הביתה לשבועיים כדי לנוח ולהעביר את הזמן עם משפחותיהם. באחד הפעמים שהאונייה חזרה הביתה, הם גילו שברית המועצות התפרקה ואז סבא ומשפחתו החליטו לעלות לארץ ישראל.

 

סבתא ואימא שלי עלו ארצה בנובמבר שנת 1995 וסבא עלה לישראל חודשיים אחריהן, כי היו עוד דברים שהוא היה צריך לסיים באוקראינה. בשנת 1995 הם התגוררו בצפון תל אביב ובשנת 1999 הם עברו לבת-ים. סבא למד באוניברסיטת תל אביב במרכז לספורט תשעה חודשים בקורס מפעילי בריכות וקיבל רישיון של מפעיל בריכה כשסיים את לימודיו. לאחר מכן הוא עבד כמפעיל בריכה ובדק את איכות המים בבריכה של אוניברסיטת תל-אביב במשך 15 שנה. כשסיים לעבוד באוניברסיטה הוא יצא לפנסיה והתחיל לעזור להורים שלי לחנך אותי ואת אחי הקטן טל. כל יום סבא יבגני ממשיך לעשות ספורט ומקפיד על אורך חיים בריא כדי להישאר בכושר.

הזוית האישית

מאוד נהנינו לעבוד ולבלות ביחד. למדנו יותר דברים אחד על השני. אנו מאחלים עוד שנים רבות של בריאות ביחד.

מילון

גאולוג ימי
חקר קרקעית הים

הים השחור
הים השחור הוא ים בין-יבשתי השוכן בין דרום-מזרח אירופה ובין אסיה הקטנה. הים השחור מחובר לים מרמרה על ידי מצר הבוספורוס, החוצץ בין חלקה האירופאי והאסיאתי של טורקיה ובין שני חלקי העיר איסטנבול. רומניה, בולגריה והחלק האירופאי של טורקיה תוחמים את הים השחור ממערב. הגדות הצפונית והמזרחית נתחמות על ידי אוקראינה, רוסיה וגאורגיה. כל חופו הדרומי הוא טריטוריה טורקית. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”כדי לאכל מצות בפסח, הם נסעו 100 ק"מ לאודסה, רק שם אפו מצות“

הקשר הרב דורי