מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור החיים של מירי לביא

אני ושני הנכדים שלי
אני בילדותי ברומניה
העלייה מרומניה והשתלבות בישראל

שמי מרים, בת לילי ודויד אברמוביץ׳. נולדתי ברומניה בשנת 1951 ביום 2 ליוני. גדלתי בעיר בשם וואסלוי והייתי בת יחידה בבית פרטי עם כלב.

ילדות

היינו בבית יחידי של יהודים בין גויים וגם החברות שלי לא היו יהודיות. לא כל כך אהבתי ללכת לגן. אני זוכרת שיום אחד כששיחקתי עם חברות שלי בחוץ מחבואים, הייתי מאוד צמאה ורצית ללכת הביתה לשתות, אבל החברות שלי אמרו שלא צריך ושהן תיתן לי מים ואז הן נתנו לי לשתות נפט ואני מאוד נבהלתי, רצתי הביתה ושתיתי מים. אימא שלי לא הבינה למה לכוס יש ריח של נפט עד שסיפרתי לה את מה שקרה.

אני עוד זוכרת איך בלילה ההורים שלי היו מדליקים רדיו וסוגרים את כל החלונות כי הם שמעו חדשות מארץ ישראל.

אני ברומניה

תמונה 1

העלייה לארץ ישראל

בשנת 1958 הוריי החליטו לעלות לארץ ישראל בגלל שהחיים בגולה היו קשים וכללו הרבה גילויי אנטישמיות, וכך מצאנו את עצמנו מפליגים באונייה בשם הרצל לארץ ישראל. אחרי שעליתי גרנו שנה במושב עמי-עוז בעוטף עזה ולאחר מכן עברנו לחיפה. באותה התקופה החיים לעולים החדשים היו קשים, בעיקר בגלל פערי שפה, וגם לנו לא היה קל. אני זוכרת שהיה לי קשה בבית הספר. בגלל שלא הבנתי את השפה, לא הבנתי את החומר הנלמד וגם לא היו לי חברים. ככל שהזמן חלף והבנתי את השפה התחלתי להתאקלם והיה לי יותר קל. כשסיימתי בבית הספר היסודי עברתי לתיכון מקצועי למגמת פקידות, כשסיימתי את התיכון עד הגיוס לימדתי בבית הספר הדפסה עיוורת עד למועד הגיוס.

הוריי ואני ברומניה

תמונה 2

הצבא

חודשים לפני שהתגייסתי הכרתי את בעלי ובזכות זה שהכרתי אותו שירתנו ביחד בחיל הים. מאוד נהנתי מהשירות שהיה חוויתי ומשמעותי מאוד בשבילי.

מימין: אני בצבא, משמאל: בעלי אלי ז"ל בצבא

תמונה 3

 

הקמת משפחה

אחרי שהשתחררתי בתאריך 20.6.1973, התחתנתי. הייתה חתונה מאוד יפה ושמחה. לאחר שהתחתנתי התחלתי לעבוד ברפאל.

אני ובעלי אלי ז"ל בחתונה

תמונה 4

בתאריך 14.7.1975 נולדה בתי הבכורה איילה. בתאריך 9.10.1978 הצטרף לה אח בשם רוני.

סרטון תיעוד של סבתא מירי

 

הזוית האישית

עדי: היה לי מאוד כיף לעשות את התיעוד הזה יחד עם סבתי מירי והרגשתי שמאוד התחברתי אליה ומאוד נהנתי לשמוע סיפורים מהילדות שלה וכיצד הרגישה כעולה חדשה בארץ ישראל.

סבתא מירי: היה לי כיף כי ישבנו ביחד ודיברנו על כל מיני נושאים, נהנתי לשתף אותה בחוויות שחוויתי רק בזכות התיעוד הצלחנו לדבר על נושאים כאלה ואחרים.

מילון

גולה
ארץ אשר אינה המולדת. ביהדות המילה גּוֹלָה מתייחסת למצב אובייקטיבי של חיי יהודים מחוץ לארץ ישראל, כאשר גָּלוּת מתייחסת למצב הסובייקטיבי של יהודים בגולה. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”לא לוותר בקלות“

”אני עוד זוכרת איך בלילה ההורים שלי היו מדליקים רדיו וסוגרים את כל החלונות כי הם שמעו חדשות מארץ ישראל“

הקשר הרב דורי