מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור ההצלה של סבתא שיינדל

סבא וסבתא צעירים
דבורה לאה עם סבתא
ברגע אחד כל הגרמנים נסו על נפשם וברחו מהאזור.

סיפורה של שיינדל רחל לאנגנוייער, כפי שמתעדת אותו נינתה דבורה לאה.

זה היה יום נוסף בתחילת השואה האיומה, בצרפת. שיינדל בת ה-9 התחבאה בבית של איכר פשוט, שידע שהיא יהודיה. אבל במראה הפנים שלה היא נראתה כמו גויה. לכן, האיכר היה מוכן להחביא אותה בביתו. לא עברו ימים  רבים, והשכנים הגויים גילו אותה. הם חשדו שהילדה יהודיה, והם החליטו להלשין לגרמנים על האיכר.

בוקר אחד, הופיעו הגרמנים בבית האיכר. כששיינדל הקטנה ראתה את הגרמנים נכנסים לבית, היא נמלטה במהירות לכיוון שדה החיטים שראתה מרחוק. הנאצים רדפו אחריה וגילו אותה. הם תפשו אותה באכזריות ואמרו לה: "מי שיש לו מצפון נקי אין לו כל סיבה לברוח". הגרמנים לקחו אותה ועוד הרבה יהודים יחד איתה אל כיכר העיר. שם הם כיוונו את הרובים שלהם אל היהודים, וצעקו לעברם: "חפרו בורות, שלפחות יהיה לכם קברים.. חחחחחחה". גם שיינדל חפרה בור בפחד נורא, שהנה עוד רגע היא עומדת למות.

ופתאום "אאאאאאאאאאה", נשמעה צעקה מהמפקד: "אמריקאים באים, אמריקאים באים" (החיילים האמריקאים היו האויבים של הגרמנים, ונלחמו בהם). ברגע אחד כל הגרמנים נסו על נפשם וברחו מהאזור.

היה זה נס גדול, כי האמריקאים לא הגיעו. שיינדל הקטנה ניצלה את הזמן, וברחה יחד עם כל היהודים שהיו שם.

לאחר מספר שנים סבתא שיינדל עלתה לארץ ישראל ושם התחתנה. סבתא שיינדל התחתנה בשנת 1948. בעיצומה של החתונה פרצה מלחמת השחרור.

כששיינדל הייתה בחודש הרביעי להריונה בעלה התגייס לצבא. וכשהבת שלה חיה הייתה בת חצי שנה בעלה של סבתא נפטר. התינוקת חיה לא זכתה להכיר את אביה. כעבור חמש וחצי שנים סבתא שיינדל התחתנה שוב, ואחרי שנה היא ילדה את סבתא שלי, ברכה רבקה. אחרי שנה נולד אברהם ואחרי שנתיים גרשון ישראל.

כיום סבתי היקרה ב"ה בת 95 לאורך ימים ושנים טובות. אני מאחלת לסבתי עד 120 שנים טובות, בריאות, שמחות והרבה נחת, אמן.

הזוית האישית

דבורה לאה: תודה לך סבתא על הסיפור המרתק, מאחלת לך עד 120 שנים טובות, בריאות ושמחות, אמן.

מילון

השואה
השואה הייתה שורת מעשי רצח עם ורדיפות אנטישמיות מתוכננות ומאורגנות, שבוצעו כנגד העם היהודי החל מעליית הנאצים לשלטון בגרמניה בתחילת 1933, ובמהלך מלחמת העולם השנייה ועד כניעת גרמניה הנאצית במאי 1945.

מלחמת השחרור
מלחמת השחרור, או מלחמת העצמאות (מלחמת הקוממיות, מלחמת תש"ח) היא המלחמה שניהל היישוב היהודי בארץ ישראל, שהפך למדינת ישראל וצה"ל, בערביי ארץ ישראל ומדינות ערב, שלא קיבלו את תכנית החלוקה של האו"ם ואת הקמת מדינת ישראל. המלחמה הסתיימה בניצחונה של ישראל, שהרחיבה את גבולותיה מעבר לגבולות שנקבעו למדינה היהודית במסגרת החלטת החלוקה. היא פרצה מיד לאחר קבלת תוכנית החלוקה על ידי האו"ם, בכ"ט בנובמבר 1947, במתקפה ערבית אלימה וחזקה כנגד הישוב היהודי, שהפכה למלחמה של צבאות ערביים במדינת ישראל שתוכרז במהלכה.

ציטוטים

”משפחתה הענפה והמקסימה של סבתא שיינדל היא הנקמה המתוקה בנאצים“

הקשר הרב דורי