מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור הגבורה של סבא דוד פדלון

בר מצווה של רון בתקופת הקורונה
עילאי, רון ויהלי
הסיפור על מלחמת יום כיפור

מלחמת יום כיפור

בשנת 1973 פרצה מלחמת יום הכיפורים, זו הייתה אחת מהמלחמות הקשות ביותר. המלחמה החלה ב-6 באוקטובר יום שבת (יום בכיפורים), מיד גויסו לצבא כל הגברים בכדי לסייע במלחמה שהפתיעה.

סבי דוד פדלון גויס למלחמה בתור נהג. סבי מספר….

"במלחמת יום הכיפורים נסענו ל"קונטרה" בקומנדקר (רכב משא צבאי) בציר אמריקה, מפקד חטיבה אלוף משנה יוסי פלד ועוד כמה קצינים, נהג הרכב חיים ואני.

רכב הקומנדקר ליווה את הטנקים בדרכם לתקיפה. בדרכנו למטרה הסורים ירו עלינו פגזים, חיים שנהרג בקומנדקר קיבל הלם קרב,ע צר את הרכב והחל לרוץ ולצעוק. רצנו אחריו תפסנו אותו והחזרנו אותו לקומנדר, כשהוא אזוק (כדי שלא יפגע בעצמו).

אלוף משנה יוסי פלד אמר לי "פדלון קח את ההגה והמשך בנסיעה". עליתי על הרכב והמשכתי בנסיעה בכל פעם ששמעתי את שריקת הפגזים הורדתי את הראש, אלוף המשנה יוסי פלד נגע בכתפי ואמר לי "פדלון את הפגז שיפגע בנו לא נשמע, המשך בנסיעה כמו גבר בראש מורם". הסתכלתי על הקצינים שישבו ברכב כולם בעלי דרגות וללא פחד, ואני רק עוזר נהג, המשכתי בנסיעה כאשר הפגזים ממשיכים לשרוק מעל ראשינו עם המון פחד, אך עם רצון גדול להחזיר את אלוף המשנה והקצינים בשלום לבסיס, ועשיתי זאת בהצלחה רבה".

על פעילות זו קיבל סבי תעודת הוקרה על אומץ ליבו!

הזוית האישית

עילאי דיין, רון סבג ויהלי עזרא: נהנינו מאוד לשמוע ולהקשיב לסיפורים בנושא מורשת ישראל ומלחמות ישראל והסיפורים האישיים של סבא. אנחנו נשמח להקשיב לסיפורים גם בהמשך. נהינהו מאוד מהתכנית שזימנה לנו להכיר את סבא.

סבא דוד: התכנית חשובה ביותר ומאפשרת לחבר בין הדורות ולתקשר עם הדור הצעיר. חשוב מאד שהם ילמדו את העבר ויקישבו לסיפורים, כדי שידעו ויכירו את עברם.

מילון

קונטרה
מעבר בין ישראל לסוריה

ציטוטים

”תהיה חזק ולך עם אומץ לבך.“

הקשר הרב דורי