מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור אהבה של סבא רפי וסבתא חוה

סבתא חוה פארן עם הנכד יונתן ויזל
סבתא חוה וסבא רפי
הפגישה הראשונה מעבר למעקה

שמי חוה פארן ואני סבתו של יונתן ויזל מרשפון. נולדתי בשנת 1946 וגדלתי בקיבוץ גבע. החיים בקיבוץ היו שונים מאד מהחיים בעיר. גדלנו במסגרת חיים משותפת, לאורך כל הילדות והנעורים, עם חברי לכיתה בני גילי, ביליתי את רוב שעות היום בבית הילדים. ישנו ביחד ב"לינה משותפת", אכלנו סביב שולחן אחד בהשגחת מטפלת, למדנו ושיחקנו ביחד. טיילנו הרבה בקיבוץ ובסביבתו. הטיולים היו חלק בלתי נפרד מחיינו ומהלימודים שלנו. את ההורים היינו רואים למשך שעתיים שלוש כל יום, בשעות הערב, ולעת לילה היינו חוזרים לבית הילדים כדי לישון בהשגחת מטפלת. כיום זה נשמע בוודאי מאד משונה, אך אני הייתי רוב הזמן מאושרת בילדותי.

היכרותי עם רפי בעלי

בת דודתי ובעלה הציעו לי לפגוש בחור נחמד, חבר שלהם. בתחילה סירבתי, חשבתי לעצמי שאני לא זקוקה ל"שידוך". (שידוך היא הדרך בה התחתנו לפני שנים רבות בקהילות היהודיות. הבחור והבחורה לא בחרו בעצמם את בני הזוג, אלה נבחרו עבורם על ידי הוריהם). אבל בת דודתי התעקשה שאבוא להתארח אצלה ולהכיר את החבר שלהם. אני זוכרת את היום הקיצי ההוא כאילו היה זה אתמול: ישבתי על המרפסת וקראתי ספר, פתאום קפץ מעל המעקה ונעמד מולי בחור שלבש חולצה צהובה ובגד ים (זה היה בית פרטי והמעקה לא היה כ"כ גבוה…). היו לו עיניים יפות וטובות, מבט חכם וחיוך מתוק. התאהבתי בו באותו רגע ומשהו לחש לי בלב שהוא יהיה בעלי. זו הייתה אהבה ממבט ראשון.

תקופת החברות שלי עם סבא עד החתונה נמשכה כ – 10 חודשים. בחודשים אלה המצב בארץ לא היה קל, כי הייתה מלחמה, מלחמת ההתשה, בעיקר על גבול מצרים, בסיני. סבא רפי, שהיה אז בצבא קבע, ירד לשרת באזור סיני ואני חרדתי לגורלו. במשך שנתיים סבא היה רוב הזמן בסיני, והיה חוזר הביתה לגבע פעם בשבועיים. אבל כשסבא הגיע מסיני, אחרי דרך ארוכה עייף ומאובק היינו מאד שמחים ונרגשים, ובילינו את זמננו בטיולים, בשיחות אל תוך הלילה ובמפגשים עם חברים. זו הייתה תקופה מיוחדת במינה ומאתגרת, מלאה בגעגועים ובהרבה מכתבים שנדדו בין גבע לסיני. שנה לאחר החתונה, לאחר שסבא סיים את שירותו בסיני, עזבנו את גבע ועברנו לגור בנתניה ושנים לאחר מכן עברנו לנורדיה.

הזוית האישית

סבתא חוה: נהניתי לספר לקבוצה ולנכדי איך אני וסבא הכרנו.

יונתן: היה לי כיף לשבת עם סבתא ולהתחבק איתה ולשמוע ממנה את סיפורי הקיבוץ.

מילון

שידוך
שידוך הוא התאמה בין איש לאישה הנעשית במטרה להביאם בברית נישואים על ידי אדם אחר ולא בהכרות ישירה על ידי בני הזוג.

ציטוטים

”בילדותי בקיבוץ הייתי רוב הזמן מאושרת“

”ישבתי על המרפסת וקראתי ספר, פתאום קפץ מעל המעקה ונעמד מולי בחור שלבש חולצה צהובה ובגד ים. היו לו עיניים יפות וטובות, מבט חכם וחיוך מתוק“

הקשר הרב דורי