מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפורם של סבתא רחל וסבא אמנון

אני עם סבא וסבתא
סבא וסבתא בצבא
בצבא בחיל השריון, בחטיבה 7 - שם הכיר את סבתא

סיפורה של סבתא רחל
 
סבתא רחל נולדה בעיר בת-ים שלפעמים קראו לה בית וגן.
 תמונה 1
סבתא רחל בילדותה
 
סבתא למדה בבית ספר דתי בבית הספר היה חינוך נוקשה (גם אבי למד בבית ספר זה). היא הייתה חניכה בתנועת הנוער הדתית בני עקיבא. מצפון לבת ים שכנה העיר יפו, בילדותה סבתא הייתה נוסעת לתל אביב דרך העיר יפו ומדי פעם נזרקו אבנים על האוטובוס. להורים של סבתא הייתה חנות מכולת בבת-ים וממול היה מגרש רחב ידיים שבו חנו החיילים הבריטים עם הג'יפים שלהם וילדי השכונה הגיעו להשתעשע עם החיילים הבריטים והם כיבדו אותם בממתקים. עם פרוץ מלחמת השחרור כאשר הבריטים עזבו את הארץ המגרש הפך למתחם עזרה ראשונה שלשם הובאו גם פצועים שנפגעו בתחנה המרכזית בת"א מהפצצה של מפציץ איטלקי. בשנת 1957 סבתא התגייסה לצבא לחטיבת השריון המהוללת חטיבה 7 שבו הכירה את סבא שלי.
 
תמונה 2  
 סבתא רחל במדי תנועת הנוער בני עקיבא
 
 
סיפורו של סבא אמנון
סבא אמנון נולד בשנת 1938, בזמן המנדט הבריטי. בתעודת הלידה של סבא כתוב שהוא נולד בפלשתינה (כיום ישראל) ילדותו של סבא הייתה בחדרה. בימים ההם הבריטים שלטו בארץ ובאזור מגוריו הייתה תנועה בלתי פוסקת של חיילים בריטים שבאו לחפש נשקים ואנשי מחתרת שגרמו לצבא הבריטי נזקים. ס
 
בא סיפר שפעם נסע שוטר בריטי וזרקו עליו אבן, אז באו ולקחו את אבא שלו לבית סוהר במשטרת חדרה כי חשדו בו שהוא ניסה לפגוע בשוטר. זכורה לו שבת אחת שנקרא "השבת השחורה". בשבת זהו חיילי השלטון הבריטי ערכו חיפושים קפדניים אחר נשקים ופעילים במחתרות שפוצצו גשרים. זכור לו כי אספו את כל הגברים בחדרה, כלאו אותם במכלאה ובדקו את כולם. בתקופתו התחילה מלחמת השחרור.
 
הוא גר בשכונה הכי מרוחקת בחדרה והייתה סכנה שערביי ואדי ערה יבואו להתקיף את העיר. סבא היה נער והוא זוכר בברור את תנועת החיילים, המחסומים וכן שני גשרים שפוצצו אנשי מחתרת האצ"ל כדי למנוע מעבר של חיילים בריטים. זו הייתה תקופה של צנע, לא היה מזון בשפע כמו היום.
 
סבא למד 8 שנים עד כיתה ח' בבית ספר שנקרא בית חינוך בחדרה ואז הלך לחברת ילדים בקיבוץ דגניהב'. שם היה 4 שנים עד שהתגייס לצבא לחיל השריון לחטיבה 7 שם הכיר את סבתא.  סבא לחם במבצע קדש, מלחמת ששת הימים, מלחמת יום כיפור ובמלחמת שלום הגליל.
 
תמונה 3
סבא וסבתא בצבא
 
תשע"ו

מילון

שבת השחורה
כינוי שניתן ליום שבת, 29 ביוני 1946, שבו ערך השלטון הבריטי בארץ ישראל סדרה של פעולות כנגד היישוב היהודי.

מנדט
הוא ייפוי כוח הניתן למעצמה כלשהי לשלוט באופן זמני או חלקי על טריטוריה שאוכלוסייתה עדיין אינה בשלה לשלטון עצמי.

חטיבה 7
היא חטיבת שריון סדירה, הנמצאת תחת פיקודה של אוגדה 36 ("עוצבת געש") בפיקוד הצפון של צבא ההגנה לישראל.

ואדי ערה
הוא נחל בצפון ארץ ישראל, באורך 20 קילומטרים, הממוקם בקווי המפגש של השומרון, רמות מנשה, והשרון. הנחל הוא אחד מיובלי נחל חדרה.

ציטוטים

”ב"שבת השחורה" חיילי השלטון הבריטי חיפשו פעילים במחתרות שפוצצו גשרים. “

הקשר הרב דורי