מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפורי סבתא זימבול

אופק ואני נפגשות בימי שלישי
אני כיפה אדומה ואחותי רקדנית
בימי ילדותי כשלא היתה טלוויזיה נהגנו לשבת ולהקשיב לסיפורים שסופרו ע''י סבתי

 סבתא אתי מספר על ילדותה לאופק
נולדתי ברחובות  בשנת 1957. שם אני מתגוררת עד היום. עד גיל ארבע הייתי בבית עם אמא. אימי לא עבדה היא הייתה בבית לגדל את הילדים. איתנו הייתה סבתי, סבתא זימבול, שסיפרה לנו תמיד סיפורים יפים.
 
סיפורי ג'וחה. " "ג'וחא (בערבית: ????),הידוע גם בשמו נאסר א-דין הוא דמות הומוריסטית בסיפורי העם בפולקלור של רוב ארצות העולם המוסלמי: במזרח הקרוב במרכז אסיה, בקווקז, ובחבל הבלקן. השם ג'וחא או ג'וחה נפוץ גם בקרב יהודיי המזרח וסיפורי ג'וחה הם ז'אנר בספרות הלאדינו. לג'וחא שמות שונים בשפות רבות.
דמותו של ג'וחא משתנה מסיפור לסיפור, והוא מופיע לעתים כצעיר ולעתים מבוגר, לעתים כחכם ולעתים כטיפש, לעתים נשוי ולעתים רווק. הוא התגלמות האדם הבינוני‏. דמותו של ג'וחא מייצגת רמאי שלרוב מרמים אותו, מעין שוטה הכפר שהוא גם נוכל וגם תמים שבסופו של דבר נופל בפח שהוא מטמין לאחרים."
 אחד מהסיפורים שאני זוכרת הוא סיפורו של ג'וחא , סיפור על החתול של ג'וחה
יום אחד רואים אנשים את ג'וחה הולך לכיוון הנהר, מחזיק בזרועותיו חתול.    
"לאן זה ג'וחה?" 
"סתם, לרחוץ את החתול שלי בנהר." 
"ג'וחה! יצאת מדעתך? חתול רוחצים? הוא ימות לך!"    
"לא, זה בסדר." 
"מה בסדר? חתול זה לא כלב! אל תעשה את זה."
"זה בסדר. אל תדאגו."
"נו טוב", אמרו, "זה עסק שלו. שיעשה מה שהוא רוצה." 
למחרת עוברים, רואים את ג'וחה יושב על שפת הנהר, מחזיק את החתול המת בזרועותיו וממרר בבכי.     "ג'וחה, וכי לא אמרנו לך?" 
"לא, לא" הוא עונה להם "זה לא בגלל שרחצתי אותו, זה בגלל שאחר כך סחטתי אותו…"
בגיל ארבע רשמו אותי לגן ילדים. הייתי בגן הילדים יחד עם החברה הכי טובה שלי, טובה שמה. הלכנו יחד לגן ולא נפרדנו לרגע. אני זוכרת את היום הראשון שהלכנו לגן. היה זה יום קשה לשתינו. אני זוכרת שעמדנו ליד דלת הברזל, בכניסה של הגן ובכינו… פעם חברתי, טובה בכתה ואני ניחמתי אותה ופעם אני בכיתי וטובה ניחמה אותי. לגן הילדים התרגלנו במהרה. שתינו היינו בגן זה שנתיים. משם המשכנו יחד ועברנו לבית הספר "בן צבי". בבית ספר זה למדנו עד כתה ח'". 
 

מילון

אדלנטרה
קדימה

אטרס
אחורה

ג'וחא
גג'וחא (בערבית: ????),הידוע גם בשמו נאסר א-דין הוא דמות הומוריסטית בסיפורי העם בפולקלור של רוב ארצות העולם המוסלמי: במזרח הקרוב במרכז אסיה, בקווקז, ובחבל הבלקן. השם ג'וחא או ג'וחה נפוץ גם בקרב יהודיי המזרח וסיפורי ג'וחה הם ז'אנר בספרות הלאדינו. לג'וחא שמות שונים בשפות רבות. דמותו של ג'וחא משתנה מסיפור לסיפור, והוא מופיע לעתים כצעיר ולעתים מבוגר, לעתים כחכם ולעתים כטיפש, לעתים נשוי ולעתים רווק. הוא התגלמות האדם הבינוני‏. דמותו של ג'וחא מייצגת רמאי שלרוב מרמים אותו, מעין שוטה הכפר שהוא גם נוכל וגם תמים שבסופו של דבר נופל בפח שהוא מטמין לאחרים.

ציטוטים

”no mires atras mira adelantre נו מירס אטרס מירה אדלנטרה, (אל תסתכל אחורה אלא קדימה) “

הקשר הרב דורי