מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפורי ילדות מהקיבוץ

-
-
"גזר חי" וסיפור בלשי בקיבוץ של פעם.

הסיפור של סבא ניסן

סבא שלי ניסן כפרי נולד ב1944 בקיבוץ גבעת חיים.

גִּבְעַת חַיִים הוא קיבוץ בעמק חפר ליד חדרה. הקיבוץ נושא את שמו של חיים ארלוזורוב, המזכיר המדיני של הסוכנות היהודית, שנרצח בשנת 1933 בחוף ימה של תל אביב. קיבוץ גבעת חיים איחוד נמצא צפונית לקיבוץ גבעת חיים מאוחד. ויקיפדיה

סבי גדל בקיבוץ, והסיפור שלנו מתרחש כשהיה בגן חובה. בגן חובה לומד הילד במשך שנה, בדרך כלל, קודם כניסתו לבית הספר היסודי.

סבא אהב מאוד "גזר חי"(למי שלא יודע, זה סלט גזר מתוק  וצימוקים), ובתקופת מלחמת השחרור, כשהיו נשמעות הרבה אזעקות, הילדים היו צריכים לעזוב הכל ולרוץ למקלט.  פעם אחת ממש לפני ארוחת הצהריים, ברגע שה"גזר חי" הוגש לשולחן נשמעה אזעקה.

כל הילדים ישר רצו למקלט עם הגננות, אבל סבא רץ ולקח את קופסת ה"גזר חי", טיפס על עץ אורן והתיישב לאכול.

רק אחרי שסיים את כל הקופסא, ירד מהעץ והצטרף לכולם במקלט. שום דבר לא יעמוד בין סבא שלי לבין ה"גזר חי" שלו!

הסיפור של סבתא תרצה

סבתא נולדה וגדלה בקיבוץ "כפר המכבי"- כְּפַר הַמַּכַּבִּי, הוא קיבוץ בעמק זבולון השוכן ליד קריית אתא ומשתייך למועצה אזורית זבולון. הקיבוץ הוקם בשנת 1936 על ידי חמישים מאנשי "המכבי הצעיר" מגרמניה וצ'כיה. הרעיון שיש לקרב את המשתתפים במכביה להתיישבות בארץ ישראל הועלה על ידי מנחם אוסישקין כבר במכביה הראשונה בשנת 1932. ויקיפדיה.

הסיפור שלה מתרחש כשהייתה בערך בכיתה ב'.  באותה שנה יצא ספר מתח לילדים על בלשים, שהיא וכל חבריה קראו ואהבו אותו מאוד, ולכן כולם ניסו למצוא תעלומות בלשיות כמו בספר.

באותה תקופה הילדים לא ישנו בבתי ההורים, אלא בבית ילדים בקיבוץ, בלי נוכחות מבוגר מלבד שומר לילה שעובר שם מידי פעם.

לילה אחד התעוררו חלק מהילדים, וראו צל של מישהו כפוף, שמחזיק שק על הכתף ופנס. בבוקר היו בטוחים שזה היה פורץ. הם התחילו לחקור, חיפשו ראיות בשיחים, ועקבות ליד החלון. בסופו של דבר התברר שהפורץ היה בעצם שומר הלילה, שהחזיק שק מלא בכביסה שלקח למכבסה, ובדרך עבר בבית הילדים לראות שהכל בסדר.

הזווית האישית

עידו: הקשר שלי עם סבא וסבתא היה חזק מההתחלה, והם גרים איתי במושב, אז אני מבלה איתם הרבה זמן, אבל עדיין היה כיף לבלות איתם זמן נוסף, ולהכיר אותם קצת יותר, אני מקווה שגם היה להם מעניין ונעים.

מילון

סלט גזר חי
סלט גזר מגורד, עם צימוקים, סוכר ומיץ לימון, שטעמו חמוץ מתקתק והוגש כקינוח בבית הילדים בקיבוץ. מאכל שהיה אהוב מאוד בזמנו על הילדים.

ציטוטים

”כל הילדים ישר רצו למקלט עם הגננות, אבל סבא רץ ולקח את קופסת ה"גזר חי", טיפס על עץ אורן והתיישב לאכול. שום דבר לא יעמוד בין סבא שלי לבין ה"גזר חי" שלו“

הקשר הרב דורי