מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפורי חתונות

נועם וסבתא רחל
סבתא רחל ביום חתונתה
החתונות של הסבים והסבתות של נועם

נועם מספר על הסבים והסבתות שלו כפי ששמע מסבתו רחל ומקרובי משפחה:

סבתא רחל בצלאל (אלישע) – אימא מצד אימא

שמה של סבתי הוא רחל בצלאל (לשעבר: אלישע). היא נולדה בינואר בשנת 1947 בהודו. משפחתה חיה בבית גדול בסגנון אנגלי. שפת הדיבור בבית הייתה הודית. אביה של רחל נקרא דוד ואמה נקראה חנה. הודו הייתה מדינה מוסלמית-אנטישמית, כך שאזרחיה שנאו יהודים ובשל כך משפחתה נאלצה לברוח מהודו ולעלות לארץ. הם השאירו מאחור את ביתם ואת רכושם ועלו לארץ במסע ארוך לעבר המטוס שחיכה להם באיראן. רחל הייתה בת 5 כשעלתה לארץ עם הוריה ועם שתי אחיותיה.

אחיה האחרים נפטרו בהודו ממחלה לא ידועה. מצבם הכלכלי בארץ היה קשה מאוד, הם גרו באוהלים והתקופה הייתה תקופת הצנע. בתחילה הם גרו בירושלים באוהלים ואמה נאלצה לעבוד לאחר מות האב קשה מאוד כדי לפרנס את ילדיה. כעבור כמה שנים הם עברו לגור בתל אביב וגם שם המצב היה קשה מאוד. הם קיבלו את מנת האוכל החודשית שלהם בתלושים וזה לא היה מספיק לאוכל. היא למדה בבית ספר אורט עיוני והצטיינה בלימודיה. לאחר שסיימה את היסודי, היא עברה אל תיכון שורשים בשכונת שפירא. כשהייתה בת 12 אמה נפטרה והיא עברה לבית יתומים. בשנת 1961 סיימה עשר שנות לימוד, עבדה כמעצבת אופנה. בתאריך 20.1.1964 סבתי התחתנה עם סבי בהיותה בת 17. תחביביה הם קריאת ספרים ובישול.

סבי בן ציון בצלאל ז"ל

סבי נולד בשנת 1936 ברוסיה. הוריו נקראו ברוך ורחל. כשהיה בן שנה משפחתו גורשה לאפגניסטן בשל אנטישמיות. בשנת 1949, בהיותו בן 13, עלה לארץ ע"י ארגון "עליית הנוער" וכל משפחתו נותרה מאחור. הוא לא ידע את השפה העברית אבל הוא למד בקיבוצים של עליית הנוער וגדל באוהלים שם. הוא למד בבית ספר "תחכמוני" ואח"כ למד 3 שנים באורט. בשנת 1954 התגייס לצבא ושירת במשטרה הצבאית ובמילואים שירת בחיל השריון. סבי השתתף ב-5 מלחמות: מלחמת סיני, מלחמת ההתשה, מלחמת ששת הימים ומלחמת יום הכיפורים. המלחמה הקשה ביותר הייתה מלחמת יום הכיפורים שבה נהרגו רבים מחבריו והוא עצמו נפצע במלחמה והוכר כנכה צה"ל. בשנת 1958 נכנס לעבוד ב'אגד' ועבד שם כנהג אוטובוס בכל חלקי הארץ. בשנת 1963 הכיר את סבתי ובשנת 1964 הם נישאו והקימו בית בישראל. תחביביו היו: קריאת ספרים וספורט.

הוא נפטר באופן פתאומי מדום לב בשנת 2010.

חתונת רחל ובן ציון בצלאל

סבי וסבתי הכירו באוטובוס. סבי היה הנהג של האוטובוס וכל בוקר סבתי הייתה נוסעת עמו לבית החולים שבו אמה הייתה מאושפזת. סבי היה פותח איתה בשיחה וסבתי לא שמה לב אליו בשל גילה הצעיר (17). באוטובוס היה מתבונן עליה דרך המראה וקורץ לה אבל סבתי עדיין לא שמה לב, אליו וכך זה נמשך תקופה עד שסבתי נענתה לחיזוריו. הם קבעו להיפגש ויצאו. לאחר תקופה של חצי שנה הם התארסו וכעבור שבעה חודשים הם התחתנו בתאריך 20.1.1964. הם נישאו באולם "מקסים" בת"א.

החתונה

תמונה 1

סבתא מלכה ז"ל – אימא מצד אבא

שמה של סבתי מלכה שגב (לשעבר בוזין). היא נולדה באפריל 1942 בישראל. הוריה נקראו שמואל ומרים. הם דיברו בבית עברית וגרוזינית. היו לה חמש אחיות וארבעה אחים, הוריה קיבלו מדוד בן גוריון 100 לירות במתנה על כך שהולידו 10 ילדים במדינת ישראל. היא למדה בבית ספר יסודי ביאליק בת"א ובתיכון למדה בתיכון עירוני א' גם בת"א. סה"כ היא למדה 11 שנות לימוד. מכי ז"ל עבדה בהתחלה בחברת הביטוח "אריה" ולאחר מכן היא פתחה חנות של חומרי בניין. בשנת 1962 היא התחתנה עם יצחק שגב ז"ל. תחביביה היו: בישול, אפייה, שחייה, ספורט ועבודה.

היא נפטרה בשנת 2009 כתוצאה ממחלת סרטן השד.

סבא יצחק ז"ל – אבא מצד אבא

שמו של סבי יצחק שגב ז"ל. הוא נולד בשנת 1938 בישראל. הוריו נקראו אברהם ויוכבד. כשאיציק היה קטן, אביו נסע לקפריסין ואמו התקשתה לגדל אותו ואת אחיו ולכן היא סיפרה שאברהם נהרג מהפצצה בירושלים, והיא הכניסה אותם לבית יתומים. איציק היה בבית יתומים עד גיל 17. כאשר היה בגיל 17 הוא שיקר לצבא בקשר לגילו ואמר שהוא בן 18 כדי לעזוב יותר מהר את בית היתומים ולהתגייס לצבא. כאשר היה בצבא לא היה לו לאן לחזור בסופי שבוע וכך היה לן בבתים נטושים. לאחר שהשתחרר מהצבא הוא השכיר דירה בת"א ועבד מאוד קשה להתפרנס. בשנת 1962 הוא התחתן עם מלכה בוזין. כשהיה בגיל 30 תחושה פנימית אמרה לו שאביו לא מת ושאמו שיקרה לו כל הזמן הזה, וכך הוא שכר חוקר פרטי אשר יאתר את אביו האבוד. לאחר 3 שנים הוא מצא את אביו בקפריסין. לאיציק ולמכי נולדו שלושה ילדים: ליאור, רונן ואלון.

הוא נפטר באופן פתאומי מדום לב בשנת 2012.

חתונת מלכה ויצחק שגב

סבי הכיר את סבתי באמצעות חבר משותף, שמו היה מאיר סומך. הם הוזמנו למסיבה אשר נערכה אצל אחד החברים ובסיום המסיבה הוא ראה אותה וביקש ממנה שתשב לידו במשאית של העבודה שלו. איציק הציע למכי חברות והיא נענתה לו, ורק לאחר חודשיים הם החלו לצאת קבוע. במשך הזמן הוא הכיר את הוריה ולראשונה בחייו הוא הרגיש "בית מהו", מה זה הורים, אחים ומשפחה. לאחר חודשיים מיום חברותם איציק הכיר למכי את אמו יוכבד. חברותם נמשכה שנתיים וחודש עד לנישואיהם בתאריך 13.3.1962. הם התחתנו בחתונה מפוארת ושמחה באולם "שאלתיאל" שהיה קרוב לביתם של הוריה של מכי. את ליל הכלולות הם בילו בבית מלון "עין הים" שהיה על חוף ימה של תל אביב ואת ירח הדבש הם בילו בנהריה. לאחר מכן הם התגוררו בדירת חדר אצל משפחה עד אשר דירתם בחולון הייתה מוכנה, דירה מרווחת בת 2 חדרים בקומה רביעית. הם עבדו בשתי עבודות ולאחר שנה הם נכנסו לדירה חדשה ללא חובות.

מאותו יום ואילך הם לא נפרדו כלל עד לפטירתם.

תמונות מהחתונה של מלכה ויצחק שגב

תמונה 2

תמונות משפחתיות

תמונה 3

הזוית האישית

נועם: בזמן עבודת השורשים הרגשתי הרגשת מחויבות וחיבור לשורשים של משפחתי ולמדתי על ההיסטוריה של משפחתי ושלי ואת כל מה שבני המשפחה עברו מאז ועד היום.

מילון

עליית הנוער
עליית הנוער הייתה תנועה ציונית שהוקמה בגרמניה, במטרה להעלות צעירים יהודים לארץ ישראל, ולהכשיר אותם לעבודה חקלאית. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”סבי השתתף ב-5 מלחמות: מלחמת סיני, מלחמת ההתשה, מלחמת ששת הימים ומלחמת יום הכיפורים“

הקשר הרב דורי