מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפורי התנ"ך הם ההשראה לציוריי

יעל תמונותיה המעטרות את קירות בית האבות
בית האבות הלפרין באשקלון
ציוריה מעטרים את קירות בית האבות הלפרין באשקלון

יעל מנדלסון נולדה בשנת 1933 ברחוב באזל בתל אביב . אביה נולד בליטא ואמה דור רביעי בארץ שהגיעו בעלייה השנייה. כשהייתה קטנה הם התגוררו בשכונת פלורנטין.

השכן המוסתר בבניין אברהם שטרן ז"ל

ראש תנועת הלח"י דאז, אברהם שטרן ז"ל, עבר להתגורר בעליית הגג בבניין בו התגוררה, מפני שהיה מבוקש על ידי הבריטים. היא אף זוכרת, שהוא כתב על תיבת הדואר את השם "ארליך" ועלה במדרגות כמו "גנב", כדי שלא ידעו שהוא מסתתר שם. היא היתה שומעת מידי לילה קולות ואנשים עולים ויורדים, ככל הנראה חבריו ושותפיו של אברהם שטרן שממנו היו מקבלים הנחיות.

באחד הימים, כאשר הייתה בדרכה מבית הספר הביתה, בהיותה בת תשע, היא שמעה שלוש יריות. היא נזכרת שהורידו אותו במדרגות, מגולגל בתוך שמיכה צבאית והשליכו אותו לדבריה כמו שמשליכים אשפה. הבריטים לא התייחסו כראוי לגופתו. בבניין שררה המולה רבה.

היא נזכרת שגינת החצר בבניין בו גרו, הייתה מלאה בבשר שהשליך הקצב, ובמאפים שהשליך האופה בבניין ואף אמה הסתירה מיד את מצרכי המזון שהביא אביה מהקנטינה, התקופה הייתה תקופת הצנע וכולם עשו כסף שחור. יעל אף הוסיפה וצחקה, כשסיפרה שכל אחד מהדיירים חשב שכנראה באו להסגיר אותם, בגלל מעשיהם. ולא הבינו שזה היה בגלל אברהם שטרן ז"ל.

חג החנוכה

באחד המפגשים כאשר שוחחנו על חגי ישראל בחרה יעל לספר בהתרגשות על חג החנוכה.

זיכרון משמעותי של יעל הוא מהתקופה שאביה נלחם בבריגדה היהודית במשך שש שנים. הוא היה מגיע הביתה אחת לכמה חודשים או שבועות ולא היה עימם בחגים. יעל זוכרת את חג החנוכה אותו חגגו בלעדיו ואמה הדליקה את הנרות ויעל התפללה שאביה יחזור בשלום מהמלחמה.

סיבה נוספת לכך שחג החנוכה הוא אחד החגים האהובים עליה היא שבתה הבכורה נולדה בחנוכה ולכן היא בחרה לקרוא לה אורלי.

יעל הציירת

יעל, אשר תמונותיה מעטרות את קירות בית אבות הלפרין, באשקלון, החלה לצייר מגיל חמש. כישרונה הבולט סייע לה לעבוד עם אביה המהנדס כשרטטת סקיצות של בניינים. אחד העובדים שעבד עם אביה, גילה את כישרונה ולימד אותה ציור. משם התפתחה והחלה למכור תמונות ואף הציגה בתערוכות שונות בתל אביב ומכרה תמונות משלל ציוריה.

באחד מהמפגשים שלנו, יעל בחרה להציג את תמונתו של יעקוב אבינו, שבירך את נכדיו אפרים ומנשה. סיפורי התנ"ך נתנו לה השראה לצייר ציורים.

תמונה 1

הזוית האישית

התלמידה סיגל: התפעלנו מאוד מכישרון הציור של יעל. בבית אבות נחשפנו לשלל תמונות מסיפורי התנ"ך השונים שציירה.

מורה רחל בובליל: במסגרת תכנית הקשר הרב דורי, אימצו תלמידי כתתי, בבית הספר רותם, את האזרחים הותיקים בבית האבות הלפרין באקשלון.

מילון

רחוב בזל בתל אביב
רחוב בזל הוא רחוב רוחבי בצפון הישן של תל אביב. הוא מוביל מרחוב דיזנגוף לרחוב אבן גבירול ואורכו 650 מטר. הוא קרוי על שם העיר בזל בה נערך הקונגרס הציוני הראשון - "קונגרס בזל". איזכור לאירוע זה נמצא בכניסה לחניון בזל מתחת ל"כיכר בוני העיר" ברחוב. במרכז הרחוב נמצא מתחם מסחרי-ציבורי המכונה "מתחם בזל". במתחם זה נמצאת "כיכר בוני העיר" וסביבה מספר מבנים, בהם תחנת מגן דוד אדום, בית רופאים, מגדל המגורים "מרום בזל" ושלט הנצחה לבונים-קבלנים שנטלו חלק בהקמת תל אביב. בעבר שכנו במתחם, נוסף על תחנת מגן דוד אדום, תחנת כיבוי האש המרכזית של תל אביב ויקיפדיה

אברהם שטרן
אברהם שטרן ("יאיר") (23 בדצמבר 1907, י"ח בטבת ה'תרס"ח – 12 בפברואר 1942, כ"ה בשבט ה'תש"ב) היה לוחם מחתרת ומשורר יהודי, מייסדו ומפקדו הראשון של ארגון "לוחמי חרות ישראל" (לח"י). נודע גם בשם "יאיר", שהיה כינויו המחתרתי (על שם אלעזר בן יאיר, ממפקדי המרד הגדול נגד הרומאים ומפקד הקנאים במצדה). ויקיפדיה

ציטוטים

”סיפורי התנ"ך הם ההשראה לציוריי“

הקשר הרב דורי