מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפורים קצרים מחיי עוזי קדם

שחר וסבא עוזי
סבא שלי
אלה הם חיי

עוזי קדם

סבא נולד בשנת 1939, במושב גן חיים.

משפחתו של סבא

הוריו אריה ושולמית כצמן. אריה היה פועל בנין.  שולמית עבדה במשק החקלאי. יש לו 3 אחים, אחד קטן יותר ושניים גדולים יותר. קוראים להם נתן, דני ושלומיק.

כל האחים כולל סבא כאשר חזרו מבית הספר עבדו בעבודות החקלאות.

דני – "דני הוא האח שבוגר ממני בשש שנים. דני הוא פרופסור לפיזיקה, רוב שנותיו עבד במכון ויצמן ובכור האטומי".

נתן – "נתן הוא האח הכי גדול שלי, הוא גדול ממני בעשר שנים. כל שנות חייו היה מורה, למעט השנים האחרונות שבהן הוא מנהל בבית הספר."

שלומיק – "שלומיק הוא האח צעיר שממני בחמש וחצי שנים. הוא בחור מאוד כשרוני. יש לו תואר שני בכלכלה ובמנהל עסקים."

הוריו – "היה לי אבא ואמא  שהאמא ילידת הארץ (דור שישי) האבא עלה מפולין ב- 1920. הם התחתנו".

לימודיו של סבא

עם סיום בית הספר היסודי, עבר סבא לקיבוץ רמת הכובש למשך שנתיים ולאחר מכן עבר לבית ספר חקלאי. וסיים את לימודיו כולל תעודת בגרות.

החיים בישראל לפני קום המדינה

לפני קום המדינה, היה בארץ יישוב קטן של יהודים, שחי עם האוכלוסייה הערבית, תחת שלטון האנגלים, שביססו את שלטונם בישראל על הצבא האנגלי. תעודת הלידה של סבא נמסרה להוריו בעיר הערבית טול כרם, שהייתה אז תחת שלטון האנגלים, והפקידים האנגלים הם אשר רשמו את תעודת הלידה בעברית ובאנגלית וכתבו שאת התעודה הם הוציאו בטול כרם.

היישוב היהודי, חי בהדדיות עם הערבים השכנים. אולם, בלילות הערבים, למרות היחסים הידידותיים, היו גונבים מהמשקים החקלאים כל מה שהם יכלו, עד כדי סכנת נפשות. בכדי למנוע סכנות אלו היהודים, במושבים או בקיבוצים, הצטיידו בנשק אשר היו מחביאים אותו במקומות מסתור שנקראו סליקים.

הצבא האנגלי היה עורך חיפושים בכדי למצוא את הנשקים המוחבאים. לצורך כך, היו מגיעים ליישוב או מספר יישובים סמוכים ומכריזים על עוצר ועוברים בבתים ומחפשים את הנשק. באחד הימים, הם הכריזו על עוצר פתאומי ואבא שלו לא יכל היה לסגור את ברז המים שהשקה את גינת הירק, לצורך כך הוא החליט לשלוח אותו לסגור את המים. הוא היה אז ילד בן חמש ואבא שלו חשב שהחיילים האנגליים ייתנו לו לעבור.

הוא יצא מהבית, הלך מספר מטרים וחייל אנגלי עם נשק עשה לו סימן לחזור חזרה הביתה, החייל האנגלי נתן לו מכה עם הנשק. במקום לחזור הביתה הוא רץ לסגור את המים. אחרי סגירת המים הוא חזר הביתה והחייל האנגלי שראה את זה הבין שכל רצונו של הילד בן החמש היה לסגור את המים.

בצבא

סבא שירת בצבא 3 שנים שבתוכן עבר קורס קצינים. והגיע בצבא לפקד על יחידה שבה 3,000 חיילים.

סבא השתתף במלחמת ששת הימים ובמלחמת יום כיפור, כאשר במלחמת יום כיפור נפגע מפצצות של מטוסים סורים ואיבד את הראייה. רק לאחר טיפול ממושך על ידי רופא עיניים בכיר, העיניים של סבא ניצלו.

ההתקפות של המטוסים הסורים היו יום יומיות ובעיקר חיפשו הסורים לזרוק פצצות על השיירות אשר סיפקו תחמושת אוכל בגדים ועוד לזירת המלחמה.

סבא היה אחראי לכל נושא השיירות, כולל שיירות שהיה בהן ציוד או תחמושת מיוחדת. המקרה הזה, שמטוסים של הסורים זרקו את הפצצות על השיירה שסבא עמד בראשה, היא זאת גרמה לפציעתו של סבא, ופינויו לבית החולים. סבא ביצע את הפגיעה ברדאר הסורי, שהיה ממוקם בדמשק, בכך שניכנס עם תותח 175 מילימטר בתוך השטח הסורי ומשם ירו על הרדאר ועל דמשק.

הפגיעות היו טובות ואכן גם התוצאות היו טובות מאוד, מה שאיפשר למטוסים הישראלים להפציץ בדמשק ללא הפרעה, בכך שלא היה רדאר, תפקידו של הרדאר היה לגלות את המטוסים הישראלים.

הקמת המשפחה

סבא התחתן עם מלכה. היו להם שתי ילדות אחת בשם הדס ושנייה בשם מירב. לאחר כמה שנים נולדה ילדתו השלישית יהודית.

בנותיו למדו בצופית. כאשר בגרו, התחתנה הדס עם גידי, מירב עם גיל ויהודית עם ניר.

להדס וגידי נולדו שני בנים טל ורועי.

למירב וגיל נולדו גם כן שני בנים גל ורז.

ליהודית וניר נולדו שתי בנות האחת יובל והשנייה שחר המושלמת (הן תאומות).

כיום

כיום (ב- 16.3.18) סבא מנהל חברה בשם דע-קדם. מקור השם: ד (דני) ע (עוזי) קדם.

"הקמת החברה היתה בלתי נמנעת, מהסיבה שרציתי להיכנס לנושאים נוספים, שאנשים פרטיים לא יכלו להיכנס אלא רק חברות וגופים ציבורים. הייעוד של החברה לפתח חומרים חדשים אשר יתנו מענה בתחום האורגני".

מנהגים מהבית

"ארוחות משפחתיות, שבמהלכן כל המשפחה היתה יושבת ליד השולחן. זו היתה הזדמנות שכל אחד יספר דברים חדשים ומעניינים. דבר אחד היה ברור שאחרי שהארוחה הסתיימה, כולם היו קמים לראות משחק כדורגל".

הזוית האישית

שחר: אני נהניתי מאוד בפרויקט. למדתי דברים חדשים על העבר של סבא, למדתי על אחים שלו ועל חייו.

סבא: כאשר קיבלתי את ההזמנה למפגשים של הקשר הרב דורי, זו הייתה לי הפתעה משום שלא היה ברור לי למה הכוונה וכמה זמן אצטרך להשקיע בתכנית הזאת. נתתי את הסכמתי להשתתף מהסיבות הבאות: תהיה לי אפשרות לבלות עם הנכדה באופן אישי ולא בחברותא של המשפחה מספר שעות ולהחליף איתה דברים וכך אנו מכירים אחד את השני טוב יותר. תהיה לי אפשרות לספר לנכדתי חלק קטן מעברי. זאת בעצם מהות התכנית שהסבא והנכדה יכירו אחד את השני טוב יותר. בחרתי להביא סיפורים קצרים מחיי הנוגעים לצבא, למשפחה, לעבודה ולילדות. תכנית זאת צריכה להיות רק המבוא להמשך של סיפורים נוספים ממהלך חיי, וזאת במידה שהמעט שנתתי לנכדה, יסקרן אותה מספיק כדי שתרצה לשמוע עוד סיפורים מחיי.

מילון

רדאר
מכשיר המגלה באמצעות גלי רדיו את הימצאותם של גופים במרחב, כמטוסים, אניות, ניידות משטרה וכדומה

ציטוטים

”אם אין אני לי מי לי“

הקשר הרב דורי