מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפורים משמעותיים מחיי סבתא וסבא

אני וסבא פינחס ז"ל.
אני וסבתא שוש
בן גוריון אצל סבתא וסבא

שמי יהלי. בשנה האחרונה איבדתי שני סבים וסבתא. סבי מצד אבי (סבא פנחס) נפטר ממש לפני תחילת תקופת הקורונה בתאריך 15.3.20. זהו סבא שהיה מאוד משמעותי עבורי. הוא תמיד היה מחבק אותי ולוקח אותי להרבה מאוד הופעות וקונצרטים. אומרים לי שאני מאוד דומה לו. סבי מצד אימי (סבא משה) נפטר בפתאומיות בגיל 70 וזה היה מאוד קשה לאמי ולכל המשפחה.

אציג בעבודתי זו ראיון עם סבתי מצד אמי (סבתא שוש). היה מעט קשה כי בכלל לא נפגשנו כל תקופת הקורונה כי רצינו לשמור עליה מוגנת. כמו כן, אציג סיפור של סבי שנפטר לאחרונה, סיפור שסיפר לי לפני שנפטר על חתונתו.

הסיפור של סבתא שוש – חפירות ארכיאולוגיות במצדה

סבתא שוש נולדה בתל אביב בשנת 1947, משפחתה גרה ברחובות, אך לא היה שם בית חולים. לכן אמה ילדה אותה בהדסה בתל אביב. אביה היה נוטר (חייל) והיה בין החיילים שכבשו את באר שבע. ברגע שהם כבשו את באר שבע, המשפחה עברה לגור בבאר שבע והם היו בין עשרת המשפחות הראשונות שהגיעו לבאר שבע. אמה הייתה עקרת בית ואביה עבד בעירייה.

סיפור שסבתא  מספרת: "כשהייתי בכיתה י"א היה נהוג לצאת עם כל הכיתה לשירות לאומי. השכבה שלי יצאה לחפירות ארכיאולוגיות בהר המצדה בניהולו של פרופסור הארכיאולוג שמריהו. היינו שלושה שבועות במצדה. כל בוקר עלינו לחפור והקבוצה שלי עלה בגורלה לחפור ולמצוא את שרידי בית הכנסת שבמצדה." סבתא מספרת שהם גילו את שלושת המדרגות של בית הכנסת ואת בית הכנסת. לאור התגלית, בן גוריון שהיה ראש ממשלה הגיע לבקר וכולם עמדו לידו והצטלמו, זה פורסם בעיתונות.

בכל פעם שסבתא מגיעה למצדה היא מרגישה גאווה שהיא הייתה בין אלו שגילו את בית הכנסת.

סיפור משמעותי של סבא פנחס

סבא סיפר שהוא הכיר את אשתו, סבתא גאולה ז"ל, במדרשת שדה בוקר. הוא היה שם מורה למוסיקה בתיכון ובסמינר למורים, הקים מקהלות וארגן טקסים. זכור לו כי בסיום שנת הלימודים הוא קיים מופע חזיון אור קולי מדהים בכניסה לנחל עובדת, על ההרים ועל הגבעות. בן גוריון נכח בחיזיון, התלהב וביקש שיקיימו שוב את החיזיון ביום הולדתו וכך היה.

סבא וסבתא נישאו ביום ראשון, ט' בניסן תשכ"ח, 7.4.1968 חתונתם נערכה במדרשה, ברחבה של בניין הסמינר. זו הייתה חתונה בנוסח 'קיבוצי'. לאחר החופה, הופיעו חברים בקטעי שירה, ריקודים וקטעי קריאה. בהמשך התקימה תהלוכת לפידים אל חדר האוכל, שם הוכנה ארוחה כיד המלך. לאחר מכן, הם חזרו  אל בניין הסמינר ורקדו 'כל אותו הלילה'.

חברי המדרשה הכינו לכבוד האירוע תכנית אמנותית. השחקן יעקב בודו, ידיד המשפחה, הופיע בקטעי הומור והמדרשה צהלה ושמחה! כאשר אמו של סבי הגיעה למדרשה לקראת החתונה, היא שאלה אם דוד בן גוריון יגיע לחתונה. סבא נדהם מהשאלה כי הם לא העזו להזמין אותו. אמו של סבי לקחה רכב ונסעה אל הצריף של בן גוריון בקיבוץ שדה בוקר, היא סיפרה לו שהם הזוג הראשון שהכיר במדרשה וגם מתחתן שם.

בן גוריון התלהב מאוד ו….בא לחתונה!!!!

הזוית האישית

יהלי: העבודה האישית עם סבא וסבתא היתה מאוד משמעותית עבורי, אני אזכור את העבודה ואת המשפטים של סבא וסבתא לנצח. למדתי דברים חדשים על סבא וסבתא בצעירותם. ההשתתפות בתכנית וכתיבת הסיפור היו מאוד משמעותיים עבורי.

מילון

נגיף הקורונה בישראל
התפשטות מגפת הקורונה העולמית בישראל החלה לקראת סוף פברואר 2020. המגפה פרצה בדצמבר 2019 בעיר ווהאן, שבסין, ומשם התפשטה לרוב מדינות העולם. לקראת סוף פברואר החלו להתגלות בישראל החולים הראשונים, שהגיעו בתחילה בעיקר בטיסות מאירופה. המקרה הראשון של חולה בקורונה התגלה בישראל ב-27 בפברואר 2020. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”כשהמורה רצה להגיד למישהו לצאת מהכיתה, הוא היה אומר: תעוף על כנפי השכינה“

”סבתא וחבריה חשפו את שלושת המדרגות של בית הכנסת ואת בית הכנסת במצדה“

הקשר הרב דורי