מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור חיי

תמרה סבא בתוכנית הקשר הרב דורי.
תמרה וסבא עם חפץ במסגרת התוכנית
ילדותי ברומניה

שמי אהרון עוזר, נולדתי ברומניה בשכונה יהודית, בה גרו יהודים רבים.  רוב היהודים היו דתיים ושומרי מסורת. כולם עבדו במקצועות כמו נגרים, סנדלרים ובעלי מלאכה נוספים. היה קשה, סבלתי מרעב ועוני, רציתי ללמוד ולעבוד כדי שיהיה לי כסף לצרכיי. על מנת להגיע למטרה, חיפשתי  עבודה, לבסוף מצאתי עבודה במסעדה. שם עבדתי מגיל צעיר מאוד, וקניתי בעצמי את המחברות והספרים מהכסף שהרווחתי. בזמני הפנוי הייתי קורא ספרים שהייתי משאיל מחברים. במסעדה שבה עבדתי נהגתי לעזור לילדים בהכנת שיעורי הבית ובהבנת החומר הלימודי.

כשסיימתי את בית הספר התיכון, עלינו ארצה והתגייסתי לצבא. בצבא שירתתי בגולני, מאוד רציתי לשרת ביחידת שדה. היה שרות קשה אבל עם סיפוק רב. היתה חברות מאוד מיוחדת בין אחד לשני, ותמיד היינו אחד בשביל כולם, וכולם בשביל אחד.

במלחמת ששת הימים שרתתי בגדוד 51 של גולני. היינו בין הראשונים שעלו לרמת הגולן, הסורים הפגיזו את הגדוד, אבל הגדוד המשיך להתקדם עם כול הקושי. היו לנו המון פצועים ובהתחלה שני הרוגים. ידענו שאם לא נצליח להרחיק את הסורים, הקיבוצים והמושבים בעמק החולה ובעמק הירדן יהיו בסכנה. האומץ של החיליים והרצון להצליח, נתנו לנו מרץ להמשיך במלחמה. היו המון יריות ונורו עלינו פגזים ופצצות. ובדרך ראינו חיילים סורים שנהרגו על אף שנלחמו באומץ רב. חלק מהם היו אזוקים בשרשרת, כדי שלא יברחו מהקרב, אלה היו חיילים שלא רצו כנראה להלחם, והמפקדים הסורים כפו עליהם להלחם, כנגד רצונם. לאחר קרבות קשים כבשנו את כל רמת הגולן  ביחד עם גדודים נוספים.

אחרי כיבוש רמת הגולן ראינו מהרמה את היישובים, והבנו באיזה סכנה יום – יומית הם היו. המושבים  והקיבוצים שלנו היו יפים וירוקים בניגוד לרמה שהייתה שחורה ולא מפותחת .

בסיום הצבא התחלתי לעבוד במשרד הביטחון. עבדתי עם חיילים שהיו להם בעיות במשפחה. אהבתי אותם והם היו חברים טובים שלי. רוב החיילים סיימו את הצבא בכבוד ואני מאוד שמח על כך.

הזוית האישית

הסיפור נכתב במסגרת פעילות הקשר הרב דורי.

מילון

מלחמת ששת הימים
מלחמת ששת הימים הייתה מלחמה שנערכה מבוקר 5 ביוני עד ליל 10 ביוני 1967 (כ"ו באייר - ב' בסיוון ה'תשכ"ז), בין ישראל לבין מצרים, ירדן וסוריה, שנעזרו במדינות ערביות נוספות: עיראק, לבנון, ערב הסעודית, לוב, סודאן, תוניסיה, מרוקו ואלג'יריה. במהלך המלחמה כבשה מדינת ישראל שטחים נרחבים בסיני, רצועת עזה, רמת הגולן, יהודה ושומרון ומזרח ירושלים. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”ידענו שאם לא נצליח להרחיק את הסורים, הקיבוצים והמושבים בעמק החולה ובעמק יהיו בסכנה.“

הקשר הרב דורי