מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפורו של שלמה בן הרוש

דן אייזנשטיין עם סבא שלמה בן הרוש.
סבא שלמה בילדותו עם הוריו.
קורות חייו של סבא וסיפור מגילת אסתר

אני שלמה (מומי) בן הרוש, נולדתי ברבאט, בירת מרוקו. בן שביעי להוריי, חנניה ופורטונה בן הרוש. אח צעיר לחמש אחיות ולאח.

משפחתי היתה משפחה מיוחסת ומכובדת במרוקו. סבא של סבא שלי, היה שגריר מרוקו בברזיל ואבי סוחר טקסטיל.

למדתי בבית הספר היסודי היהודי "אליאנס", ובבית ספר תיכון נוצרי. בגיל שלוש עשרה, חגגתי בר מצווה במרוקו. החגיגות נמשכו שבעה ימים. בכל יום התארחו בביתי בני דת אחרת (נוצרים, מוסלמים ויהודים), עליתי לתורה בבית כנסת יהודי, לאחר תהלוכה ברחוב הראשי ב"מלאח" בליווי תזמורת ונרות. אחרי החגיגות, עליתי לארץ ישראל.

בשנת 1961 משפחתי החליטה לעלות ארצה, בעקבות שני אחיי. היה חשש כי אחיותיי הגדולות יינשאו למוסלמים. נטשנו את החנות ואת הבית. לשכנים סיפרנו כי המשפחה נוסעת לביקור בצרפת. בפועל לא היתה לנו כוונה לשוב. העלייה היתה אסורה ולכן הורי לא מכרו את הרכוש.

עלינו על אונייה במרוקו, ומשם הפלגנו למחנה המתנה בצרפת, על מנת לקבל הכשרה בעבודה חקלאית, טרם העלייה לארץ. לאחר מכן הפלגנו ארצה.

קיבלנו בארץ דירה מהסוכנות היהודית, בקריית ביאליק, ולאחר מכן הורי רכשו דירה בעכו, מהרכוש הנטוש שהשאירו הערבים, בעת מנוסתם בזמן הקמת מדינת ישראל.

בגיל שש עשרה, בגלל חוסר אמצעים, נרשמתי לפנימיית בית הספר הטכני של חיל האויר. בהמשך להכשרה התגייסתי לחיל האוויר הישראלי, שירתתי בו עשרים ותשע שנים, והגעתי לדרגת אלוף משנה. במסגרת שירותי הצבאי, נשלחתי לארה"ב במשלחת ייצוגית, ללמוד ולקלוט את מטוסי ה- F16 הראשונים בארץ. הייתי שותף לתקיפת הכור הגרעיני בעיראק, להעלאת יהודי אתיופיה לישראל, לתקיפות במסגרת מלחמות ישראל ופעילויות שגרה נוספות.

בגיל עשרים וארבע, נישאתי לשרה, והבאנו לעולם בן ושתי בנות. היום אני גם סבא לתשעה נכדים.

 

במסגרת שיתוף קורות חיי, הצגתי לדן מגילת אסתר עתיקה, כתובה על קלף ומגולגלת סביב ידית מגולפת מעץ אלון עתיק. המגילה עברה במשפחתי מאב לבן במשך שמונה דורות. בבוא העת, תעבור המגילה לדן, נכדי.

בחג הפורים, היו מתאספים כל בני משפחתי לקרוא במגילה. אבי היה יושב סביב שולחן גדול, והיה קורא בקול את המגילה. אנחנו הילדים, היינו מרעישים לקריאת שמו של המן הרשע. הקריאה היתה חגיגית וחווייתית, וכל בני המשפחה הגרעינית, והמורחבת, היו מתאספים יחדיו. הקריאה היתה חשובה למשפחתי, כי כך העבירו את המורשת היהודית. בנוסף על הקריאה בבית הכנסת.

בתמונה המצורפת ניתן לראות כי המגילה מוכתמת מעט בכתמי יין שנהגו לשתות בזמן הקריאה והיא עדינה מאוד למגע. המגילה כתובה בעברית מקראית ונכתבה ע"י סופר סת"ם לפני כ- 300 שנים, בהזמנה מיוחדת של אבות אבותיי. המגילה הוברחה בסתר לארץ ישראל ממרוקו, ע"י אבי עם מעט החפצים שהצלחנו להבריח בעלייה הלא לגאלית.

מגילת אסתר העתיקה

 

תמונה 1

הזווית האישית

דן הנכד:נ הניתי לשמוע על סיפורים מהילדות של סבא שלי, ועל סיפורים מתקופות שבהן היה קצין בצה"ל. למדתי מסבא על ההיסטוריה היהודית במרוקו, ועל ההיסטוריה של מדינת ישראל. סבא שמח לשתף ולספר, להיזכר ואפילו לתעד את עברו. אני מאחל לסבא ולי להמשיך ולצחוק ביחד, ושנצבור יחד חוויות נוספות. כיף לי שסבא מלווה אותי בחיי.

מילון

מלאח
הרובע היהודי במרוקו

ציטוטים

”הייתי שותף לתקיפת הכור הגרעיני בעיראק“

הקשר הרב דורי