מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפורו של פיני

אני ודודי פיני
פיני בצעירותו
ילדותו של פיני

פיני אוחיון נולד ב1963 בנהריה. השם פיני הוא כינוי לשמו פנחס על שם פנחס הכהן.

זהו שם יהודי מרוקאי, שפירושו בנו של חיון רב גדליה. חיון היה מקובל, מייסד ישיבת מקובלים בית אל בירושלים, ומחשובי חכמיה במחצית הראשונה של המאה ה18. פיני הוא אחד משישה אחים, הראשון שנולד בישראל. משפחתו משפחה דתית מסורתית. עד כיתה ו' למד בביה"ס יהודה הלוי בשכונת טרומפלדור, בי"ס דתי על כל המשתמע מכך . המשפחה התגוררה בשכונת טרומפלדור, ובהמשך עברה משכונת צריפים לשיכון בעמידר, וכך עבר פיני ללמוד בבי"ס "רמז" שבשכונה עד כיתה ט' . בניגוד לאחיו הוא עבר ללמוד בבי"ס חילוני .ההורים התעסקו בקשיי שפה, קשיי קליטה ופרנסה,מה שהחליטו בשבילם היה מקובל עליהם כבר בילדות החל פיני לשחק כדורגל בקבוצה העירונית. "הפועל נהריה" ונחשב לתגלית מקומית ולפוטנציאל אדיר ברמה הארצית . עוד בילדותו אותר פיני ע"י נבחרת ישראל והתאמן באיצטדיון רמת גן . הוא הסתיר את זה מהוריו .

פיני מספר: ,"הייתי קם בחמש בבקר, מספר שאני הולך להתפלל, כיוון שאני לומד כעת בביס חילוני ,ופשוט הלכתי לעבוד במכולת השכונתית . סידרתי בוקר בוקר את החלב והלחם במדפים, ניקיתי את החנות, והכנתי אותה לקראת הלקוחות . תשלום הייתי מקבל באותו היום כדי שאוכל לרכוש כרטיס לרכבת . משם הייתי הולך לבית הספר ובשעה שתיים הייתי רץ לרכבת ,ללא ארוחת צהריים ונוסע לתל אביב . האימונים התקיימו באצטדיון רמת גן" .

דוד פיני במשלחת "עדים במדים" בפולין

רציתי לשתף אתכם בסיפור נוסף ומעניין שסיפר לי פיני ,בשנת 2002 התבשרתי שעליי לצאת לפולין במשלחת ייצוגית של צה"ל כמפקד על כל הטקסים באוושויץ, מידנק,ויער לופוחובה התרגשתי מאוד מהמעמד, וגם חששתי ממה שאני הולך לראות ולחוות. כבר בנחיתה קיבל אותנו שלג כבד וקור "כלבים" שליוו אותנו לאורך השבוע כולו. פגשנו ניצולי שואה, אפילו כאלה שדרכו בפעם הראשונה מאז המלחמה על אדמת פולין. הסיפורים שסיפרו אל מול משלחת של חיילי צבא הגנה לישראל על אדמת פולין העניקו תחושה של ניצחון. המשלחת הייתה מגובה באבטחה כבדה, אוכל כשר הגיע מהארץ, והכל יתנהל בצורה מופתית ומכבדת ביותר. הקור המקפיא, סיפורי העדים והמקומות בהם ביקרנו, הדברים אותם ראינו, ואנחנו אנשי המשלחת, כל אלה יחד העבירו שיעור לא קטן לחיילי המשלחת, והן לעולם כולו. רק כאשר הגעתי הביתה יכולתי ממש להבין את גודל החוויה ואת השפעתה הרבה עליי כאדם".

חשבתי שאני יודע על דודי  הכל. אנחנו גרים בסמיכות ונפגשים מדי יום. את ארוחות החג וארוחות שישי סועדים יחד. בקיצור כמו שכבר אמרתי  קרובים מאוד. מה שלמדתי כבר בהתחלה זה שהדוד הלא צעיר שלי גם היה פעם ילד. ככה אני מכיר את דוד פיני. אבא של בני הדודים שלי, איש משפחה, איש עבודה. לא עצרתי לחשוב שגם הוא היה פעם כמוני ילד, נער מתבגר.

הזווית האישית

דניאל: דרך סיפורו של הדוד פיני, הבנתי הרבה דברים על עצמי. כמו כן נהנתיי ללמוד דברים שלא ידעתי על דודו פיני. "בלעתי" כל מילה בשקיקה, סיפורי התחבר לשלו כי אני שחקן הפועל חיפה, וקפטן בקבוצת ילדים ב' ,השנה אותרתי לפרוייקט של נבחרת ישראל לשנתון 2008 . האימונים מתקיימים בנוף הגליל .הורי מסיעים אותי שלוש פעמים בשבוע להתאמן בנבחרת, ועוד שלוש פעמים בשבוע להתאמן עם הקבוצה שלי בקריות. בימי שבת מתקיימים משחקים בכל מיני ערים בארץ .הבנתי את גודל התמיכה של ההורים שלי בי ואת גודל מזלי . הבטחתי לעצמי באותו הרגע שאעשה הכל כדי לגמול להם על זה, כי זה לא מובן מאליו .

מילון

עדים במדים
עדים במדים הוא הכינוי למשלחות של צה"ל ומשטרת ישראל לפולין ולארצות נוספות, בעקבות אירועי השואה. מטרת המשלחות היא העמקה ולימוד אישי-ראשוני של האירועים בתקופת השואה. ויקיפדיה

ציטוטים

”כבר בילדות החל פיני לשחק כדורגל ב-"הפועל נהריה" ונחשב לתגלית מקומית ולפוטנציאל אדיר ברמה הארצית . “

הקשר הרב דורי