מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפורו של סבי

סבא שלי איתי כאשר הייתי יותר קטן
סבא שלי בצעירותו כאשר הוא היה נער
לזכרו של סבי

אז הכל התחיל ב-23 לפברואר 1939, סבי ישראל-איזידור, נולד לאלנה פרידמן ומרטין פרידמן, ברומניה.

המשפחה של סבי וגם סבי כאשר היה תינוק בן שנה או שנתיים ברחו מהנאצים. המטרה שלהם הייתה להגיע לעבור את הגבול לרוסיה אבל זה אף פעם לא קרה, אז הם שינו תכניות ויצאו מבוקרשט וברחו מעיר לעיר והתחבאו.  כאשר הוא היה בן 6 שנים נולדה לו גם אחות קטנה.  אחותו הקטנה נולדה אחרי סוף מלחמת העולם השנייה אשר נגמרה ב-2 לספטמבר 1945.

אחרי שהמלחמה נגמרה הסתבר שרוב המשפחה של אבא של סבי (מרטין) לא שרדו את התופת של השואה אך המשפחה של אמא של סבי (אלנה) נשארו ממנה שתי דודותיה של אלנה. כל המשפחה שנשארה חזרה לבוקרשט לבית ושם נולדה אחותו של סבי, יפה. הם תכננו לעלות לישראל, ובשנת 1952, כאשר סבי היה בן שלוש עשרה ואחותו יפה הייתה בת שבע, כל המשפחה עלתה לישראל, לחיפה. הם הגיעו באונייה לנמל חיפה.

אחרי זמן מה אלנה, אמא של סבא שלי חלתה בסרטן, ומרטין, אבא של סבא שלי נטש אותה ומצא אהובה חדשה, לורי. היא הייתה אישה עקרה ולא היה לה אף אחד. מרטין הכיר אותה באיזה וועדה שהייתה במפעלי ים המלח. בגלל שמרטין נטש את המשפחה, סבא היה צריך לקחת אחריות על אמו החולה ועל אחותו הקטנה ולכן נטש את הלימודים. כנראה נטש את הלימודים בכיתה ט או י. הוא היה צריך לעבוד במפעלי ים המלח ולפרנס את אחותו הקטנה יפה וגם את אלנה אמו החולה.

כאשר הוא היה בן שבע עשרה, אלנה אמו נפטרה מהסרטן, והוא חזר לאביו ולמאהבת שלו, לורי, מפני שלא היה לו מקום אחר ללכת אליו. הדודות של אלנה לא היו בארץ בכלל, הן החליטו להישאר ברומניה ואיננו יודעים איפה ברומניה ולכן לא יכלו לטפל בסבא ואחותו. אחותו יפה, נשארה עם אמם עד מותה. אחרי מות האם אין המשפחה יודעת לאן הלכה אבל מה שאנחנו כן יודעים זה שהיא כן נשארה בישראל והקימה משפחה באיזשהו שלב בחייה.

אז נקפוץ עוד קצת זמן קדימה לסבא. סבא הכיר אישה ממוצא מרוקאי והתחתן איתה, הקים משפחה והוליד שני ילדים: אוודה ומאיר. מאוחר יותר הוא התגרש ממנה, ועבר לעבוד בתל אביב בכרם התימנים.

לפני שהכיר את אשתו הראשונה התגייס לצה"ל ושירת כצנחן ושם הוא פגש את סבתא שהייתה בסוף השירות הצבאי שלה, התחתן איתה מאוחר יותר וסבתא ילדה את אמי ואת אחותה הבכורה אורלי.

לכל בן אדם יש צד טוב צד רע והצד הרע בדרך כלל נגרם כתוצאה מטראומה שהייתה בילדות. במקרה של סבי, אביו מרטין, היה מכה אותם ואת אמם וכך נהג סבי גם עם סבתי ועם ילדיו, אבל הוא גם היה בחור טוב. הוא נפטר מדום לב בגיל 75 לאחר ששנים רבות היה חולה, נאלץ לעזוב בשנים האלה את עבודתו כקבלן בסולל בונה ועבר עם סבתי לאופקים לאחר שאיבדו את הבית בראשון. הוא קבור באופקים.

הזוית האישית

יניב: התעניינתי מאוד לשמוע על העבר של סבי ז"ל וגיליתי גם כמה דברים חדשים על סבי שלא ידעתי לפני, למשל, שהוא ברח מהנאצים בגיל מאוד קטן ושהייתה לו אחות ודודות ושכנראה יש לי משפחה בעוד מקום בעולם מהצד של הדודות. אינני יודע כי סבא ניתק איתן קשר.

מילון

עקרה
אישה שלא יכולה להביא ילדים לעולם

ציטוטים

”לשקר אין רגליים“

הקשר הרב דורי