מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפורו של סבי הגיבור ישראל קוגן ז"ל

סבתי קטרינה, אמי ואני דניאל המתעדת.
ישראל קוגן. (אביה של סבתי).
סבתי קטרינה מספרת על אביה - סבא רבא שלי

סבתי קטרינה אוליצקי נולדה בשנת 1934 בעיר חרקוב שבאוקראינה, גם היא בעצמה ניצולת שואה. בחייה הבוגרים כאשר הייתה מורה בבית ספר באוקראינה, היה לה חשוב מאוד להחדיר לתלמידיה את ההיסטוריה והמלחמות שהיו, ובעקבות מה שעבר אביה היא החליטה להקים מוזיאון לזכר הנופלים במלחמת העולם השנייה, שזכה להוקרה רבה ע"י הממסד בעיר הולדתה אוקראינה.

היא סיפרה לי את סיפור חייו המאתגרים של אביה.

סבתי קטרינה מספרת על אביה, ישראל סימון

אבא שלי ישראל סימון קוגן נולד לסבתא סימה ולסבא יוסף בשנת 1912, בעיר חרסון שבאוקראינה. תאריך הלידה שלו אינו ידוע בדיוק מכיוון שהוריו מתו כשרק נולד ודודו יאן קוגן, שהיה בשבילו כמו אבא גידל אותו. בשנת 1933 עבד במפעל קופסאות לתרופות ושם הכיר את אמי בלה קוגן.

בתאריך 30 בנובמבר 1939 התחילה "מלחמת החורף", המלחמה הראשונה שבה הוא נלחם, המלחמה נערכה עד מרץ 1940.

בשנת 1941, אמצע מלחמת העולם השנייה כאשר אבי בן 29 נשוי עם שני ילדים, אני קטרינה, בת שבע ואחי בן חצי שנה, מחליט הצבא לגייס את אבי למלחמה. אבי שומע מכל מיני מכרים שהגרמנים מתחילים להיכנס לעיר חרקוב בה התגוררנו באותה תקופה.

אבי נלחץ נורא ובתאריך 20/11/1941  (תאריך שאזכור לעד!), מחליט להבריח אותי ואת אחי, אמי ועוד חברים קרובים של המשפחה שגם הם היו יהודים לאוזבקיסטאן, ברכבת הובלות שהובילה טנקים וכלי לחימה רבים. הייתה לנו דרך עם הרבה מאוד קשיים, כל הרכבת הייתה מלאה באנשים, היה מחנק והייתה צפיפות גדולה במהלך הנסיעה שארכה כמעט 20 יום. האנשים שהיו בפנים אכלו במשך כל היום חתיכת לחם אחת וכוס מים ביום ונוצר מצב שהיה רעב נוראי. אחי הקטן שהיה רעב מאוד אכל חתיכת לחם שהרטבנו במים וכך במשך 20 יום.

הגענו וכך ניצלנו בזכות אבי הגיבור.

מדליות שקיבל ישראל קוגן אביה של סבתי בעקבות השתתפותו במלחמת העולם השנייה

תמונה 1
תמונה 2

תמונה 3

כשאבי יצא למלחמה הוא נאלץ להחליף את ש מו הפרטי על מנת שלא ידעו שהוא יהודי. הוא שינה את שמו לסמיון וכך הצליח להילחם כפרטיזן במלחמת העולם השנייה. בשנת 1945 בסוף המלחמה הראיה שלו מאוד התדרדרה אך בכל זאת רצה להישאר עוד שנה בצבא. שנה לאחר מכן הוא החליט לחזור למפעל הקופסאות בו עבד בעבר, הוא דורג בדרגה גבוהה לאור העובדה שלחם במלחמה. למרות הקושי עם הראייה אבי היה בן אדם עקשן, הוא עבד קשה עד יום מותו.

נפטר בתאריך 29.7.1985 – יהי זכרו מבורך לעד!

סבתי עם תלמידיה במוזיאון שהקימה

תמונה 4

 

 

 

הזוית האישית

סבתא קטיה: נהנתי מאוד לספר לנכדתי על מה שעברתי ועל עברו של אבי.

דניאל ברטוש: נהנתי לשמוע מסבתי על עברו ההיסטורי של סבי.

מילון

מלחמת החורף
מלחמת החורף הוא כינוי שניתן למערכה צבאית בין ברית המועצות לפינלנד , שהתחוללה במשך 105 ימים , מה30 בנובמבר 1939 עד מרץ 1940 . המלחמה החלה עם פלישה של כוחות הצבא האדום לתוך שטח פינלנד , והסתיימה עם הסכם השלום במוסקבה , אשר חייב את פינלנד לוותר על כעשירית משטחה ועל כחמישית מהיכולת התעשייתית שלה ולמסרם לברית המועצות בתמורה להפסקת לחימה.

ציטוטים

”אבי נלחץ נורא ובתאריך 20/11/1941 מחליט להבריח אותי את אחי, אמי ועוד חברים לאוזבקיסטאן“

הקשר הרב דורי