מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ילדותי בהדר הכרמל

מעיין וסבא שלומה
סבא בחופשה עם בני משפחתו
אהבה ממבט ראשון

שמי שלמה טטר, נולדתי בחיפה, בשנת 1947, כשנה לפני קום המדינה.

את ילדותי העברתי בשכונת הדר הכרמל. בהיותי בן תשע, שמענו אזעקה ברחבי חיפה ולא ידענו מה קרה. הופתענו מאוד, אבל מיד ירדנו לחדר המדרגות למטה, וחיכינו להוראות חדשות מהצבא. שמענו פיצוצים עזים ברחבי העיר ולא ידענו מה פשרם. לאחר שנשמעה צפירת ההרגעה, עלינו חזרה לבתנו, ואז התחילו להגיע ידיעות על כך שהעיר חיפה הופצצה על ידי משחתת מצרית שנקראה "איברהים אל אוול".

אִבְּראהים אל-אוול הייתה משחתת ששירתה בשלושה חילות ים באמצע המאה העשרים, תחת ארבעה שמות שונים. אבראהים אל-אוול הוא שמה השלישי של המשחתת, ששירתה בחיל הים הישראלי בשם אח"י חיפה . אניית קרב זו הייתה במקורה משחתת בריטית, מדגם Hunt, אשר שירתה במלחמת העולם השנייה בצי המלכותי הבריטי. בהמשך היא נמסרה לחיל הים המצרי ונקראה בו תחילה "מוחמד אל-כביר" (ערבית: מוחמד הגדול). מאוחר יותר, שונה שמה לאבראהים אל-אוול, על-שם אבראהים פאשא המפקד המצרי בנו של מוחמד עלי (שליט מצרים). במלחמת סיני נשלחה המשחתת להפגיז יעדים בחיפה ונכנעה לאחר שהותקפה על ידי חיל הים וחיל האוויר הישראלי. אבראהים אל-אוול הוכשרה לשימוש בחיל הים ונקראה אח"י חיפה על שם העיר אותה הפגיזה האוניה השתתפה במלחמת ששת הימים ובה פגעה בצוללת מצרית וגירשה אותה ממבואות מפרץ חיפה. (ויקיפדיה)

עם השנים בגרתי ועברתי מחיפה לטבריה, ולפני 50 שנה הקמתי בעיר טבריה, מוסך למערכות פליטה ומצנני מים לרכבים פרטיים, משאיות וכלים חקלאים. העסקתי שלושה עובדים, כשיום אחד בעודי אצל השכן, שמעתי צעקות מאזור המוסך "שריפה, שריפה". מיד רצנו לכיוון המוסך ואז ראיתי כי מתוך אחד הרכבים עולה עשן ואש מתמרת. מיד התחלנו במאמצים כיבוי השריפה, על ידי מים ומטף כיבוי אש. למזלי רק כבל חשמלי נשרף ולא כל הרכב.

בצעירותי הייתי חבר בחבורת אופנוענים. בערב ל"ג בעומר רכבנו ליד יער ברנדס בקריית אתא. ראינו כמה מדורות בתוך היער. החנינו את האופנועים נכנסנו לתוך היער. עברנו בין כל המדורות ונעצרנו ליד מדורה אחת גדולה במיוחד. מעבר למדורה ראיתי אישה יפה עם מטפחת כחולה ועיניים ירוקות, התאהבתי בה באותו הרגע. חבר שלי אמר שהוא מכיר אותה ואירגן מסיבה בביתו, כדי להפגיש בינינו. בערב המסיבה הייתי אמור לאסוף אותה על האופנוע, אבל היא פחדה לנסוע איתי. חברה שלה ביקשה לנסוע במקומה ואז ברגע האחרון היא התחרטה ועלתה על האופנוע. במהלך המסיבה למדנו להכיר זה את זו, רקדנו ונהנינו מאוד, ומשם התחילה אהבה גדולה.

הזווית האישית

סבא: נהנתי לשתף פעולה עם הנכד שלי שישב והקשיב בקשב רב, על ימי חיי. אני מקווה שהסיפורים על חיי יעניינו גם אתכם.

מעיין: אני נהניתי מאוד לשבת ולהקשיב לסבא, וללמוד על חייו. למדתי איך סבא שלי הכיר את סבתי וסיפורים על ילדותו. היה לי כיף להיות חלק מתהליך זה.

מילון

הדר הכרמל
הדר הכרמל (קרויה בקיצור הדר) היא מהשכונות הוותיקות של חיפה ורובע-מגורים מרכזי בעיר.(ויקיפדיה)

ציטוטים

”מעבר למדורה ראיתי אישה יפה עם מטפחת כחולה ועיניים ירוקות, התאהבתי בה באותו הרגע“

הקשר הרב דורי