מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפורו של סבא רפאל טטרקה

פעילות קבוצתית במסגרת התכנית
עבודה על סיפורים במסגרת התכנית
ילדות, נעורים, משפחה וקריירה

שם סבי הוא רפי טטרקה, הוא  נולד ביום 28 ליולי, 1950 בבית היולדות בכפר סבא.

סבי התגורר בהוד השרון בכניסה לגני עם. לאחר מכן עבר יחד עם הוריו למרכז הוד השרון ובשנת 1956 עברו הוריו וסבי להתגורר בשיכון עממי. בהמשך לאחר נישואיו לחיה טטרקה עבר להתגורר בשיכון ברחוב אחר.

שמה של אמו היה אילנה ושם אביו היה דב. אמו אילנה עלתה בשנת 1948 לארץ על אוניית המעפילים לטרון. הספינה נעצרה בלב ים על ידי הבריטים שהיגלו את המעפילים לקפריסין. בהמשך הבריטים אפשרו את חזרתם לארץ. בשנת 1949 הכירה אמו של סבי את בעלה דב טטרקה ונישאה לו.

לאחר שנה, בשנת 1950, נולד סבי. בשנת 1972 נישא סבי לחיה שולשלייפר/ טטרקה. נולדו לו שלושה ילדים: הבכורה מיכל, השנייה נטע ובן הזקונים יאיר.

סבי גימלאי של מערכת הביטחון. הוא פרש בשנת 1999 לגמלאות. תפקידו האחרון היה סגן ראש השב"כ. בהמשך מונה להיות מנכ"ל תשתיות נפט ואנרגיה ולאחר 17 שנים, בגיל 67, פרש שוב לגמלאות. כיום הוא משמש כדירקטור בחברת חשמל ועוד עיסוקים שונים.

ילדות

סבי גדל בהוד השרון ולמד בבית הספר ממלכתי א'. לימודיו התיכוניים היו בבית הספר לטכנאי בזק בירושלים. את ילדותו חילק בין הוד השרון לירושלים, הוא היה בתנועת "הנוער העובד ולומד". סבא לא אהב במיוחד ללמוד. אהבתו הייתה ספורט והוא אהב את המקצועות הטכניים. סבא אהב לשחק כדורגל ומשחקי כדור אחרים, לשחות וריצה למרחקים. תחביבו בילדותו היה איסוף בולים. מאחר וגר בפנימייה בירושלים, לדבריו נוצר שם הווי חברתי עם חברים איתם הוא עדיין בקשר חברי. אהבתו הייתה למתוקים, בעיקר עוגות קרם עם שמנת מתוקה. הזיכרון שחקוק בו מילדותו הוא העלייה לתורה.

אירוע מצחיק מהילדות בפנימייה שסבא זוכר: בלילות כשהיו רעבים, היו פורצים בחשאי למקרר במטבח שהיה נעול, הוא הצליח להשיג את המפתח של המקרר שהיה נעול. סבי וחבריו הוציאו משם עוגות ועוד. ברור שהטבחים גילו שחסר להם אוכל, אבל החבורה שמרה בסוד מי היו החניכים שהצליחו לגבור על המנעולים..

נערות צבא ונישואין

סבי למד בבית תיכון בזק בירושלים, סבא סיפר כי לחיות לבד ללא ההורים הייתה חוויה קשה. בגיל 16 הוציא סבי רישיון על אופנוע ורכש מכספו קטנוע שעמו היה רוכב לירושלים.

לאחר סיום לימודיו התגייס סבא לצבא, עבר טירונות, בהמשך קורס מכי"ם וקורס קצינים ושימש כקצין קשר בגדוד מבצעי – חי"ק 376 (חיל הקשר). סבי שירת במשך שלוש שנים. בשנת 1973 במלחמת יום הכיפורים נלחם בחרמון הסורי. מלחמה זו לא חוויה מרנינה, לדברי סבא.

סבי התחתן בשנת 1972 עם אשתו (סבתי) חיה שהכיר בילדותו, חיה הייתה שכנתו. השניים הלכו יחד לתנועת הנוער. לדבריו חתונה זה אירוע מרגש מאוד, אתה קושר את גורלך עם אישה.

חפץ יקר שעובר מדור לדור

חפץ יקר ללבו של סבא, שעבר מדור לדור הוא כלי הגשה עשוי מכסף (גילו יותר מ 100 שנים). הכלי עבר מסבתו של סבי לאמו של סבי ומאמו אל סבי.

החיים הבוגרים

כשהשתחרר מהצבא החליט סבי להמשיך ולתרום למען ביטחון המדינה. הוא ראה זאת כייעוד. בשנת 1972 התגייס לשירות הביטחון הכללי ליחידה המבצעית שעיקר עיסוקה היה מניעת פיגועים. סבא טיפס בסולם הדרגות והגיע לשמש כסגן ראש השב"כ. בשנת 1999 פרש לגמלאות. בשנת 2000 התמודד על תפקיד מנכ"ל חברת תשתיות נפט ואנרגיה בע"מ. חברה ממשלתית שעיקר עיסוקה באנרגיה. בשנת 2017, בהגיעו לגיל 67, פרש מחברת תש"ן. מאז הוא משרת כדירקטור בחברת החשמל ומשמש גם כנציג ציבור בבית הדין לעבודה.

כאירוע משמעותי מחייו הבוגרים, סבא מציין במיוחד את לידת נכדו הראשון, איתי להב (הנכד המתעד, אני). אירוע מרגש.

הזוית האישית

איתי: נהניתי מאוד ללמוד על סבא וסבתא שלי ועל משפחתי. התכנית גרמה לנו לתקשר יותר, צחקנו, דיברנו, היו חלקים שהיה לי מוזר לכתוב. למדתי הרבה מאוד על משפחתי.

מילון

לטרון (אוניית מעפילים)
לטרון הייתה אוניית מעפילים, נקראה על שם מחנה המעצר בלטרון, בו רוכזו בין היתר ראשי היישוב ופעילי המחתרות "ההגנה" והאצ"ל לאות מחאה כנגד שלטונות המנדט הבריטי. הפליגה מנמל לה סיוטה (La Ciotat) בדרום צרפת ב-19 באוקטובר 1946; נעצרה על ידי כוחות הצי הבריטי ונגררה לנמל חיפה ב-1 בנובמבר 1946. אסתר שטרייט-וורצל ביססה את ההפלגה בספר "שבעת המנעולים" על הפלגה בלטרון. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”ברור שהטבחים בפנימיה גילו שחסר להם אוכל, אבל החבורה שמרה בסוד מי היו החניכים שהצליחו לגבור על המנעולים“

הקשר הרב דורי