מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפורו של סבא רולף פלדמן ז"ל

סבא רלף ז"ל
תולדות חייו ומעשיו של רולף פלדמן

שמי ליה פלדמן, השתתפתי השנה בתכנית הקשר הרב דורי בחרתי לתעד את סיפורו של סבי, רולף פלדמן ז"ל והעלתי את סיפורו.

סבא רולף נולד בתאריך 13.4.1927 בברלין שבגרמניה. אביו היה גוסטב, ששימש כפקיד ממשלתי, ואמו נקראה פרידה.

מאלבומו של סבא

תמונה 1

 

זמן קצר לאחר שנולד החלו הנאצים לעלות לשלטון בגרמניה. הדבר גרם לכך שהיהודים בגרמניה סבלו מיותר ויותר הגבלות ויותר גילויי שנאה ואנטישמיות. בשנות ילדותו הראשונות, העולם מסביבו של רולף הפך להיות יותר ויותר קשה.

מאלבומו של סבא

תמונה 2

בשנת 1940 פרצה מלחמת העולם השנייה. במהלך תקופה זו נרצחו אביו ואמו ומאחר והיה נער צעיר וחזק, הוא ניצל, "שמרו" אותו ככוח עבודה בכפייה בעיר ברלין. תפקידו היה לנקות בניינים שהתפוצצו, לאסוף גופות, לנקות את העיר וכל זאת בזמן שסבל סבל רב תוך כדי מחסור במזון ובמים.

סבא רולף סיפר שלמרות השנאה ליהודים ולמרות ההתנהגות הקשה כלפיו, תמיד היו מספר אנשים טובים, גרמנים, שהיו משאירים לו אוכל ומים על דלת הבית. בשנת 1945 הסתימה מלחמת העולם השנייה, כאשר רולף היה בן 18. הוא נשאר בגרמניה לעבוד, הפעם כאדם חופשי. בשנת 1949, ארבע שנים לאחר מכן, הוא עלה ארצה לבדו לארץ ישראל.

בארץ ישראל, רולף התגייס לצבא והתנדב ליחידת הצנחנים. בבדיקות שערכו לו התברר שבמהלך המלחמה כנרא סבל משחפת, שגרמה לו לחורים בריאה, אבל מכיוון שהיה חזק וחסון, למרות פגיעות אלה יכול להשתתף בפעולות של יחידת הצנחנים.

בשנים הבאות, השלים רולף את לימודיו שלא למד בזמן המלחמה ואפילו המשיך, למד וקיבל תואר אקדמאי בתור מהנדס.

סבא רולף התחתן עם עליזה, ילידת עירק ונולדו לו שלושה ילדים: הראשון אורי הוא האבא שלי. השנייה מיכל, הדודה שלי והקטן מביניהם, גדעון, הדוד שלי.

המשפחה התגוררה בתחילת דרכה בבאר שבע, לאחר מכן בנהריה ולבסוף בכפר ורדים. רולף המשיך לשרת גם במילואים ושימש קצין אב"כ. הוא השתחרר בדרגת סרן.

הוא היה מאוד מוערך בעבודתו והיה ממציא חומרים בטונים, שתפקידם לצפות תנורים הנדרשים לעמוד בחום גבוה. הוא היה שומע אנשים שמתלוננים כסיבה לכך שהם לא מצליחים בחיים בגלל שהייתה להם ילדות קשה. הוא היה אומר להם: "אל תבכו על ילדות קשה, עשו את עתידכם מוצלח".

סבא רולף נפטר בספטמבר 2005 בכפר ורדים, בגיל 78, ממחלת הסרטן.

למרות ילדותו הקשה ולמרות הסבל שעבר בתחילת דרכו, הוא הצליח במו ידיו להפוך את מצבו, ללמוד, להתקדם, להיות איש משפחה, קצין בצה"ל ואומן בחסד שידע לצייר, לפסל ולבנות דברים.

סבא רלף זכרונו לברכה

תמונה 3

הזוית האישית

הסיפור תועד ע"י התלמידה ליה פלדמן, שתעדה את סיפורו של סבא רולף פלדמן ז"ל, במסגרת תכנית הקשר הרב דורי, בהנחייתה של המורה רינה כהן.

מילון

אב"כ
אב"כ הוא ראשי תיבות של אטומי, ביולוגי, כימי. תחום זה מתייחס לאמצעי לחימה לא קונבנציונלים ולאמצעים שנועדו לנטרלם. תחום האב"כ בצבאות מודרניים נמצא תחת אחריותו של חיל הנדסה.

ציטוטים

”אל תבכו על ילדות קשה, עשו את עתידכם מוצלח“

הקשר הרב דורי