מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפורו של סבא צבי טייבלום

סבא ואני
סבא בן 5
סבא מספר על עצמו

סבא נולד בארגנטינה, הוא ומשפחתו גרו בעיירה ושמה GENERAL ROCA, היא נמצאת במחוז RIO NEGRO. בעיירה הייתה קהילה יהודית קטנה עם 70 משפחות, אביו של סבא היה מנהיג בקהילה, בעיירה היה בית ספר ובית קברות יהודי. סבא למד בבית הספר היהודי ובבוקר בבית הספר הממלכתי הארגנטינאי. בשנות לימודיו בבית הספר העממי הוא הכיר חברים טובים עד כדי כך שהם בקשר עד היום.

אחרי קום המדינה הקהילה ארגנה מצעד שבו השתתפו כל המשפחות היהודיות ובמצעד זה צעדו עם דגל ישראל ועם דגל ארגנטינה בנוסף למצעד היה טקס לכבוד קום המדינה עם מנהיגים מקומיים.

נישואין

בשנת  1966 סבא נישא לאהובת לבו סוזי לבית קריפר (סבתא שלי) ובשנת 1967 נולד בארגטינה גבי (אבא שלי, עלמה). בשנת 1969 נולד דוד שלי מתי. באותה תקופה סבא עבד כרואה חשבון וסבתא עבדה ככלכלנית, הם חיו בשמחה ובאושר וממשיכים להיות מאושרים כבר 55 שנה. המאכל האהוב על סבא הוא אמפנדס (מאכל ארגנטינאי) שסבא מכין וכל המשפחה נהנית ממנו.

סבא וסבתא היו ציונים והחליטו לעלות לארץ. בשנת 1972 הגשימו את החלום ואז סבא, סבתא, אבא שלי ודוד שלי עלו לארץ.

צבא

סבא התגייס לצבא: הוא התגייס בגיל 32, הוא עשה טירונות מקוצרת ושירת במילואים כלוחם ולאחר מכן כסמל בחיל רגליים. הוא הספיק להשתתף במלחמת לבנון הראשונה.

חפץ מילדותו של סבא

יש הרבה חפצים שסבא זוכר אבל יש חפץ אחד שהוא בעל משמעות רבה בשבילו: זה ספר שסבא של סבא שלי, הרב אלטר חיים טייבלום, כתב ושמו "הגיוני החיים", על הלכה, אהבת תורה והקשר למדעי הרוח.

מסורת במשפחה שלנו

במשפחה שלנו בכל יום עצמאות אנחנו הולכים לסבא וסבתא לעשות על האש. בנוסף אנחנו עושים אצלם את סדר הפסח.

סבא כיום 

תמונה 1

הזוית האישית

הנכדה עלמה: נהניתי מאוד לעבוד עם סבא ולשמוע את סיפורו.

סבא: החודש זכיתי לחוויה מרגשת וגם עוצמתית, בשבילי זה היה לחזור לילדותי, לנעורים, להיזכר במשפחה ובחברי הילדות שלי. שיתוף הפעולה עם נכדתי עזר מאוד לתיעוד לעבור בהצלחה.

מילון

מדעי הרוח
מדעי הרוח הם תחום אקדמי הכולל בתוכו את תחומי הידע האנושי אשר עוסקים בחקר והתחקות אחר חוקיות הרוח בקיום.

אמפנדה
אמפנדה (בספרדית: Empanada) היא מאכל בצק ממולא ואפוי שמקורו בגליסיה, ספרד. בגליסיה מכינים אמפנדות מבצק הממולא בדג בקלה או בבשר עוף. מקור השם הוא בפועל הספרדי Empanadar, שפירושו "לעטוף בלחם" או "לכרוך". בשל ריבוי של מהגרים ספרדים מחבל גליסיה הפך המאכל לפופולרי מאוד באמריקה הלטינית, והוא נפוץ במיוחד בארגנטינה. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”לאהוב ולקבל אהבה...“

”ספר חשוב הוא הספר שסבא של סבא שלי, הרב אלטר חיים טייבלום, כתב ושמו "הגיוני החיים“

הקשר הרב דורי