מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפורו של סבא יעקוב קרוין

אני וסבא לומדים חשבון
סבא בצעירותו
סבא מספר על עברו

סבא יעקב מאיר קרוין נולד בתאריך  05.06.1948 בבית החולים הקרייה בתל אביב, ישראל. בילדותו התגורר בפתח תקווה ורמת גן, כיום הוא גר ברעננה. הוריו הם חיים ושרה קרוין ז"ל, עלו לארץ מפולין לאחר שניצלו מהמחנות השמדה בשואה. הם הגיעו באוניית מעפילים לארץ ישראל, התיישבו בפתח תקווה ולהם שני בנים – יעקב ואבי. יעקב נשוי באושר לסבתא נעמי ולהם שלושה ילדים: ניר, מיכל ואורית. במקצועו סבא הוא הנדסאי מכונות, כיום פנסיונר ועובד כמרכיב מכונות בקרה אולטרסוניות. בצבא שירת בחיל הים.

סבא יעקב קרוין

תמונה 1

פרק שני: ילדות

יעקב נולד בשנת 1948 מיד לאחר הכרזת המדינה בבית החולים הקרייה שבתל אביב. את ילדותו העביר בפתח תקוה וברמת גן. את הלימודים היסודיים למד בבית הספר העממי בפתח תקווה, שם סיים כיתה ג' ולאחר מכן למד ברמת גן בבית הספר 'הפרדס'. בבית הספר יעקב מאד אהב את המקצועות הבאים: חשבון, היסטוריה, התעמלות ותנ"ך.

בתור ילד יעקב אהב לבלות עם חבריו בשכונה, לקטוף תפוזים בפרדסים הסמוכים, לשחק עם החברים במשחקי רחוב ובכדורגל. יעקב גם אהב מאד ללמד ולהעשיר את הידע בקריאת אנציקלופדיות של מדע ותרבות ולחקור חפצים חשמליים לפרק ולהרכיב.

חוויית ילדות מאד משמעותית ליעקב הייתה הפלגה עם אמו שרה באוניית "מולדת" לצרפת, לביקור הדוד מותק. זו הייתה חוויה מרתקת ביותר היות ובתקופה ההיא לא היה מקובל נסיעות או הפלגות לחו"ל כמו שקורה היום. החוויה הייתה מרתקת גם בזמן ההפלגה וגם בזמן הביקור בצרפת, שהייתה מדינה שונה לחלוטין מישראל.

מן הילדות סבא זוכר שסבתא שרה הייתה בשלנית מצויינת אך המאכל המועדף של יעקב היה כרוב ממולא וקינוח פודינג. את בר המצווה והעלייה לתורה יעקב עשה בבית הכנסת הגדול ברמת יצחק, ברמת גן. רגעי העלייה לתורה היו המרגשים ביותר, בהם היה צריך לקרוא את הדרשה מספר התורה.

חוויה מצחיקה בילדות: לסבא יעקב היה תחביב לייצר סוכריות בעצמו מסוכר ומים שאותם הרתיח במחבת. לאחר מכן היה יוצק את הנוזל בחריצים של ניקוז המים מהשיש במטבח לכיור. יום אחד התפוצץ השיש בעת הכנת הסוכריות וסבא קיבל עונש חמור מההורים.

פרק שלישי: נערות, צבא, נישואין

יעקב למד בתיכון בפנימיה מקצועית בשם מבואות ים. כשגדל אהב מאוד שיט ולמד להפליג על סירות מפרש. אחת החוויות הייתה הפלגה בסירות מפרש מטעם בית הספר התיכון בסירות מפרש לאיי יוון וקפריסין.

רשיון נהיגה יעקב הוציא בשנת 1967 בטקסס שבארה"ב, בזמן שעבד כמכונאי אוניות בצי הסוחר. יעקב שירת בצבא שלוש שנים ושירת בחיל הים כמנוען על ספינות טרופדו במהלך שירותו הצבאי. במילואים לחם במלחמות ישראל (ששת הימים, של"ג ויום כיפור).

יעקב התחתן עם נעמי באוגוסט בשנת 1972. את נעמי הוא הכיר במסיבה אצל חברים משותפים ולאחר שנה ביחד התחתנו באולמי אואזיס ברמת גן. עקב המצב הביטחוני בארץ, מיד לאחר הלידה של ניר הבן הבכור, יעקב גוייס למלחמת יום כיפור וחזר לאחר שלושה חודשי מלחמה ללא תקשורת וביקור של התינוק החדש.

הזוית האישית

איתי: סבא ואני מאד נהנינו לשבת יחדיו לספר ולשמוע סיפורי ילדות. סבא נהנה לספר ואני נהניתי מאד להקשיב, ללמוד ולהכיר את סבא בתקופת ילדותו. לסבא היו חוויות יוצאות דופן, כמו להפליג לארצות זרות ורחוקות ונחשף בחיוו לחוויות מרתקות.

מילון

קרוין
כתר

מבואות ים
מְבוֹאוֹת יָם הוא כפר נוער, הממוקם בקרבת היישוב מכמורת שבין חדרה לנתניה במישור החוף. בכפר הנוער נלמדים מקצועות רבים על פי מגמות ובין היתר, חקלאות ימית, חובלים, מערכות ימיות (מדעים הים וימאות), מכטרוניקה וחשמל ומקצועות ימיים אחרים, וזאת בנוסף למקצועות הומניים ולמגמות טכנולוגיות ואומנותיות. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”חשבון לפני הכול“

הקשר הרב דורי