מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפורו של סבא יגאל

יותם ויגאל
המושבה סג'רה שבה נולדתי
משפחת סבי- העלייה לארץ ישראל 
סבי היה בעל מפעלי פלדה ברוסיה והיה איש אמיד מאוד. בעקבות הפרעות ביהודים בתחילת המאה 19 החליט למכור את כל רכושו ולעלות  עם המשפחה לארץ ישראל. המשפחה מנתה 7 נפשות בת בכורה שעלתה עם המשפחה לארץ אבל חזרה באותה אונייה לרוסיה עקב הצעה לניהול ביה"ס ברוסיה. כעבור כמה שנים נפטרה ממגפת טיפוס שהייתה ברוסיה . בנוסף, ארבעת  הבנים מגיל שנתיים, שש, עשר ושלוש עשרה.
ההתיישבות  בארץ ישראל
סבי הגיע לארץ ישראל עם כל המשפחה וברכוש גדול (כמיליון נפוליאון זהב ) וחיפש להשקיע כספים. במקביל חיפש להתיישב ולרכוש נחלה באחת המושבות שהיו אז בארץ . בין ההצעות שקיבל הייתה הצעה לרכוש בהר הכרמל בחיפה את אדמות אחוזה והכרמל הצרפתי, אבל, בביקור במקום מצא שההר והאדמות מכוסים סלעים ואבנים וההחלטה הייתה לרדת מההצעה הזאת .
לצורך חיפוש אחר נחלה שכר כרכרה סגורה (דיליג'נס).  המשפחה היגיעה  למנחמיה וסבתי לא אהבה את המקום בגלל היתושים  מהם סבלו  בלילה. וכך המשיכו והגיעו לסג'רה.
הלילה בסג'רה היה נעים עם מזג אויר קריר וסבתי החליטה כי זה המקום שבו היא רוצה להתמקם. סבי, במקום לקבל נחלה כמו כולם מהברון רוטשילד בחר לרכוש בכסף מזומן ארבע נחלות כל אחת בת 250 דונם ולוותר על קבלת טובות הנאה מהברון. נרכשו כלי עבודה , סוסים וכל הציוד הנדרש. האדמה נחרשה ונזרעה והחלה תקופה ל חיי איכרות בסג'רה.
הוריי
אבי גדל ובגר במושבה והוכשר להיות איכר כמו יתר בני גילו במושבה. בבגרותו עבד במשק המשפחה ולימים בהגיעו לנישואים הקים את משפחתו במושבה. אימי, אף הייתה ילידת רוסיה ב-1912 בעקבות הפרעות ביהודים ברוסיה עלתה משפחתה לארץ ישראל. בשנת 1920 והתמקמה בעיר חיפה. אחד הדודים מבני משפחתה של אימי היה במקצועו עגלון. בימים ההם העגלות היו מעץ כולל הגלגלים ויצור ותיקון הגלגלים מקצוע בפני עצמו. אותו דוד התמקם בטבריה ופתח שם בית מלאכה לתיקון ויצור גלגלי עץ. אבי היה לקוח של אותו דוד והיה מזדמן מעת לעת לבית המלאכה ושם באחת החופשות אימי התארחה בבית הדוד וכך נולדה ובשלה אהבתם שהביאה להקמת משפחה במושבה.
ילדות ונעורים
אני בן סג'רה, מושבה של איכרים בגליל התחתון נולדתי ב1941 הייתי בן שלישי כאשר שתי אחיותי היו בוגרות ממני. גדלתי במושבה וחוויתי כבן למשפחת איכרים את גידול הבקר האווזים אפיית הלחם בטאבון ואת המאורעות שאירעו באותה תקופה עם שכנינו הערבים. בעקבות החרפת המלחמה באזורינו, פונו הנשים והילדים  לאזור חיפה לשכונה בשם נשר שם למדתי בביה"ס העממי וב-1955 סיימתי את בית הספר ועברתי ללמוד בבית הספר החקלאי "כפר הנוער גלים" עד 1959.
 חזרה לקיבוץ-וגיוס לצה"ל
עם  סיום הלימודים הצטרפתי לאחותי הגדולה בקבוצת כנרת ומשם התגייסתי לצה"ל. עם שחרורי, חזרתי לקבוצת כנרת כחבר. לאחר כשנה נתבקשתי ע"י איחוד הקבוצות והקיבוצים לחזור לשרת בצבא וחתמתי על שירות קבע לשנת שירות .נשארתי  וחזרתי לקבוצת כנרת בתום שנת השירות.
במסגרת היותי המארח של קבוצות שחיינים שהגיעו לצליחת הכנרת ב1962 הכרתי את רעייתי לעתיד ומאז ועד היום 52 שנה אנחנו ביחד הקמנו משפחה עם 4 ילדים: נבות ,דנה ,מאיה וערן. כיום אנחנו סבים ל-7 נכדים.
נאות הכיכר
ב1963 התיישבנו במושב נאות הכיכר והיינו בין ראשוני מקימי המושב בערבת סדום. בנאות הכיכר ריכזתי את עדר הבקר לבשר. ושם גם נולד נבות בננו הבכור.
מפעלי תובלה באר שבע
ב-1965 עזבנו את נאות הכיכר עברנו להתגורר בבאר שבע ועברתי לעבוד כנהג ברכב כבד (על רכבת-שזהו רכב סמיטריילר עם שתי עגלות טריילר סה"כ באורך 22 מטר) הובלתי  אשלג ממפעלי ים המלח בסדום לנמל אילת.
מלחמת ששת הימים וחזרה לשירות קבע
בשנת 1967 פרצה מלחמת ששת הימים בה התבקשתי לחזור לצבא הקבע בחיל השריון כמ"פ טנקים בתעלת סואץ. השתתפתי בקרבות במלחמת ששת הימים, בקרבות מלחמת ההתשה ובקרבות מלחמת יום הכיפורים בתפקידי פיקוד ומטה עד 1976 השנה שבה השתחררתי משירות קבע .
מושב קדרון-ההתיישבות
בשנת 1972 רכשנו משק במושב קדרון ומאז אנחנו 42 שנה במושב קדרון. במושב התבססנו על משק חי והקמנו עדר עיזים וכבשים ומחלבה למוצרי חלב עיזים ובמקביל הקמנו מכוורת .
סייסמיקה ישראל
בשנים 1983-1980 ניהלתי את כל מערך השדה של סייסמיקה-החברה לחיפושי נפט בארץ.
ארץ בראשית
לאחר מכן בשנים 1993 -1995 ניהלתי את כל מערך טיולי הג'יפים של החברה כסמנכ"ל וכמורה דרך.
כוכב הים האדום באילת
בשנים 1996 עד 1999 ניהלתי את הקמת המסעדה התת-מית כוכב הים האדום באילת.
 חזרה לחקלאות בקדרון
כיום יש לנו במשק מכוורת דבורים ואילו עדר העזים והכבשים החזיק מעמד עד למחצית השנה הזאת וחוסל.
הסרטון של יגאל ויותם
תשע"ד

מילון

סמיטריילר
רכב מסע גורר

דיליג'נס
הדיליג'נס - כלי הרכב הציבורי הראשון בארץ ישראל. זוהי כרכרה הרתומה לסוסים

ציטוטים

”בעבודה קשה אפשר להשיג הכל.“

הקשר הרב דורי