מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא אבישי מספר על תקופת השלטון הבריטי בארץ

סבא ואני לפני כמה שנים במסעדה
סבא בתור ילד מחזיק טלה
סיפורו וחייו של סבא שלי אבישי

סבא  אבישי ליוביץ נולד בתאריך 28.7.47 בעיר חיפה לאימא חנה ואבא אנשל ושתי אחיות גדולות.

הוא גדל בכרכור ולמד בתיכון בר אילן בנתניה. לאחר שהתחתן עם סבתא, הצטרף אליה למגורים בתל אביב.

סבא מספר על אירוע מיוחד

"בחופשת הקיץ 1947, אחיותיי, רנה וזיוה, היו אצל דודנו יעקב שגר אז בנתניה. בעקבות הטלת העוצר שהטילו הבריטים, אמי הייתה מודאגת ושלחה את אבא לברר מה שלום אחיותיי. הוא הגיע לבית ליד, פנה לתחנת המשטרה בבקשה לאישור נסיעה לנתניה ולא אישרו לו לנסוע. מאוכזב, פנה לחזור הביתה ואז נקרא שוב לתחנה. הוא כבר חשב שאולי חושבים שהוא שמע שם דברים שלא היה אמור לשמוע, ולהפתעתו אמר לו המפקד: "חשבתי שוב על בקשתך; אני נותן לך ג'יפ ושני שוטרים לליווי ויש לך שעתיים לבקר את הבנות ולחזור".

ביום למחרת כתב אבא מכתב לעיתון "הארץ" שפורסם תחת הכותרת "ברוגז רחמים זכרו". יש לזכור שכמו בכל קבוצת בני אדם נמצא גם בקרב אנשי המשטרה והצבא הבריטים בתקופת המנדט אנשים טובים, בינוניים וגרועים".

דמות חשובה בחייו של סבא

סבא מספר: "מי שידע להסתדר מצוין עם הבריטים היה בן-דודו של אבי, אלי-דוד (אליהו דוד בדש). כיון שחי זמן מה באנגליה ידע לדבר עם הבריטים בשפתם, כדי לטפח יחסים טובים.

בזכות קשריו הצליח למשל, לשחרר את משה דיין ממעצר בסי.איי.די. (הבולשת) בחיפה אצל מייג'ר קונקווסט הידוע לשמצה. הקשרים הללו הועילו גם באירוע שונה לחלוטין – שוטרים בריטים השתתפו ביציקת הגג לבית הכנסת בכרכור. הבית של אלי-דוד עמד בלב המושבה מול בית הספר ומסביבו היה פרדס גדול ורחב שלא היה גזום כמו שמקובל היום ובדרך הזו, כשנכנסת לפרדס הרגשת כאילו במעבה יער.

 סבי בילדותו

תמונה 1

הזוית האישית

סבא אבישי: אני מאד נהנתי מן התהליך שעברתי עם נכדתי, אני שמח שהיה ביכולתי את המעמד של לספר את סיפור חיי לאנשים אחרים וגם להיות ביחד עם נכדתי שעות רבות ולספר לה את סיפור חיי. אני שמח שהשתתפתי בתכנית הזו ולמדתי המון, על עצמי וגם על רתם. כמה שהיא אחראית ועזרה לי לכתוב את הסיפור ולקחה על עצמה לערוך אותו ולעשות אותו טוב. אני מאד אוהב את רתם ואני מאד שמח שיצא לנו לדבר במשך כל כך הרבה זמן בזמן התהליך.

רתם: אני מאד נהנתי מהתהליך ואני חושבת שלמדתי המון על סבא ועל מה שהוא עשה בחייו. אני שמחה שבחרתי דוקא לעשות את הקשר הרב דורי ואני חושבת שבזכות הבחירה הזו הצלחתי ללמוד עוד המון מהמפגשים עם סבא כשהוא סיפר לי על ילדותו ועל חייו הבוגרים וגם על חייו עם סבתא. אני מודה לתכנית על ההזדמנות הזו, ללמוד עוד על סבא ולהכיר עוד צדדים בו שלא הכרתי לפני כן.

מילון

תקופת המנדט
תקופה בה שלטו הבריטים על ארץ ישראל

ציטוטים

”"גם אם זה נראה לך כמו הדבר הנכון לעשות, תחשבי על זה שוב פעמיים ואז תחליטי"“

הקשר הרב דורי