מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפורו של סבא הרווי

אליענה עם סבא וסבתא
אחד מהספרים שלי
מקליוולנד לירושלים

שמי ישראל חיים בן אברהם יוסף הלוי קליינמן. נולדתי בעיר קליוולנד במדינת אוהיו בארצות הברית של אמריקה.

היינו משפחה של חמש נפשות: אימא, אבא, אחותי, אחי ואני. גרנו בדירה קטנה של שלושה חדרים בשכונה עם הרבה יהודים, ויכולנו ללכת ברגל לבקר את רוב המשפחה, דודים ודודות שגרו בקרבה.

דודים ודודות של צד אימא

תמונה 1

אבא שלי היה חייט במקצועו באירופה, לפני שעבר לגור באמריקה. הוא תמיד היה לבוש יפה. הוא גם תפר את רוב התלבושת של אמי ואחותי, הוא תפר גם חליפות בר-מצווה לאחי ולי. אבא התפלל בבית כנסת, שם התפלל בנוסח שהכיר באירופה, ואנחנו הילדים התפללנו בבית כנסת אחר קרוב לבית ובנוסח שהכרנו מבית הספר.

המשפחה של אבא

תמונה 2

אחי הגדול עדיין גר בעיר קליוולנד אוהיו. אחותי גרה בניו יורק, קרוב לילדיה.

לאבא שלי היו שבעה אחים ואחיות. שני אחים הגיעו לקליוולנד לפני מלחמת העולם השניה, והאח הקטן נשאר באירופה עם הוריו עד מלחמת העולם השנייה. שחררו אותו מהמחנה של הנאצים עם אשתו והאנשים הקרובים להם.

בני הדודים שלי עם סבתא

תמונה 3

 

אחרי המלחמה, אבא הביא את הקרובים הניצולים לאמריקה להיות עם המשפחה שלנו בקליוולנד. רוב הדודים גרו קרוב לנו, שיכולנו לבקר אותם בשבתות.

אימא שלי הייתה בת של רב מחנך, ואחת מתוך תשע נפשות.

במקצועי הייתי מאייר ספרים, בעיקר ספרי ילדים.

כמה עטיפות שלי שיצרתי:

תמונה 4

 

תמונה 5

מקור שם המשפחה שלי

(זה הסיפור שדודי סיפר): היו שני אחים שיצאו מהשטעטל (עיירה קטנה) באירופה. באותן שנים לא היו שמות משפחה. כל אחד היה 'בן אבא' או 'בת אימא'. כשהשילטון החליט שכל משפחה צריכה שם זה מה שקרה: אח אחד היה גבוה ולקח את גרוסמן, שפירושו איש גדול. השני היה קטן יותר ולקח את השם קליינמן שפירושו איש קטן.

הזוית האישית

הרווי: הייתה חוויה מצוינת לעבוד עם אליענה.

מילון

חשיבה חיובית
לראות צד טוב תמיד

שטעטל
שטעטל (יידיש: עיירה; מבוטא "שְטֶטְל" או "שְטֵייטְל") או העיירה היהודית, הייתה צורת היישוב הטיפוסית של יהדות מזרח אירופה, בטריטוריות שהשתייכו בעבר לאיחוד הפולני-ליטאי, עד מלחמת העולם הראשונה. השפה המדוברת בקרב היהודים הייתה יידיש, והתושבים ניהלו אורח חיים מסורתי בשילוב מאפייניהם ומנהגיהם הייחודיים. עיירות נעקרו כמעט כולן סביב מלחמת העולם הראשונה, עקב הגירה המונית לארצות הברית ולמערב, החורבן והפליטות בימי המלחמה ועוד. השטעטלים נזכרים כיום כסמל ליהדות מזרח אירופה שחלפה מן העולם. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”משפחה היא חשובה מכל“

הקשר הרב דורי