מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפורו של סבא דוד ואהבתו לספורט

אוליביב וסבא דוד קריכלי
סבא דוד וסבתא תמרה בחתונתם בשנת 1975
ילדות בגיאורגיה, עלייה לארץ, הקמת משפחה, קריירה ואהבה לריצה וספורט

לסבא שלי קוראים דוד על שם סבא שלו מצד אמו. שם משפחתו הוא קריכלי, השם הזה נשאר שם משפחתו עד עצם היום הזה. סבא נולד בברית המועצות לשעבר, בגאורגיה, בעיר טביליסי בשנת 1951. סבא הוא הבכור במשפחה ויש לו עוד אחות אחת. המשפחה של סבא הייתה קטנה ונורמטיבית. סבא גדל בעיר מולדתו טביליסי, התחנך בגן ילדים מקומי ובהמשך בבית ספר מספר 39. הלימודים היו בשפה הגיאורגית. עברית אפשר היה ללמוד רק באופן פרטי. לאחר 12 שנות לימוד המשיך סבא לטכניון מקצועי. בסיום הלימודים כל המשפחה נסעה לטיול לים השחור וסבי השתתף בתחרות דייג וזכה מקום הראשון! בחזרתו הביתה סבי היה מעורב בתאונת אופנים במהלכה שבר את אפו, ובהמשך עבר ניתוח אף.

הבית של סבא בן שני החדרים היה ממוקם בקרבת בית הכנסת הגדול במרכז העיר. היו חמש נפשות בבית: סבא, הורים, אחותו וסבתו. לבית הייתה חצר משותפת עם עוד דיירים שכולם היו יהודים וגרו בהרמוניה, כמו משפחה אחת גדולה. בזמנו לילדים בגאורגיה לא היו הרבה צעצועים ולכן בזמנם הפנוי הם שיחקו במשחקי חברה משותפים: כדורגל, מחבואים, 'שוטרים וגנבים'. בגיל 12 סבי קיבל במתנה גור של כלב  מדודו. הכלב מילא את זמנו הפנוי של סבא ושל כל הילדים בסביבה. אבל אחרי שנה וחצי הכלב ששמו היה 'מורה' נעלם כשסבי היה בבית הספר. כל השכונה חיפשה אחריו ללא הצלחה, ואז כעבור שבועיים קרה נס: באמצע הלילה מורה הכלב חזר הביתה עם חבל על צווארו, רטוב וחבול כולו. כולם התעוררו מהנביחות שלו והשמחה הייתה גדולה. סבי טיפל בו במסירות והם נשארו יחדיו שנים רבות, עד שמורה נפטר מזקנה.

סבי עם כלבו מורה

תמונה 1

התחביב הכי מיוחד שלסבא היה לאסוף בולים מכל העולם. האלבום עם כל הבולים עדיין נמצא אצל סבא עד היום. החגים היהודיים בגאורגיה היו מאוד משמעותיים עבור סבא ומשפחתו. ההכנות לחג הפסח למשל היו מאוד מיוחדות: ללכת לבית כנסת לפני החג ולראות המוני אנשים יהודים מביאים קמח לפי מספר הנפשות מהבית לצורך הכנות מצות. אבל החג הכי אהוב על סבא היה חג פורים, בשל אהבתו  לתחפושות, במיוחד אהב סבי להתחפש לטייס.

סבי מחופש לטייס בפורים

תמונה 2

בילדותו סבא מאוד אהב להקשיב לשירים בשפה הרוסית, יותר מאוחר בגיל ההתבגרות השירים ברוסית התחלפו לשירים לועזיים. אחרי סיום הלימודים התקבל סבא לעבודה במפעל של שבבים במקצוע משחזן, שזו עבודה מאוד מדויקת ומאתגרת. סבי שירת בצבא הרוסי במשך שנתיים גם לפני עלייתו ארצה.

העלייה ארצה

בשנת 1974 עלה סבי לארץ עם הוריו ואחותו. הם התגוררו בראשון לציון ולאחר כשנה עברו לבת ים. עם עלייתו ארצה סבא התגייס לצה"ל והשתתף במלחמת לבנון בשנת 1982. במלחמה לא היה קל, אבל סבא הרגיש שייך לעם ולמדינה. לדבריו התקופה הזאת הייתה תקופה של אחדות בעם. בארץ סבא המשיך במקצוע ועבד בתעשייה האווירית עד הפרישה לגמלאות לפני כשנה. במהלך עבודתו בארץ סבא יצא כמה וכמה פעמים לחו"ל מטעם העבודה.

אחרי עלייתו לארץ באחד הטיולים בירושלים הכיר את סבתא תמרה. שנה לאחר מכן, בשנת 1975, סבא וסבתא התחתנו. סבי היה אז בן 24 וסבתא בת 22, החתונה נערכה בירושלים. כעבור שנתיים נולדה להם לינדה (אמא שלי) ובשנת 1980 נולד דודי מיקי. כל המשפחה שלנו גרה בארץ. לסבא וסבתא יש שלושה נכדים: שתי בנות ובן אחד. סבא וסבתא שומרים על הנכדים ובסופי שבוע כולם נפגשים לארוחת שישי בביתם. סבא וסבתא אוהבים מאוד לחגוג את החגים עם המשפחה וגם טיולים בארץ ובעולם הם חלק מחופשות קיץ עם הילדים והנכדים.

סבא שלי החל לרוץ לפני כעשרים שנה ומשתתף בתחרויות ריצה של מרתון (42 קילומטר!). הוא השתתף בכמה מרתונים ברחבי הארץ והעולם.

סבא דוד בריצת מרתון בברלין

תמונה 3

היו הרבה אירועים מכוננים בחייו של סבא, אבל האירוע הכי מיוחד היה שנולדה לו הנכדה הראשונה – אוליביה. כיום סבא שלי גמלאי, אבל הוא ממשיך לעבוד ולהתנדב בתעשייה האווירית ומתכונן למרתון הבא.

סבא דוד בריצת מרתון בברלין

תמונה 4

הזוית האישית

סבא דוד: התכנית תרמה לי לשחזור של חיי, העמקה של הידע של הנכדה בסיפור חיי והכרות מעמיקה יותר. שמחתי לבוא ולהיות עם נכדתי בכל שבוע.

הנכדה אוליביה: היה לי כיף לראות את סבא בכל יום ראשון ולגלות עוד ידע עליו.

מילון

הרמוניה
שילוב של אלמנטים שונים לשלימות אחת. (ויקימילון)

רִיצַת מָרָתוֹן
ריצה למרחק של 42.195 קילומטרים. מקור שמה של הריצה הוא באגדה עממית אודות פידיפידס, שליח אתונאי אשר רץ מהעיר מרתון ועד אתונה בשנת 490 לפנה"ס, על מנת להביא את בשורת הניצחון היווני הקרב שלאחר מכן נחל הפסד על הפולש הפרסי בקרב מרתון, ומת מיד לאחר שמסר את הידיעה. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”במלחמה לא היה קל אבל סבא הרגיש שייך לעם ולמדינה“

הקשר הרב דורי