מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפורו של סבא אנדרי אזולאי

סיפור עלייתו של סבא אנדרי אזולאי ממרוקו כפי שספר לנכדתו עמית

היהודים הראשונים שהגיעו למרוקו מארץ ישראל בעקבות חורבן בית ראשון. עם גירוש יהודי ספרד (1492)היהודים החלו להגיע למרוקו. בין המשפחות שהגיעו היו גם משפחת אזולאי שבאו מהעיר ג'ול בספרד(עיניים כחולות). היהודים המגורשים השתלבו בחיי היום יום במרוקו. בשנת 1912 הפכה מרוקו למדינת חסות של צרפת, והיה שיפור לטובה במצב היהודים. בשנת 1943 משפחתי הגיעה לקזבלנקה וגרנו ב"מאלח" סוג של גטו, ששם גרו רוב יהודים. סביב "המלאח" הייתה חומה והיהודים גרו בצפיפות מרובה. סבא אנדרי נולד במרוקו בשנת 1941 למשפחת אזולאי
דוד אזולאי, אביו של סבא אנדרי, בא ממרקש ליד העיר ווארזאזאת והתנדב ללגיון הזרים של הצבא הצרפתי שהיה במרוקו בשנת 1935 ושם הכיר את סבתא אסתר(ממשפחת פרץ). לסבא אנדרי יש חמישה אחים ושתי אחיות. התחלת הלימודים הייתה בבית כנסת, ב"חדר" שם למדנו את אותיות "האלף בית". בקזבלנקה עברתי קורס של מכניקה עדינה "באורט". בשנת 1956 הצטרפתי לתנועת הצופים,תנועת הצופים הייתה תנועת נוער יהודית שפעלה בכל רחבי מרוקו. התנועה פעלה בתחום החינוך ואהבה לישראל . ב1957 כשהייתי בתנועת הצופים גויסתי למחתרת היהודית במרוקו , תפקידי ביחד עם חבריי, היה לאתר משפחות ונוער שמעוניינים לעלות לישראל, היינו באים בלילות בחשאי ורושמים אותם. הפעילות הזאת הייתה לא חוקית ונזהרנו לא להיתפס על ידי השלטונות של מרוקו. בשנת 1960 פגשתי את אשתי זרי בכנס של תנועת הצופים. בצעירותי בקזבלנקה בילינו חברים ביחד בים במועדוני ריקודים בבתי קולנוע ובים ,החיים שלנו היו תוססים גם אז… "המכונית" הראשונה שלי…הייתה חמור. עליתי לישראל ב1962 הקמתי משפחה לתפארת שישה ילדים ועם חמישה עשר נכדים , חמסה…..עד היום אני גר ברמת אליהו שבראשון לציון, עבדתי במשך 41 שנה בתחנה המטאורולוגית בבית דגן, היום אני בפנסיה . בזמני הפנוי מטפל בנכדים , מלמד ילדים לעליה לתורה, לבר מצווה וגם מתעסק עם חריטה של שלטים לבתי כנסת ועוד…ובעבודות אמייל. הייתי יושב ראש ועד שכונתי לשיקום שכונות וחבר בהנהלת המתנ"ס.
ב-2009 נסעתי לטיול שורשים ביחד עם ילדיי ואשתי , טיילנו בקזבלנקה הלכנו יחד לבית הספר בו למדתי , לבית הכנסת ולרחובות שגדלתי בילדותי . עלינו לקבר של חמי(אבא של אשתי) בבית העלמין במראקש. הטיול היה מאוד מהנה ומרגש.

מילון

שיקום שכונות
פרויקט שיקום השכונות נחשב, מאז הכרזתו בסוף שנות השבעים, אחד הפרויקטים האורבניים-החברתיים המובילים בישראל שמטרתו לחולל שינוי חברתי בשכונות וביישובים מוחלשים. הפרויקט הוכרז כשותפות בין הממשלה והסוכנות היהודית ומופעל באמצעות צוות בין-מוסדי. כיום הפרויקט מופעל על ידי הממשלה בלבד באמצעות כמה משרדים: הבינוי והשיכון; הרווחה והשירותים החברתיים; החינוך; הבריאות; קליטת עלייה.

ציטוטים

”תפקידי היה לאתר משפחות ונוער שמעוניינים לעלות לישראל, היינו באים בלילות בחשאי ורושמים אותם.“

הקשר הרב דורי