מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפורו של סבא אלי הר-אל

אני וסבתא עובדים.
תמונה של המסלול של סיפורו של סבא אלי.
על המצור בירושלים ודרך בורמה

סבא אלי סיפר לי כי נולד בירושלים בתחילת שנות השלושים של המאה העשרים. הוריו הגיעו לארץ שהייתה אז תחת שלטון הבריטים. הם הגיעו מאחת העיירות באזור רומניה של היום והתישבו בקרבה לשכונת מאה שערים הדתית. שניהם היו יהודים מסורתיים בלבד, אך הם לא נתקלו בכל יחס שלילי מצד תושבי השכונה הדתיים. באותה תקופה רבים מתושבי העיר, דתיים וחילוניים כאחד, חיו בשכנות טובה וללא כל חיכוכים ביניהם, כך גם בני עדות המזרח עם האשכנזים.

עם הכרזת הקמת מדינת ישראל (ה' באייר תש"ח, 14 במאי 1948), התעצמה המלחמה בין הצבאות הערביים והישוב היהודי בארץ. במיוחד סבלו תושבי ירושלים שמצאו עצמם מכותרים על ידי הצבאות הערביים. הכוחות הערביים המקומיים הצליחו להשתלט על כביש הגישה הסלול לירושלים שהיווה את עורק התחבורה הראשי והיחיד בין ירושלים והשפלה. הם ירו על כלי רכב ישראלים שניסו לעבור בכביש. השיירות לירושלים, שהכילו נשק ומזון לתושבי העיר, ספגו אבדות כבדות ובמקרים רבים אף לא הצליחו להגיע ליעדן. לצידי הכביש הסלול שחצה את שער הגיא נחים עד היום שרידי רכבים פגועים ושרופים שהיו בדרכם עם אספקה שהייתה חיונית להצלת היישוב היהודי בעיר הנצורה. תושבי ירושלים היו במצור.

סבא אלי מרבה לספר על הקורות אותו ואת משפחתו בירושלים באותם ימים: משפחתו, כמו שאר התושבים בעיר, סבלה ממחסור במזון ובמים וחמור מכל הייתה ההפגזה הממושכת של העיר על ידי הליגיון הערבי. זו מנעה מההורים לצאת לעבודה ומהילדים לצאת ללימודים. בהיעדר מחסה ומקלט נאלצה משפחתו של סבא בעת ההפגזות הבלתי פוסקות למצוא מחסה בדירת בעל הבית ששכנה בקומת הקרקע של הבית. אולם, לצערו, בנו של בעל הבית נהרג בעת שעלה עם יחידתו להגנת הר הצופים. לאחר שרסיס גדול של פגז ירדני חדר את מרפסת דירתם ובנס הם לא נפגעו, החליטו ההורים לשלוח אותו ואת אחותו לבית סבתם ברמת-גן. את הדרך עשו על גבי משאית שנסעה בדרך עוקפת, היא "דרך בורמה". דרך בורמה הייתה שביל עפר כבוש בהרי ירושלים. שביל זה עקף את כביש האספלט הוותיק היורד לשפלה. המשאית בה נסעו בדרך לסבתם הייתה, ככל הנראה, הראשונה שעשתה דרכה לשפלה בדרך עפר זו.

בתום הקרבות חזרו סבא אלי ומשפחתו לביתם בירושלים. החיים חזרו למסלולם, סבא סיים לימודיו בביה"ס התיכון שהופסקו בזמן המלחמה, ועם סיום לימודיו התגייס לצה"ל.

למצגת התיעוד:

הזוית האישית

הסיפור תועד במסגרת תכנית הקשר הרב דורי שנערכה בביה"ס אלחריזי תל אביב, התש"ף, בהנחייתה של המורה אתי מונוביץ'.

מילון

הלגיון הערבי
היה חטיבה צבאית שהקימו קצינים בריטים באמירות עבר הירדן בשנת 1921. (ויקיפדיה)

ציטוטים

” המשאית בה נסעה המשפחה בדרך לשפלה הייתה, ככל הנראה, הראשונה שנסעה בדרך עפר זו - דרך בורמה “

הקשר הרב דורי