מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפורו של משה רצאבי

סבא משה עם הנכדה נועה
סבא וסבתא ביום חתונתם
משה רצאבי, הילד מכרם התימנים -הסבא עם הלב הכי רחב!

סבא שלי, משה רצבי, נולד בשנת 1938 בישראל לאביו זכריה, שהיה ממוצא תימני ולאמו זכייה, שהייתה ממוצא עירקי. סבא משה היה הבן השני במשפחה, ויש לו אח אחד ושתי אחיות.
סבא התגורר עם משפחתו בצריף בכרם התימנים. בבית דיברו עברית. סבא מתאר את ילדותו כתקופה שבה לא היה הרבה מה  לעשות, הילדים היו נשארים בבית. המאכל האהוב על סבא מילדותו היה: לחוח.
תמונה 1
 
סבא התחיל ללמוד בבית ספר שקראו לו "תלמוד תורה לתימנים" בשנת 1946 (לבסוף החליפו את שם בית הספר "לקלישר"). סבא שלי אהב מאוד ללכת לבית הספר, כאשר הוא היה הולך לבית הספר הוא היה הולך עם ילקוט יד. הוא היה בין מהמצטיינים בכיתתו ואהב מקצועות לימוד רבים, ביניהם: תנ"ך, עברית, חשבון, מלאכה, ספורט והיסטוריה. בסיום הלימודים בבית הספר היסודי למד סבא מקצוע בבי"ס "אורט": נגרות.
 תמונה 2
 
בצבא שירת סבא במשטרה הצבאית בצריפין. במהלך שירותו הסדיר השתתף סבא במבצע קדש בשנת 1956. סבא השתחרר מהצבא בשנת 1959. כחייל מילואים השתתף סבא במלחמות נוספות: מלחמת ששת הימים בשנת 1967 ומלחמת יום הכיפורים בשנת 1971.
אחרי הצבא גר סבא בבית הוריו, בו גדל, בכרם התימנים, ועבד כנגר שכיר סמוך לביתו. כשסבא שלי היה בן 27 הוא הכיר את סבתא שלי, שהייתה בת 17 בדיוק. את סבתא הכיר לו אחיו. סבא  וסבתא שלי התחתנו שנה אחרי שהם הכירו, בשנת 1966. לסבא וסבתא נולד בן ראשון: אח של אמא שלי, שנולד בתאריך:6.11.69. כאשר היה בן שלוש נולדה אמי: בתאריך 20.7.72.
 
בשנת 1976 התחיל סבא לעבוד כאזרח עובד צה"ל, כנגר, ראשית שנתיים באילת ולאחר מכן בצריפין. סבא עבד שם עד שיצא לפנסיה בשנת 2003. עם יציאתו משוק העבודה החל סבא להתנדב בעמותת "פתחון לב", ומאז הוא מקפיד להגיע לראשון לציון בכל יום ולסייע באריזת מוצרים לנזקקים, מספר שעות בכל יום.לסבא יש ארבעה נכדים, אותם הוא רואה באופן קבוע בימי שישי ובחגים.
תמונה 3
 
 
העשרה
"כרם התימנים היא שכונה הממוקמת בדרום-מרכז תל אביב, בין הרחובות אלנבי, גאולה, הכובשים והכרמל. בבתיה הראשונים אשר נבנו מצפון לעיר יפו בשלהי המאה ה-19 התיישבו יהודים שהגיעו לארץ מתימן בגלי עליית אעלה בתמר (1881-1882).‏ היא מאחת עשרה שכונות מגורים נפרדות שנבנו לפני "אחוזת בית – תל אביב" "בין השנים 1903 ו-1909".‏[2] בתרפ"א (1921) הצטרפה השכונה, עם שכונות יהודיות נוספות, לתחום העיר תל אביב". ויקיפדיה.
תשע"ו
 

מילון

כרם התימנים
כרם התימנים היא שכונה הממוקמת בדרום-מרכז תל אביב, בין הרחובות אלנבי, גאולה, הכובשים והכרמל. בבתיה הראשונים אשר נבנו מצפון לעיר יפו בשלהי המאה ה-19 התיישבו יהודים שהגיעו לארץ מתימן בגלי עליית אעלה בתמר (1881-1882).‏ היא מאחת־עשרה שכונות מגורים נפרדות שנבנו לפני "אחוזת בית - תל אביב" "בין השנים 1903 ו-1909".‏[2] בתרפ"א (1921) הצטרפה השכונה, עם שכונות יהודיות נוספות, לתחום העיר תל אביב.

ילקוט יד
תיק עור בו היו התלמידים סוחבים את ספריהם לבית הספר.

ציטוטים

” סבא מתנדב בעמותת "פתחון לב", בכל יום הוא מגיע לארוז מוצרים לנזקקים.“

הקשר הרב דורי