מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפורו של מנהל רשת רק"ע- רשת קליטת עלייה שמשדרת ברוסית שבע-עשרה שעות ביממה מיכאל גרצמן (גלבוע)

סיפור עלייתו של סבי לארץ והתאקלמותו בארץ

 סבא שלי נולד בשנת 1946 בברית המועצות להורים בתיה ואברהם. לסבא שלי יש אח תאום שקוראים לו בוריס. כבר מגיל קטן סבא שלי היה מאוד כשרוני. בגיל 4 הוא כבר הופיע בהצגה בתפקיד הנסיכה. הוא למד לנגן באקורדיון, בגיטרה ובפסנתר. ברוסיה ,סבי למד גם בבית ספר רגיל ,וגם בבית ספר למוזיקה. אחרי 11 שנות לימוד ,הוא למד עוד 4 שנים במכון לתרבות ואומנות.
במאי 1969 סבא שלי ומשפחתו התחילו את מסעם לישראל מהעיר צ'רנוביץ. משם הם הגיעו דרך רומניה ברכבת לאוסטריה ומאוסטריה הם טסו לארץ ישראל. עם עלייתו ארצה ,החל סבי ללמוד באקדמיה למוזיקה על שם רובין בירושלים. בשנה השנייה ללימודיו באקדמיה, סבי התחיל ללמד מוזיקה בבית הספר של האקדמיה. סבי היה רק שנתיים בארץ, ולא ידע עברית טוב כל כך. יום אחד, הוא לימד את תלמידיו איפה כותבים את התווים. כשהגיע לתו רה הוא אמר : "תו רה כותבים בתחת (הוא התכוון למתחת) לשורה הראשונה. "כול התלמידים צחקו ,ומאותו היום, התלמידים תמיד היו שואלים אותו איפה כותבים את התו רה וצחקו. אז ,הבין סבי שלהיות מורה זה לא ייעודו בחיים. במקביל לתחילת הלימודים באקדמיה למוסיקה, התחיל סבי לעבוד ב"קול ישראל" ,תחנת רדיו ממלכתית שמשדרת בעיקר בעברית ,ערבית ורוסית. משנת 1969 ועד עצם היום הזה סבי עובד ב רק"ע – רשת קליטת עלייה שמשדרת ברוסית שבע-עשרה שעות ביממה. סבי התחיל כקריין אחר כך הוא היה עורך אחראי ,כתב וראש דסק. כיום ,סבי מנהל את רשת רק"ע. שמו האמיתי של סבי הוא מיכאל גרצמן ,אך בשידור שמו הוא מיכאל גלבוע ,על שם שאול גלבוע ז"ל ,בן דודו של סבי. שאול היה טייס בחיל האוויר הישראלי. בשנת 1969 ,חודש לפני הגעתו של סבי ארצה ,מטוסו של שאול הופל מעל שטח ירדן ושאול נהרג.במסגרת עבודתו ,סבי נפגש וראיין: ראשי ממשלות, נשיאים, שרים והרבה מאוד אנשים חשובים.ארוחת בוקר אצל ראש הממשלה, אריאל שרון ועם שר הביטחון, מופז אורח רדיו רק"ע
אותו ראיין סבי. באחד השידורים החיים של סבי, התארח דוד קולין ז"ל ממוסקבה. במהלך השידור החי, הוא התמוטט ומת כשמשפחתו מאזינה לשידור.
בשנת 1970 ,סבי הכיר את סבתי ,חנה בלכר , שהייתה אז בת 21 ואחרי כמה חודשים הם התחתנו. נולדו לו הילדים: 1971: אבי 1975: גיא וב-1978: טלי ,אמא שלי.
בשנת 2000 נולדה הנכדה הראשונה של סבי ,אני – מאי שקד באותו יום סבי היה בפולין. הוא השתתף במצעד החיים כעיתונאי. בשנת 2004 נולד הנכד השני של סבי ,אחי – יאיר לסבי יש ארבעה נכדים. על שניים כבר סיפרתי. עוד שניים נולדו באירלנד ,המדינה בה חי דודי (אבי) הבן הבכור של סבי. בוקר אחד ,בשנת 2005 , גילה סבי על-פי פרסום בעיתון מעריב שהוא מוצב במקום ה-17 ברשימת מפלגת קדימה לכנסת. זאת הייתה הפתעה גדולה בשביל סבי. אך הוא נשאר עיתונאי ולא הלך לכנסת.
רשמים מהתכנית:
הנכדה מאי: אני מאוד נהניתי במהלך שיעורי "הקשר הרב דורי" והיה לי מאוד מעניין ללמוד דברים חדשים על סבי. אני מרגישה שלפני הפרויקט הזה ,לא ידעתי הרבה מאוד דברים על סבי שבמהלך הפרויקט למדתי, גם מאוד התקרבתי לסבא שלי .אני ממש שמחה שיצא לי להשתתף בתכנית הקשר הרב דורי, כי גם ביליתי הרבה זמן עם סבי וגם יצא לי ללמוד הרבה מאוד דברים חדשים עליו שלא ידעתי לפני כן.
סבא מיכאל :גם אני מאוד נהניתי לעבוד עם נכדתי בתכנית  הזאת. נזכרתי בימי בבית הספר, ברוסיה ומאוד נהניתי מההסברים ומהעזרה של המורות.ה דבר החשוב הוא שסיפרתי לנכדתי הרבה דברים שללא התכנית  אולי לא הייתי מספר .כמובן שרוב הדברים לא נכנסו למצגת. היחסים שלי עם נכדתי מאי במסגרת העבודה על המצגת התהדקו .

מילון

רדיו רק"ע
רדיו רק"ע - רשת קליטת עלייה. רדיו רקע תחנת רדיו של קול ישראל משדרת תוכניות רדיו בנושאים שונים בשפות: אמהרית, רוסית, אנגלית, צרפתית, ספרדית, לדינו, רומנית, הונגרית, יידיש,

ציטוטים

”שאול, בן-דודו של סבא, היה טייס בחהא"י. הוא נהרג ,חודש לפני עליתו של סבי.“

הקשר הרב דורי