מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא יהשוע כספי מפתח המזל"טים

שניר וסבא יהושע בחנוכה 2020
שניר וסבא בטיול שורשים בלודז' פולין 8/18
שניר נכדי האהוב, גם הוא מתעניין בכלי טיס ויחד אנחנו חושבים והוגים פתרונות בתחום התעופה

הסיפור שלנו מתחיל למעשה הרבה לפני ששניר נולד… 

שמי יהושע כספי, נולדת בשנת 1949, בזכרון יעקב לבית משפחת זילברשטיין. אני סבא של שניר ומשתתף עמו השנה בתכנית הקשר הרב דורי.

בילדותי הייתי שרוף על מטוסים, בניתי דגמים מנייר, והתחברתי לילדים שהוריהם קנו להם טיסנים, אותם הטסנו וגם ריסקנו. כשהתבגרתי, נרשמתי ללימודים בבית ספר לנושאי תעופה – בית ספר "הולץ". אלא שהורי חשבו אחרת ורשמו אותי לבית הספר לאלקטרוניקה – אורט סינגאלובסקי (!). לצערי, נכנעתי ללחצים מצד ההורים והחברים והעברתי ארבע שנים בלימודי אלקטרוניקה, שלא אהבתי. עם סיום הלימודים נרשמתי לעתודה והפעם למגמת אווירונאוטיקה בטכניון.

בצבא שרתי כסגן מפקד ביחידה שבדקה היתכנות של שימוש במזל"טים לצרכים צבאיים. אבל רגע, רגע לפני כן, לא כולם יודעים מהו מזל"ט? מזל"ט הוא, בראשי תיבות, מטוס זעיר ללא טייס. ואתם בטח תשאלו מה כל כך מיוחד במטוס כזה?

מהו מזל"ט? – או, אז נספר לכם…

המזל"ט כפי שכבר כתבנו, הוא כלי טיס ללא טייס שיושב בתוכו, אבל אל דאגה, הוא מאויש מרחוק ע"י מפעיל או בצורה עצמאית ע"י מערכת הבקרה שלו. כפי שציינתי אנחנו ביחידה עשינו בו שימוש לצרכי צבא, אך כיום נעשה במזל"טים שימוש גם ביישומים אזרחיים כמו: משטרה, אבטחה, בקרת תנועה, מחקר מדעי, משחק ואפילו בחקלאות.

נחזור לסיפורנו, ביחידה עשינו חיים מטורפים, תכננו ובנינו דגמי מטוסים, ובמקביל, יחד עם חברת תדיראן, החברה הראשונה בארץ שנכנסה לתחום, פיתחנו ויצרנו מזל"טים, בדקנו את הדגמים ועסקנו בהטמעתם ביחידות הלוחמות.

עם סיום השירות הצבאי שלי עברתי לעבוד בחברת תדיראן, כראש מדור מזל"טים ושם במסגרת הבדיקות שביצענו לצורך הכנת הצעה למשרד הביטחון הכנתי דגם לניסויים במנהרת רוח.

מנהרת רוח? מה זה?

מנהרת רוח, משמשת לצורך בדיקת ביצועי מטוסים באמצעות דגמים מוקטנים ומדויקים של הדגם האמיתי שעליהם מתקינים מכשירי מדידה מסוגים שונים, את הדגם מכניסים לכעין מנהרה ומפעילים מאווררים רבי עוצמה שיוצרים תנועת אוויר מבוקרת ומודדים את שנדרש.

עם סיום הבדיקות שיפרנו את המטוס והתאמנו אותו לתפקידו. והדגם? הדגם נמסר לרשותי למזכרת לימים יפים ומיוחדים. כל אחד מילדי זכה לשמוע סיפורי חלוצים ופניני תעופה ישראלית.

שניר נכדי האהוב, גם הוא מתעניין וחובב כלי טיס, וביחוד הוא חושב והוגה פתרונות בתחום התעופה, אותם הוא מעלה על הנייר או בדגמי לגו מושקעים ויחד אנחנו בוחנים את הרעיונות. את ההשראה לתכנון הוא מקבל בין היתר מאותם הדגמים שמצויים אצלי ומדגם המזל"ט בפרט. ויחד אנו נהנים שיש לנו פעילות משותפת, מהנה וייחודית.

דגם המזל"ט המוקטן

תמונה 1

שניר מתעד את סיפורו של סבא יהושע כספי (זילברשטיין)

סבא יהושע נולד בשנת 1949, בן בכור למשפחת זילברשטיין לצבי ויוכבד ז"ל ניצולי שואה מפולין, שהכירו בדרך במסעם ארצה. הוא גדל בשנותיו הראשונות בצריף ליד תחנת הרכבת של זכרון יעקב ואח"כ עברה משפחתו למושב שרונה שבגליל התחתון, בו סבא רבא וסבתא רבתא שלי היו חקלאים וחלקו פרה וסוס עם שכניהם.

סבא יהושוע בילדותו במושב שרונה שבגליל התחתון

תמונה 2

 

בהמשך הם עברו לגור בכפר פינס לשנה, וגרו בבית הרבי של הכפר. סבי למד אז בבית ספר דתי, אבל זה לא הסתדר, וסבתא רבתא שלי רצתה לגור בעיר כמו שהייתה גרה לפני השואה, בלודז' שבפולין. הם החליטו לעבור לגור בחולון וגרו ברחוב חנקין.

סבא יהושוע עם הוריו צבי ויוכבד ז"ל במושבה שרונה

תמונה 3

סבי למד בבית הספר היסודי חנקין בו הכיר את סבתי ליאורה כחברה לכיתה, שעזרה לו בשיעורים וככה הפכו לחברים כבר מכיתה ז' ובהמשך הפכו לזוג, התחתנו והביאו לעולם שלושה ילדים.

סבא יהושע בחתונתו עם סבתי ליאורה – בשנת 1970

    

תמונה 4

הזוית האישית

שניר וסבא יהושע: אנו נהנים להשתתף בתכנית הקשר הרב דורי, ושמחים שיש לנו פעילות משותפת, מהנה וייחודית.

מילון

מזל"ט
כלי טיס ללא טייס שיושב בתוכו, אבל אל דאגה הוא מאויש מרחוק ע"י מפעיל או בצורה עצמאית ע"י מערכת הבקרה שלו.

מושב שרונה
שָׁרוֹנָה הוא מושב חקלאי במזרח הגליל התחתון, סמוך לבקעת יבנאל, על הדרך מכפר תבור לכנרת, בתחום המועצה האזורית הגליל התחתון. המושב קרוי על שם העיירה התלמודית "שרונה", הנזכרת כבר באונומסטיקון של אוסביוס (תחילת המאה ה-4 לספירה), ואשר שמה השתמר ב"ח'רבת סרונה" הסמוכה, בה נתגלו שרידי בית כנסת קדום ותבליטי מנורת שבעת הקנים (ויקיפדיה)

ציטוטים

”בילדותי הייתי שרוף על מטוסים, בניתי דגמים מנייר, והתחברתי לילדים שהוריהם קנו להם טיסנים אותם הטסנו וגם ריסקנו. “

הקשר הרב דורי