מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפורו של מאיר כהן – עולה מעיראק

במרכז הגמלאים בבת ים
תמונה של מאיר כשהיה צעיר יותר
תיעוד חייו של מאיר כהן

שמי מאיר, נולדתי בעיראק בעיר בגדד (בירת עיראק) בשנת 1936. אני הבן השלישי במשפחה. הייתה לי אחות גדולה, שמה דוריס ז"ל. היא הייתה נשואה לבעלה יהושע ז"ל, היו לה שני ילדים. יש לי אחות קטנה ששמה דינה. היה לי אח גדול אברהם ז"ל. היה לי אח קטן אלישע. אני ומשפחתי היינו פרסים שחיים בעיראק.

בילדותי למדתי בבית ספר בעיראק, אחרי הצהרים הייתי עוזר לאבי, הייתה לו חנות נגריה. הוא עבד בנגרות, בנה ארגזים בשביל הובלת דגים לארץ ישראל. אימא שלי הייתה עקרת בית. ביתי היה בשכירות – חדר אחד לכולנו. כל הבתים באזור מגורנו היו בשכירות. עשיר קנה את כל הבתים והשכיר לכל אחד בית. אבי היה הולך כל שנה לשגריר הפרסי (איראני) כדי לחדש את הדרכון הפרסי, כך היה נהוג בתור אזרחים זרים. לא היה לנו גן ילדים. היה רב שהיה אוסף ילדים קטנים ולומדים ביחד איתו את אותיות הא'-ב'. בגיל 6-7 הלכתי לבית ספר כללי.

לקראת העלייה לארץ היינו במחנה עולים של הסוכנות יהודית, היינו שם חודש וחצי. הסוכנות סיפקה לנו מזון ושתייה. אז הגיע תורנו לעלות לארץ. עליתי לארץ בשנת 1950 בתאריך 16 לאוגוסט.

בארץ בצבא שירתי בצבא עד גיל 54, היה אפשר להשתחרר בגיל 40 אבל אני המשכתי עד גיל 54. הייתי בחימוש מטוסים. היה מקרה שהיה יום העצמאות, הייתי במטוס עם הטייס ביחד, ראינו את המצעד שהיה בחיפה בשנת 1956. כשלמדתי חימוש מטוסים זה היה בבית ספר במפרץ חיפה, ליד הקריות. אהבתי את הצבא, אני מאוד מרוצה מהשירות שלי בצבא. עבדתי באיזור התעשייה בתל אביב.

שירים שאהבתי: קהוא מנה, מלי קנא (מלח שלנו), שירים של נעמי שמר "ירושלים של זהב", שירי ארץ ישראל.

הייתה לי מחברת של השירים של נעמי שמר. כשעליתי לארץ, שרו את שירי ארץ ישראל הרבה. אני גם אוהב את שירי יהודה הלוי. אהבתי את כל חגי ישראל. זה משמח אותי שאני חוגג את חגי ישראל, אני אוהב את הארץ. אני אדם עדין, נינוח, אני אוהב שיש שמחה מסביבי. אני אוהב את נכדיי, את האחים והאחיות, את כולם, בקיצור. אני אדם שאוהב ולא שונא. אני אוהב את הערבים, הם בני אדם כמונו. רק הדת זה כל ההבדל.

יש לי 21 נכדים ושני נינים. אני בא לבקר אותם כל חודש, פעם בחודש. בשבת (בתאריך 1.6.19) הייתי אצל הנכדה שלי. יש לה חמישה ילדים. יש לי עוד נכדה שיש לה שישה ילדים, ועוד אחת שיש לה שבעה ילדים. אצל נכד אחד יש שלושה ילדים. כולם דתיים, חוץ ממני.

חיי היום-יום שלי: כל יום אני מתעורר בבוקר, בא למועדון הגמלאים, מצייר בבית. בערב אני הולך לבית כנסת, להתפלל. אני אוהב היסטוריה, פוליטיקה. בעיקר מתעניין בהיסטוריית ארץ ישראל ועיראק.

הזוית האישית

מאיר כהן השתתף בתכנית הקשר הרב דורי ותועד על ידי אלינה ויטבסקי. התכנית התקיימה בבית הספר אורט רמת יוסף בבת ים, התשע"ט.

מילון

מלי קנא (בעיראקית)
המלח שלנו

יהודה הלוי
רבי יהודה בן שמואל הלוי (נכתב בר"ת: ריה"ל; 1075–1141 בקירוב) היה משורר ופילוסוף בתור הזהב של יהדות ספרד, מגדולי הכותבים היהודיים בימי הביניים ובכלל. יצירתו המרכזית היא האפולוגטיקה הפילוסופית "ספר ההוכחה והראיה להגנת הדת הבזויה והשפלה" (ספר הכוזרי), וכן קינות כמו "ציון הלא תשאלי" ושירים מפורסמים אחרים. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”אני לא בן אדם ששונא, אני אוהב. את הכל ואת כולם“

הקשר הרב דורי