מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפורו של יעקב חלפון

סבי ואני בבר המצווה שלי
סבי שחקן כדורגל בהפועל עכו
ילדותי בעיר עכו

קוראים לי יעקב חלפון אני בן 69 ונולדתי ב-8/11/1952 בבית החולים "מלבן" בנהריה (גליל מערבי).

קוראים לי  יעקב, על שם סבי יעקב אבא של אבי דוד. שם הורי הם דוד ושרה (זהרי) חלפון.

הורי הביאו לעולם עשרה ילדים. לבכורה קראו נעמי ואחריה נולדו סימה ,יפה , יעקב(אני),כוכי, זוג תאומים מוני(משה) ושושנה, ואבי. בהמשך נולדו עוד זוג תאומות רחל ואביבה. אבא עבד בכל ימי חייו במפעל תנובה ,אימי עבדה במשק בית. הורי באו מבית דתי , אבי חבש כיפה לראשו ואימי עטתה כיסוי ראש. בילדותי אמא נהגה להכין מאכלים מסורתיים כגון: קוסקוס , מרק שעועית ומטבוחה , בימי שישי היא הייתה מכינה דגים מרוקאים חריפים. בשבת היינו אוכלים חמין (ס'חנה).

גרנו בשכונה יהודית ורב המפגשים היו בבית הכנסת. בשכונה הייתה צרכנייה ישנה שמכרה את כל מוצרי המכולת, ולידה הייתה חנות פירות וירקות. כל תושבי השכונה היו קונים במכולת, וגם אמא קנתה מוצרים לבישול ליום יום, ובשבתות קנתה מצרכים המתאימים לסעודות השבת. .

בילדותי, גדלתי בשיכוני המזרח בעיר עכו, עם הורי ועם תשעת אחיי ואחיותיי,  גרנו בבית קרקע קטן בעל חדר וחצי. הבית היה מסודר. היו בו שירותים מקלחת ומטבח. השכונה שגרנו בה הייתה שכונה יהודית קטנה, והיה בה בית כנסת קטן שבו התפללנו בשבתות וחגים. גרנו קצת רחוק מהים אבל רכבנו על אופניים, ולפעמים הלכנו ברגל עד לחוף כדי לשחות.

בבית הספר, נחשבתי כילד "מקובל" בחברה, היו לי  המון חברים, וגם חברות מכל שכבות הגיל, אבל היו לי חמישה חברים קרובים "החברים הכי טובים". כולנו גרנו באותה השכונה ממש אחד ליד השני, ולכן כל הזמן היינו ביחד, גם בבית הספר וגם אחרי הלימודים. למדתי עד כיתה ח' ובסיום בית הספר היסודי, הפסקתי ללמוד, כדי לצאת לעבוד ולעזור בפרנסת המשפחה. כשהגעתי לגיל שמונה עשרה, התגייסתי לצה"ל, לחטיבת גולני, ושירתי שלוש וחצי שנים. השירות הצבאי התארך בעקבות מלחמת יום הכיפורים. כשהשתחררתי מהצבא, שיחקתי בתור שחקן כדורגל, בקבוצה של "הפועל עכו", במשך ארבע עשרה שנה.

בשנות העשרים המוקדמות שלי יצאתי למסיבת יום הולדת של אחד מחבריי הטובים. נתבקשתי לעזור לו עם ציוד למסיבה. כשהעמסתי את הציוד לרכב, ראיתי את אחותי הקטנה עם כמה מחברותיה ליד הבית שלנו, ושאלתי אותן אם הם רוצות לבוא למסיבה. הן נענו בחיוב ובמסיבה הזו הכרתי את אשתי לעתיד , דיברנו צחקנו ונהנינו מאוד. בזמן שהחזרתי אותה לביתה, ביקשתי שנשמור על קשר, ומשם הקשר רק התחזק ונהיה רציני מאוד .התחתנו והבאנו לעולם חמישה  ילדים. היום אני עובד בחברה להדברת עשבי בר. אני עובד בחברה  מזה שלושים שנה. כיום אני נמצא לפני פרישה ופנסיה, ואני מתגורר עם אשתי. וילדיי מעל הבית שגדלתי בו בילדותי.

סבא יעקב חלפון ביום חתונתו

תמונה 1

 

היה חשוב לי להזכיר את אחי שכבר אינם בחיים, יהי זכרם ברוך!

אחותי הבכורה נעמי נפטרה ממחלה בגיל 64 .

תמונה 2

אחי מוני (משה) נהרג בתאונת עבודה בגיל 42 .

תמונה 3

 

מצורפת מצגת שהכנתי על סבא שלי, והמשפחה.

יעקב חלפון מצגת

הזווית האישית

יניר: בחרתי בסבא שלי מצד אבי בנושא הקשר הרב דורי ספרתי בקצרה על תולדות החיים של סבי יעקב חלפון ובתוך הסיפור חיים שלו בחרתי לשתף בנושאים המרכזיים שבחרתי כמו : היסטוריה , בית ומשפחה , ותרבות. .

מילון

צרכנייה/מכולת
מכולת היא חנות לממכר מוצרי מזון לבית ומגוון מוצרים שימושיים לאחזקה ביתית שוטפת.(ויקיפדיה)

ציטוטים

”השכונה שגרנו בה הייתה שכונה יהודית קטנה, והיה בה בית כנסת קטן שבו התפללנו בשבתות וחגים. גרנו קצת רחוק מהים אבל רכבנו על אופניים, ולפעמים הלכנו ברגל עד לחוף כדי לשחות.“

הקשר הרב דורי