מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הדרכון של סבא רבא זאב אפטר

סבתא תמי ובן
סבתא תמי בנעוריה בעיר העתיקה בירושלים
איך הפכה תעודת מעבר לאירופה לאישור עלייה לישראל

סיפורה של סבתי תמי שלום

תמי סבתי ילידת ירושלים, גדלה במשפחה ציונית כשסיפורי ירושלים שזורים בילדותה. שורשי משפחתה של סבתא תמי, מצד אביה, צמחו בגרמניה. סבא רבא זאב (בובי) אפטר, נולד בשם וולף (שפירושו זאב) בצ'כיה בשנת 1914 בחבל ארץ שסופח לגרמניה. משפחתו עברה לגור בברלין, וסיפורו מתחיל בשנות השלושים, עם הצטרפותו לתנועה הציונית בית"ר.

תנועת בית"ר הציתה בו את רעיון העלייה לארץ ובשנת 1933, עת החלו ללעוג לו בשל יהדותו, החליט לעזוב את גרמניה. חברי הקבוצה לא קיבלו אישור עליה ויצאו לפריז (צרפת) לבדוק אפשרויות עליה ולעבור הכשרה. בסוף השנה עם תום ההכשרה, בזמן שפליטים רבים מגרמניה נהרו לצרפת, חלה סבא רבא ונאלץ לחזור לגרמניה.

בתחילת 1934 ניסו להתנקש בחייו של היטלר, אנשים שהיו ברחוב נעצרו ובהם גם סבא רבא וולף, הוא צולם ונחקר ונאמר לו: "יהודי! שלא תיתפס בשנית!" זה היה עבורו הסימן כי עליו לעזוב את גרמניה ולעלות ארצה. בקשתו לקבלת היתר עלייה נדחתה מאחר ובגרמניה החל גיוס צעירים לצבא. מראהו של סבא רבא היה אירופאי, בהיר שיער וכחול עיניים וגילו מתאים ל"תחילת הסדר החדש" בגרמניה.

משהצליח לשכנע את הקצין המגייס כי הוא אינו אָרי (גרמני "טהור"), גיוסו לצבא בוטל וכך נסללה דרכו לעזוב. ביוני 1935, כשמסמכים חוקיים בידיו עלה לארץ ישראל – פלשתינה, באוניית המעפילים "ירושלימה".

הדרכון של סבא רבא זאב אפטר

תמונה 1

בשנת 1936, עם פרוץ המאורעות, הצטרף סבא רבא, ששמו עוּבְרַת לזאב, למשמר העם, צבא השומרים של לפני קום המדינה, בתקופת המנדט הבריטי. דרכון המעבר היה המסמך שאפשר לסבא רבא לנוע באירופה ובאמצעותו לעלות לארץ ישראל.

אישור העליה לפלשתינה (היא ארץ ישראל) באנגלית ובעברית

תמונה 2

חתימות ממשלת גרמניה הנאצית על גבי הדרכון, צלב הקרס במרכז החותמת

תמונה 3

בשנת 1945 נשא סבא רבא זאב (בובי) את סבתא רבתא בלה, שעלתה ארצה בשנת 1937, באוניית המעפילים "גלילאה". גם היא השתתפה באירועים שלפני קום המדינה, בטבריה, בה גרה משפחתה. הצטרפה בחשאי לקבוצות צעירי ההגנה, למדה איתות בדגלים ובפנסים והבריחה כרוזים וחלקי נשק, בתקופת המנדט הבריטי.

עם קום המדינה ופירוק משמר העם, הצטרף סבא רבא זאב לשירות המדינה והיה רכז התחבורה, נהגם האישי ואיש סודם של של נשיאי ישראל: יצחק בן צבי, זלמן שז"ר, פרופסור אפרים קציר ותקופה קצרה גם של יצחק נבון.

סבתא תמי נולדה בשנת 1952 בעיר ירושלים. לסבתא תמי אוסף גדול של תעודות ומסמכים והרבה תמונות אישיות של נשיאי ישראל המגוללים אירועים שונים בתולדות המדינה.

מצגת הדרכון של סבא רבא

הזוית האישית

בן: שמחתי ללמוד על משפתה של סבתא והיה לי כף לחלוק את מפגשי הזום, עתירי הסיפורים. אני מאחל לסבתא שתמשיך להיות מי שהיא, יצירתית, שתמיד שמחה ללמד אותי.

סבתא תמי: התרגשתי לחשוף בפני בן, פרק קטן מסיפורה של משפחתי, עזיבת אירופה עם עליית הנאצים לשלטון, השאיפה לעלות לארץ, המשמעות של אותו דרכון כדי לממש שאיפה זו, ההתנדבות בימי המנדט הבריטי וסיפור ילדותי בירושלים בצל פעילותם של נשיאי ישראל.

אני מאחלת לבן שעם הקידמה המובנת מאליה כיום, ידע להעריך ולהוקיר ימים עברו בהם הייתי אני בגילו, שימשיך להיות ילד סקרן וחוקר, מלא התחשבות ואחריות – מקור גאוותי.

מילון

משמר העם
צבא השומרים של לפני קום המדינה

ציטוטים

”דרכון המעבר היה המסמך שאפשר לסבא רבא לנוע באירופה ובאמצעותו לעלות לארץ ישראל.“

הקשר הרב דורי