מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפורו של זלמן לבונטין

אורי וייסבלום וסבתא רמה חיטרון
זד"ל- זלמן דוד לבונטין
הקשר בין זלמן לבונטין לתיאודור הרצל, בהסטוריה היהודית

סבתי מצד אימי, רמה חיטרון, סיפרה לי על סבא של אבא שלה. זלמן דוד לבונטין. זד"ל  היה סבא של סבא רבא שלי, :

זלמן נולד ב-20 במאי 1856 בעיירה אורשה שברוסיה, התחתן בגיל שמונה עשרה, ולאחר מכן עבר לגור במוהילב, בבלרוס, שבאימפריה הרוסית, אצל ההורים של אישתו. בעקבות התגברות האנטישמיות בתחילת שנות ה-80 של המאה ה-19, ארגן זלמן אגודה של משפחות באוקראינה, ששלחו אותו לארץ לבדוק, אם אפשר להקים ישוב בארץ ישראל המבוסס על עבודת אדמה. זמן קצר לאחר הגעתו לארץ ישראל, הוא הקים ביפו את ועד "חלוצי יסוד המעלה", שחיפש היכן לקנות אדמה בארץ ישראל,  ולהתיישב בה. לבסוף הם קנו אדמות והקימו את הישוב ראשון לציון.

ב-1884 הוא הציע בוועדת היסוד של "חובבי ציון" לייסד בנק אשר יסייע להתיישבות היהודית.

ב-1901 יזמה ההסתדרות הציונית בראשות הרצל, את הקמת "אוצר התיישבות היהודים". זלמן, שכיהן אז כמנהל הבנק למסחר, הוזמן על ידי הרצל לנהל את האוצר. עם הזמן זלמן יזם והקים את בנק " אנגלו פלשטינה" (אז פלשטין היה השם של ישראל), שבמהלך השנים הפך לבנק "לאומי".

בזכות העובדה שלבונטין ידע עברית, הכיר את הישוב בארץ ישראל, ואת הכלכלה בישראל בתקופה העות'מאנית ( השלטון התורכי ), הוא מונה למנהל הראשון של הבנק ביפו ב-1903. במקביל הוא שימש כיועץ מדיני להרצל בנושאים שבהם התמחה. לכבודו ולזכרו של זלמן דוד לבונטין, נקראו מספר רחובות בארץ על שמו, בתל אביב, ראשון לציון ועוד.

בשל עבודתו ותרומתו, הוא קיבל מהרצל תמונה עם הקדשה, אשר מוקירה לו תודה על עבודתו הנאמנה. ההקדשה עברה מדור לדור ושמורה כעת במשפחה.

 

תמונה מהרצל עם הקדשה

תמונה 1

 

הזווית האישית

אורי – בזכות סבתי למדתי טוב יותר על ההיסטוריה של המשפחה.

מילון

עות'מאנית
האימפריה העוֹתְ'מָאנִית הייתה אימפריה טורקית שהתקיימה במשך 624 שנים, משלהי המאה ה-13 עד תחילת המאה ה-20, והשתרעה מדרום-מזרח אירופה עד לצפון אפריקה וחצי האי ערב. עד שהתפרקה, לאחר מלחמת העולם הראשונה, והייתה לטורקיה המודרנית.(ויקיפדיה)

ציטוטים

”בשל עבודתו ותרומתו, הוא קיבל מהרצל תמונה עם הקדשה, אשר מוקירה לו תודה על עבודתו הנאמנה. ההקדשה עברה מדור לדור ושמורה כעת במשפחה.“

הקשר הרב דורי