מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפורו של דוד שטרנרייך

נוה ושי-אל אים סבא דוד
טיול משפחתי ביום העצמאות
מלחמת יום הכיפורים וזכרונות נוספים

דוד שטרנרייך נולד בשנת 1952 בבית החולים עפולה. כל ילדותו עברה עליו כבן טירת צבי. הוא אח ליאיר ורבקה. הוא למד בבית הספר המשותף בשדה אליהו מכתה א' ועד כתה י"ב.

בילדותו של סבא, רוב הזמן עבר בחברת הילדים, בני הכיתה. הם לנו בלינה משותפת בבית הילדים. סבא מספר: "היינו קמים בבוקר בעזרת המטפלת, אוכלים ארוחת בוקר בבית הילדים, מכינים כריכים והולכים לבית הספר. כשנגמר יום הלימודים, חזרנו לבית הילדים ואכלנו צהריים, נחנו ושיחקנו יחד. בשעה ארבע אחר הצהריים, היינו הולכים למשפחות שלנו, לבית ההורים. גם שם יצאנו החוצה אל הדשא למשחק עם חברים. בשעה שש חזרנו לבית הילדים לארוחת ערב  והלכנו לישון."

טיול ביום העצמאות

התמונה צולמה בשנת 1965 ביום העצמאות ה 17 למדינת ישראל ה' באייר תשכ"ה.

סבא דוד עם הוריו, אסתר ויוסף שטרנרייך ז"ל

תמונה 1

באותו יום יצאו כל חברי וילדי הקיבוץ לטיול ביום העצמאות. השעה הייתה שעת צהריים. כולם טיילו ואז אכלו ארוחת צהריים, כולם היו לבושים חגיגי. התקופה בארץ באותו זמן הייתה קשה כי מחבלים נכנסו ליישובים ביהודה ושומרון "אבל לנו היה שקט".

מלחמת יום הכיפורים

סבא דוד סיים את לימודיו בבית הספר בשנת 1970. הוא חיכה חצי שנה כדי להתגייס. הוא התגייס לחיל השריון ועשה שם שירות בתפקיד של סייר בנגב בגבול מצרים. בעת שירותו כסייר הוא הכיר את סבתא שלי, סבתא עדנה. סבא עשה קורס מפקדים בבאר שבע שארך בערך ארבעה חודשים. בסיום הקורס הוא חזר לחיל השריון. בעת השירות הגיעה פקודה לפרק את הפלוגה, כי היו יותר מדי חיילים בחיל הסיור. כעבור שלושה חודשים, באוקטובר 1973, התחילה מלחמת יום הכיפורים.

סבא דוד לחם בסיני בביר תמרה. המצרים תקפו את האזור בו הייתה הפלוגה של סבא, אבל לא היו נפגעים לכוחותינו. התקיפה אירעה בצהרי יום הכיפורים וכך הבינו שהתחילה המלחמה. כוחות רבים ירדו למצרים וסבא דוד המשיך ללחום עם הכוחות שהתקדמו לכיוון מצרים והגיע עד הקילומטר ה -101  (מקהיר). בעקבות המלחמה, השירות הצבאי של סבא התארך והוא שירת שלוש שנים וארבעה חודשים.

סיום המלחמה

בתום המלחמה סבא חזר לקיבוץ והשתלב בעבודה בקיבוץ, באסם ובמדגה. בזמן שעבד במדגה התבקש להיות רכז הקניות של טירת צבי. בשנת 1974 סבא וסבתא התחתנו וקבעו את ביתם בטירת צבי. בשנת 1977 עזב את המדגה. והתחיל לעבוד במפעל טיב במחלקת הבישול. עם הזמן עבר בין המחלקות עד שהגיע למחלקת אריזה אותה הוא ניהל לאורך השנים והיום הוא עובד שם כטכנולוג אריזה.

לאורך השנים נולדו לסבא חמישה ילדים: דותן (1975), צופית (1977), חגי (1980), שחר (1983) ורענן (1988). הנכד הראשון של סבא וסבתא הוא איתי, אחי הבכור שנולד בשנת 2001. אחריו נולדו עוד נכדים ובע"ה יוולדו עוד…

ג'יפ סיור וקטיף דובדבנים

תמונה 2

בתמונה שתלויה אצל סבא וסבתא בבית מצולם  ג'יפ סיור אמריקאי. כשסבא שלי היה בצבא זה היה חלק מהציוד הצבאי. הג'יפ משמש לסיורים ותצפיות (לפני שכוחות החי"ר והשריון מגיעים לאזור הקרב) וגם עוזר להביא לוחמים לשטח. זהו הג'יפ ששימש את סבא לכל אורך שירותו הצבאי, בסדיר ולאחר מכן לכל אורך שנות המילואים. בפעם הראשונה שסבא נהג בו הייתה ב -1972, כשהיה חייל צעיר.

לסבא יש סיפור מיוחד עם הג'יפ: אחרי מלחמת לבנון הראשונה, הייתה הפלוגה צריכה להגיע לירושלים. בדרך דרומה לא התאפקו החבר'ה שבג'יפ וקטפו דובדבנים ממטעי לבנון. הדובדבן היה פרי מתוק ואקזוטי שלא ממש היה מוכר בארץ וכמובן בקיבוץ. בדרך עצרו בטירת צבי והביאו דובדבנים למשפחה. זה היה פינוק מהסרטים.

לפעמים הייתה המשפחה נוסעת וכולם היו מטיילים עם הג'יפ בשטח. הרבה חוויות הוא עבר עם אותו ג'יפ. סבא בחר בתמונה זו כי הוא מסמלת תקופה מאוד משמעותית עבורו.

הזוית האישית

נוה: למדתי מסבא הרבה דברים חדשים והבנתי איך חיו פעם.

מילון

אסם
אסם הוא מבנה חקלאי המשמש לאחסון תבואה, בית לבעלי חיים, מקום לאחסון כלי רכב חקלאיים ואזור עבודה מקורה. אסמים נמצאים בדרך כלל בחוות חקלאיות. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”כעבור שלושה חודשים, באוקטובר 1973, התחילה מלחמת יום הכיפורים“

”בדרך דרומה לא התאפקו החבר'ה שבג'יפ וקטפו דובדבנים ממטעי לבנון“

הקשר הרב דורי