מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפורו של בנימין רוט

תמונה משפחתית של סבא וסבתא וכל הנכדים
בנימין ואמו לילי ברומניה טרם עלייתם ארצה
סיפורו של ילד ששרד את השואה

שמי בנימין רוט, נולדתי ברומניה בשנת 1938.

סיפורי מתחיל במלחמת העולם השנייה, תקופה מאוד לא פשוטה בעבורי.  היה לנו הרבה מזל, בגלל שגרנו רק כמה קילומטרים מהגבול בין רומניה, לשטחים שסופחו להונגריה. חלק גדול מהיהודים שגרו צפונה לגבול, נשלחו למחנות ההשמדה, לקראת סוף המלחמה. באוקטובר 1944 הדיחו הגרמנים את הורטי, והעלו במקומו כשליט את פרנץ סלשי ומפלגתו הפשיסטית צלב החץ. בשלב זה הייתה מלחמתם של הגרמנים ובעלות בריתם אבודה. הסובייטים נמצאו על אדמת הונגריה, וצרו על בודפשט. כיבושה של הונגריה על ידי הסובייטים הושלם באפריל 1945.(ויקיפדיה) גם אנחנו סבלנו, אבא שלי נשלח לעבודות כפייה, אבל שוחרר בהתערבות קצין בכיר, בצבא הרומני, שהיה ידיד המשפחה של אמא שלי. באוקטובר 1944 הדיחו הגרמנים את הורטי, והעלו במקומו כשליט את פרנץ סלשי ומפלגתו הפשיסטית צלב החץ. בשלב זה הייתה מלחמתם של הגרמנים ובעלות בריתם אבודה. הסובייטים נמצאו על אדמת הונגריה, וצרו על בודפשט. כיבושה של הונגריה על ידי הסובייטים הושלם באפריל 1945.(ויקיפדיה). בשנים שלאחר מלחמת העולם השנייה, שלטה ברומניה דיקטטורה קומוניסטית, אנשים נאסרו, ונשלחו לבית הסוהר מבלי שעשו כל רע.

פעם כשהייתי בן שמונה או תשע, מישהו זר צלצל בדלת שלנו, אמא שלי לקחה אותי, וירדנו במדרגות האחוריות למרתף הבית. הסתתרנו שם מספר שעות, עד היום אני לא יודע מי זה היה.

כמה שנים אחרי, כשעלינו לארץ, התגייסתי לצבא, ובצבא הייתי חייל בנח"ל. כל גרעין נח"ל היה זכאי לאפשר, למספר מסוים של חיילים לצאת להדרכה. אני הדרכתי נוער במושב מבקיעים, בכפר הנוער ניצנים, ומושבי עולים בחבל לכיש, שהיה איזור התיישבות חדש.עד למלחמת העצמאות, ההתיישבות העברית באזור זה, החופף את חבל לכיש כיום, הייתה מעטה: נגבה במערב וגת, גלאון, קדמה וכפר מנחם מצפון מערב. המושב הוקם תחילה כהיאחזות נח"ל בשנת 1955, על אדמות הכפר הערבי אל-קוביבה, שנכבש במלחמת העצמאות על ידי גדוד 89 של חטיבה 8, ורק מאוחר יותר הפך למושב. הגרעין המייסד של המושב היה של בני מושבים וקיבוצים באזור ספר ,ויישובו היה בסדר הקדימויות הראשוני באתגר ההתיישבות הציוני של אותם ימים. ויקיפדיה

אחרי הצבא, כשהייתי בן שלושים בערך, חזרתי מאנגליה, אחרי שנת לימודים. בחופשת סוכות, חבר טוב שלי הציע לי לבוא לטייל איתו ועם אחותו במכונית שלו, (אז לא הייתה לכל אחד מכונית). הוא הגיע עם אחותו שהזמינה לטיול הזה את החברה שלה, הושיבו את שנינו בספסל האחורי והשאר הסטוריה.

הזווית האישית

נועה – היה לי מעניין להכיר את סיפורו של סבי ומה עבר על המשפחה.

מילון

דיקטטורה
רודנות, שלטון בלתי מוגבל של אדם יחיד או של מעמד. ויקיפדיה

ציטוטים

”בשנה האחרונה למלחמה, ברחנו מהעיר, והסתתרנו בכפר, עד שהמלחמה הסתיימה.“

הקשר הרב דורי